• Hajpan

Nackdelar med en diagnos?

Hej, jag har en son som jag, och andra vuxna runt honom, misstänker har en diagnos. Jag har träffat en underbar barnpsykolog och han ska träffa sonen ett par gånger för att se om en utredning ska inledas. Jag ser en del fördelar med en diagnos men vilka är nackdelarna? Psykologen nämnde att han kan få problem att få ta körkort tex. Jag ser en diagnos som ett sätt för omgivningen att lättare förstå varför han beteer sig annorlunda i vissa situationer, mer stöd i skolan samt att vi vuxna runt honom kan få stöd och hjälp i hur vi kan skapa en lugn och trivsam uppväxt runt honom. Men jag vill ju inte att han ska bli lidande för att jag väljer att låta honom utredas. Någon här som känner till vilka nackdelar man bör tänka på?

• Svar på tråden Nackdelar med en diagnos?
  • Majsan70

Det finns inga nackdelar! Visst är det lite speciella regler när man skall ta körkort, men bedömer läkaren att detta är möjligt så får man tillstånd. Bedömer de att det INTE är lämpligt så borde ju det vara en stor trygghet att ditt barn inte ger sig ut i trafiken o kör ihjäl sig.

Har man en NPF diagnos kan man dessutom få särskild hjälp när man tar körkort bara läkaren skriver ett intyg på det. = BRA!

Svar på tråden Nackdelar med en diagnos?