• Anonym

hur lång tid tar folkbokföringen att gå igenom?

16åringen bor helt hos mig men är skriven hos sin andre förälder.
    nu har 16åringen skickat in papper om att skriva sig hos mig.

hur fort går det igenom och hur får den andre föräldern vetskap om det?

16åringen vill inte säga något då denne vet att det är en känslig fråga eller hur man ska säga... 

• Svar på tråden hur lång tid tar folkbokföringen att gå igenom?
  • Anonym

Den andra föräldern får en förfrågan om det stämmer att ungdomen bor på annan plats. Om denne inte svarar eller nekar blir det en utredning som kan ta en månad eller två ungefär. Att den andra föräldern inte ska få vetskap om flytten är en omöjlighet.

• Anonym

ok, skönt att veta.

förstår att, självklart, att den andre föräldern får veta... och tyvärr kommer den andre säga att ungdomen bor där helt....

hur sker utredningen? 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-02 11:48:32 följande:
    ok, skönt att veta.

förstår att, självklart, att den andre föräldern får veta... och tyvärr kommer den andre säga att ungdomen bor där helt....

hur sker utredningen? 
    Jobbigt. kan inte ungdomen prata med skolsköterskan eller kuratorn och be denne lämna in intyg om boendet till folkbokföringen? Det underlättar och påskyndar utredningen.
  • Anonym

tack för tipset!

just nu håller den andre föräldern på att  om att ungdomen aldrig kommer få flytta och talar skit i allmänhet :(

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-02 12:18:02 följande:
    tack för tipset!

just nu håller den andre föräldern på att  om att ungdomen aldrig kommer få flytta och talar skit i allmänhet :(

Det låter tufft. Ett samtal med skolsköterskan/kuratorn kan kanske vara på sin plats även för måendet då? Sen, ni kan alltid prata med soc också och försöka få stöd därifrån. Jag menar, en 16 åring som vill bo med sin andra förälder anser i normalfallet mogen nog att få göra det, om den föräldern är normalfungerande.
  • Anonym

Är man över 16 år så får man skriva sig var man vill även om den andra föräldern motsätter sig det. En 16-åring kan själv skriva under flyttanmälan. 
    I alla fall var det så här förra året och jag tror inte att det har ändrats. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-04 08:59:50 följande:
    Är man över 16 år så får man skriva sig var man vill även om den andra föräldern motsätter sig det. En 16-åring kan själv skriva under flyttanmälan. 
    I alla fall var det så här förra året och jag tror inte att det har ändrats. 
    Nja, om ursprungliga boendeföräldern är vårdnadshavare så kan denne neka om denne anser att ett boende någon annanstans inte är förenligt med barnets bästa.
  • Anonym

jag har kontaktat en jurist för att få hjälp :)
    den andre föräldern bråkar med ungdomen via sms att jag inte får bestämma vart ungdomen ska bo - det e ju ungdomen själv som valt vart denne ska bo!!  

jävlar i min lilla låda känner jag bara.... 

• mpermper

16-åringen kan själv ta kontakt med folkbokföringem och berätta att ena föräldern ljuger om dennes boende. Det är där man tillbringar sin mesta dygnsvila (som de uttrycker det) som man ska vara folkbokförd.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-04 09:07:49 följande:
    Nja, om ursprungliga boendeföräldern är vårdnadshavare så kan denne neka om denne anser att ett boende någon annanstans inte är förenligt med barnets bästa.
    Nej, det kan denna inte om man är över 16 år. Står i folkbokföringslagen:

30 § För barn under 18 år ska anmälan enligt 25, 26 första eller andra stycket eller 27 § göras av barnets vårdnadshavare. Barn som har fyllt 16 år har dock rätt att själv göra sådan anmälan. 

I broschyren från skatteverket står:Barn som fyllt 16 år har rätt att själv anmäla flyttning.
    Detta innebär att om barnet är mellan 16 och 18 år
    kan antingen barnet själv eller vårdnadshavaren/
    vårdnadshavarna skriva under fl yttningsanmälan.  
Svar på tråden hur lång tid tar folkbokföringen att gå igenom?