• Anonym

Får pappan klippa sonen mot min vilja?

Vi har en underbar son på 2 år. Pappan flyttade 30 mil från oss då sonen var några veckor och har sen dess drivit en vårdnadstvist om ALLT ni kan tänka sig. Han träffar sin son idag varannan helg. Annars är han osynlig, vi hör inget, han hjälper oss inte med någonting. Men skit sak samma.

Min undran är nu för att sonen skulle dit i helgen och pappan ville att jag skulle se till att sonen skulle klippas för de skulle till fotografen. Men det vill absolut inte jag och ingen runt om oss heller. Tror inte ens sonen vill det för han är så "kär" i sina fina lockar i guldfärg som han vill kamma varje dag.

Är det verkligen rätt om han nu har klippt av honom håret? Då gråter jag blod!

• Svar på tråden Får pappan klippa sonen mot min vilja?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-05 14:25:19 följande:
    Varför driver han en tvist om vårdnad och boende om han inte vill ha det?

Fick sonen behålla lockarna?

DET får du fråga han om! Varken jag eller familjerätten eller våra advokater fattar vad han håller på med.

Ja, det fick han faktiskt!
  • vetvadjagvill

TS - menar du att DU ska få klippa sonen utan att prata med pappan då också eller hur menar du?

om du börjar gorma om att klippa hår på familjerätten eller  i rätten så ser de dig som väldigt konfliktskapande.
    lägg ner och var glad att sonen har en pappa som bryr sig.

tänk om pappan inte ens ville ha med sonen på en fotografering?
    då hade väl det med varit fel.. "hur kan man göra så mot sin son vad glad han hade varit att få vara med på bild med pappan och tänk om pappan hade kunnat göra han fin inför detta..."

lägg din energi på att sonen ska växa upp och få älska sin pappa hejdlöst istället för att gorma om lite hår.. 

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2012-09-08 23:03:38 följande:
    TS - menar du att DU ska få klippa sonen utan att prata med pappan då också eller hur menar du?

om du börjar gorma om att klippa hår på familjerätten eller  i rätten så ser de dig som väldigt konfliktskapande.
    lägg ner och var glad att sonen har en pappa som bryr sig.

tänk om pappan inte ens ville ha med sonen på en fotografering?
    då hade väl det med varit fel.. "hur kan man göra så mot sin son vad glad han hade varit att få vara med på bild med pappan och tänk om pappan hade kunnat göra han fin inför detta..."

lägg din energi på att sonen ska växa upp och få älska sin pappa hejdlöst istället för att gorma om lite hår.. 

Förlåt mig! Men jag gormar inte. Har aldrig brååkat om detta utan bara frågat här.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2012-09-08 23:21:27 följande:

Förlåt mig! Men jag gormar inte. Har aldrig brååkat om detta utan bara frågat här.
    citerat 

"Men det vill absolut inte jag och ingen runt om oss heller. Tror inte ens sonen vill det för han är så "kär" i sina fina lockar i guldfärg som han vill kamma varje dag.

Är det verkligen rätt om han nu har klippt av honom håret? Då gråter jag blod!"

Se det positiva i det istället  för det negativa.

• Anonym (mhm)

Ja, det är ju ett lyxproblem. Pappan till mina barn klipper dem hela tiden, jag ville spara ut luggen men det går aldrig. Samtidigt är det det minsta problemet vi har haft.

• Anonym (y)
    Anonym (Pappa) skrev 2012-09-05 09:07:47 följande:
    Hade det varit OK om du gjord det på din son? Antagligen..
    Acceptera ditt barns pappas önskningar, eller knip igen.

Du kan ju inte förvänta dig att han ska bry sig om vad du tycker-
    om du inte bryr dig om vad han tycker tänkte jag..

varför så otrevlig ton?
  • BioBonus

Ställer samma fråga som flera andra - skulle du få klippa sonen mot pappans vilja?

• Jaguaren

Känns som en mamma som borde fokusera på annat och lösa konflikter istället för att söka konflikter.

• Kärlek84

Äh försök tänka att det bara är lite hår!

Min sambo klipper mina pojkars hår jämt. Och verkligen inte så som jag vill alla gånger MEN jag lägger ingen energi på det. För varför ska JAG få bestämma hur de ska bli klippta? Jag är dessutom usel på att klippa (har försökt) så då får han göra det helt enkelt om han vill. Nu förstår jag att det inte ärprecis samma sak då vi faktiskt är sambos och inte har en sån "laddad" relation som ni verkar ha. MEN mitt råd är ändå att bara låta det gå förbi. Det växer ut.   

• Anonym
    Jaguaren skrev 2012-09-23 18:01:36 följande:
    Känns som en mamma som borde fokusera på annat och lösa konflikter istället för att söka konflikter.

Hahaha du vet verkligen inte vad du pratar om! O varför ens uttala sig! Frågade en simpel fråga!

Men herre gud låt fanskapet klippa sonen! Orkar inte bry mig! Gett upp allt utom mina barn! Men HAN ska minsan få bråka, utsätta oss för hot, förtal mm!!!! Men att betala 100 kr för en overall till sonen det kan han inte.

Så jag skit sak samma!

Finns så jävla duktigt folk på familjeliv! Synd att jag inte föddes som ni alla! Synd att inte alla vore som er då vore det inte krig i världen inte! Nä. jag är stolt över att inte vara som ni! Som bara ser världen i svart eller vitt!

Tack o hej!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-23 19:45:15 följande:

Hahaha du vet verkligen inte vad du pratar om! O varför ens uttala sig! Frågade en simpel fråga!

Men herre gud låt fanskapet klippa sonen! Orkar inte bry mig! Gett upp allt utom mina barn! Men HAN ska minsan få bråka, utsätta oss för hot, förtal mm!!!! Men att betala 100 kr för en overall till sonen det kan han inte.

Så jag skit sak samma!

Finns så jävla duktigt folk på familjeliv! Synd att jag inte föddes som ni alla! Synd att inte alla vore som er då vore det inte krig i världen inte! Nä. jag är stolt över att inte vara som ni! Som bara ser världen i svart eller vitt!

Tack o hej!
    Menar du att han inte betalar underhåll? Vilka hotelser kommer han med? Det låter jobbigt.
  • Nape

Jag älskade min sons korkskruvslockar, men hans pappa ville klippa honom. Vi kunde inte enas (bråkade inte dock, håret kom upp på tal ibland bara).

Så hade han frågat sonen om han ville ha en cool frisyr och det ville han. Jag kom hem och hittade sonen nyklippt. *s* Bara att gilla läget och sonen var glad.

Det ÄR bara hår. Och någon gång måste barnen klippa sig ändå, hur gör man om föräldrarna inte kan enas om när/ hur? Ungen blir kallad Rapunzel?

• EnGladPingvin

Som många skriver hade det inte varit något att riva upp himmel och jord över om han klippt pojken (vilket du kanske intehade gjort heller TS), men nog tusan har man väl rätt att bli lite irriterad om han hade gjort det? Det är inte alltid så lätt att komma överens, men man kan ju försöka och att klippa barnet mot den andra förälderns vilja är väl onödigt provocerande? Som vårdnadshavare har han naturligtvis rätt att göra som han vill, men jag hade i alla fall haft full förståelse för dig TS om du blivit arg.

• Höghus

Jag har också full förståelse för dig TS. Tycker att det är ditt ord som borde gälla eftersom du uppenbarligen har huvudansvaret för barnet. I alla fall så länge barnet verkar glad och nöjd med sina lockar. Själv hade jag blivit skogstokig om maken klippt våra barn så de såg ut som små ligister med 3 mm-snagg. Tycker det ser så hårt ut med kortklippta barn.

• Anonym (Klippt)

Har haft likande problem även om jag inte valde att agera på det men för mig själv blev jag minst sagt irriterad. Sonen höll på att spara ut till en frisyr och han hade nästan fått längden för det, typ 7 cm hår. Efter ett umgänge från pappan kom han hem total snaggad! Jag hade ingen aning om att pappan ens tänkt klippa honom så jag blev sjukt irriterad, men inför pappan och sonen har jag hållit tyst då jag inte kan göra något åt det då pappan har lika stor rätt som jag att bestämma. Men visst fan sved det!

• Anonym

TACK! Det fanns någon som förstog mig ändå! Känns skönt! För inte sjutton gör jag någon grej av detta mer än att jag hade blivit ordentligt ledsen!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-23 22:44:04 följande:
    TACK! Det fanns någon som förstog mig ändå! Känns skönt! För inte sjutton gör jag någon grej av detta mer än att jag hade blivit ordentligt ledsen!
    Betalar han inte ens underhåll?
Svar på tråden Får pappan klippa sonen mot min vilja?