• Sockersmulan

Vad heter "kreativa klassens" barn?

Det förekommer ju ganska ofta diskussioner här på Familjeliv om vilka namn som är WT, och som motsats skulle det vara väldigt intressant att få reda på vilka namn den ”kreativa klassen” (som ungefär motsvarar den nya ”övre medelklassen”) väljer till sina barn! 

Kort sammanfattning: ”En teori som har blivit mycket omtalad de senaste åren är den amerikanske ekonomen Richard Floridas tes om den kreativa ekonomin och den kreativa klassen. Den kreativa klassen utgörs i första hand av en ”superkreativ” kärna som består av bland annat ingenjörer, professorer, forskare, arkitekter och designers; men även av poeter, författare, konstnärer, artister och underhållare. Bortom denna grupp ligger den övriga kreativa klassen som består av människor som arbetar inom områden med höga kunskapskrav som exempelvis juridik, medicin, teknologi, ekonomi och finans samt management.” (Florida 2002) 

Nu generaliserar vi ordentligt här, men det hade varit jättekul om ni som jobbar inom ovanstående branscher/yrken ville skriva vad ni jobbar med och vad era barn heter (och vilket år de är födda). Så kanske vi kan se om det är en viss typ av namn som väljs eller om det finns någon annan röd tråd bland namnvalen.....

• Svar på tråden Vad heter "kreativa klassens" barn?
  • Archandra

Jag är jurist och ekonom och maken är ekonom. Våra barn heter Isabelle och Viktoria

• SannaM
    tullinan skrev 2012-09-03 17:02:34 följande:
    Överklassnamn som jag ser det:

Karl/Carl, Viktor, Gustav, Erik, Hugo, Nicholas, Douglas, Oscar, Philip, Edward, Axel, Adam, August

Ebba, Josephine, Sophie, Louise, Caroline, Sanna, Patricia, Therese, Emma, Augusta

t.ex ;P
    Sanna? Intressant, det heter jag och har aldrig tänkt på det som överklass?! Jag fick mitt namn efter Ulf Lundells dotter, och min mamma hade aldrig hört namnet och tyckte det lät jättekonstigt och annorlunda när pappa bestämde att jag SKULLE heta det. Så iofs, då (-85) kanske det tillhörde mer den "kreativa klassen" och inte ett namn som en outbildad 20-åring (min mor) vanligtvis skulle välja. Haha, en liten analys såhär på fredagskvällen.

Heter inte den "kreativa klassens" barn namn som Elsa, Asta, Tage, Fabian, Folke, Hilda, Irma, Märta, Ines, Ingemar, Sture och sådär? Eller tänker jag på kultursöderfolket då?

Jag är bara en vanlig sketen lärare med 5,5 års studier i bagaget, så vad mitt barn heter spelar nog ingen roll. 
  • Höghus

Jag befinner mig i en sån miljö och barnen runt omkring heter Agnes, Alice, Ella, Axel, Klara, Erik, Viktor, Alfred, Gustav, Elsa, Kerstin, Ida, Signe...den sortens namn

• Dixie

Bland vänner och bekanta inom dessa yrken har barnen följande namn (född 2005 och framåt): 
    Märta
    Stina
    Olle
    Elsa
    Herman
    Tage
    Astrid
    Axel
    Erik
    Signe
    Siri
    Svante
    Iris
    Hjalmar 

• glenda

Jag är TV projektledare... och media-arbetare brukar räknas som del av den kreativa klassen (...men i mitt fall absolut inte den nya övre medelklassen!) Nu bor jag iofs i England och min partner är engelskfödd Jamaican, så jag vet inte hur relevant våra namnval är för den här kategorin, men vi hade Winston 2011 och nästa (2013) blir antingen Errol, Delroy eller Cordelia eller Mildred.   

• Sassajajja

Jag är civil ingenjör. Vår son heter Leon.

Mina vänner, där många också är civil ingenjörer och forskare så heter barnen:
    Max
    Albin
    Rasmus
    Alexander
    Ebba
    Kalle
    Erik
    Arvid
    Emma
    Emmy
    Elvira
    Amanda
    Lucas

• Tuffen

Jag är ämneslärare, maken är teknologi doktor. Barnen heter Albin och Axel. 

• Höghus

Hur kan en människa som gått flera år på teknisk högskola särskriva? Det är också en fråga.

• joråsatt2012
    Sassajajja skrev 2012-09-28 14:32:48 följande:
    Jag är civil ingenjör. Vår son heter Leon.

Mina vänner, där många också är civil ingenjörer och forskare så heter barnen:
    Max
    Albin
    Rasmus
    Alexander
    Ebba
    Kalle
    Erik
    Arvid
    Emma
    Emmy
    Elvira
    Amanda
    Lucas
    Hur kan du särskriva ditt yrke inte en, utan två gånger? 
  • Dr Mupp

Hmm, vet inte om jag klassar här. Läkarstuderande. 
    Tova - 03
    Torkel - 04
    Vidar  - 07
    Einar -09 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Sthlmtjej24
    joråsatt2012 skrev 2012-09-28 16:15:16 följande:
    Hur kan du särskriva ditt yrke inte en, utan två gånger? 
    Därför att svenska skolan brister i språkundervisning och om man läser en naturvetenskaplig utbildning stärks inte dessa sidor hos studenterna. Som nästan färdig "tand läkare" vet jag detta. :) 

Till trådens ämne:
    Min man är forskare och jag är då nästan klar tandläkare och när vårt barn föds i november får vi se om det är Olof eller Fredrika som tittar ut tror vi. Möjligen Carl-Henric eller Siri.  

Om arvet har någon betydelse så har vi varsin förälder med dubbelexamen och varsin med kortare högskoleutbildning. 
  • Kpax

Min mamma är arkitekt och gav mig namnet Karolina. Iofs 1984 :)

Svar på tråden Vad heter "kreativa klassens" barn?