• Mamma till Olivia

Jag har minskad sexlust & min sambo blir sur!

Nu är det såhär att jag och min sambo har varit tillsammans i 4år och fått ett barn tillsammans som är 15månader gammal. Vi har det mycket bra när set gäller familjelivet men när det kommer till mellan oss och sexlivet så är det dött. Det är mig allt hänger på då han ger några försök men jag säger att jag är trött och vill sova. :/ Många gånger vill jag gärna men när jag väl kommer fram till kritan så tvekar jag och vill inte, varför? Vi är Dock uppväxt på två olika familjer, min mamma har varit ensam hela min uppväxt och han har haft två föräldrar som varit gifta alla åren, kan det ha med det att göra?! Jag har en hasp som nekar att jag inte vill eller känner för det.. Jag älskar min sambo mest och vill inget ska hända mellan oss.. Någon som har tips som kan hjälpa oss? Innan barn hade vi sex ganska ofta och nu efter vi fått barn så har vi kanske haft det 8gånger På 15 månader :(

• Svar på tråden Jag har minskad sexlust & min sambo blir sur!
  • Flisan79

TS: men då är ändå mitt tipps att du får ge dig själv tid. Att gå 1-2 ggr i v på tex Friskis behöver inte kosta en förmögenhet och är väl värt det om du mår bättre?

Annars är löpning både gratis och tidseffektivt. Räcker med 20 min 2-3 ggr i veckan. Det har alla tid med.

• Anonym (J)
    Mamma till Olivia skrev 2012-09-03 12:05:25 följande:
    Flisan 79: jag är allmänt deppig och varit i några månader nu, dock har jag jobbat väldigt mycket och det är ett litet stressigt jobb så då orkar man inte riktigt med sex.. Jag känner mig verkligen inte sexig och absolut inte nöjd med min kropp
    Känner igen det där du beskriver på min fru. Jobbet sög musten ur henne. Dessutom brottas hon med att tycka om sig själv efter tre barn oavsett vad jag tycker och säger. Men så bytte hon jobb och blev mycket piggare och gladare. En väldigt stor förändring. Det känns som hon lever igen. 

Men du måste börja tycka om dig själv lite mer. 
  • Mamma till Olivia

Det är inte så lätt att försöka tycka om sig när man har höga prestationer på sig själv men självklart vill jag lyckas med att vara nöjd med mig själv och få ett bra sexliv..

• Anonym
    Mamma till Olivia skrev 2012-09-03 12:12:55 följande:
    Flisan 79: nej jag tränar inte något speciellt då jag har inte har ekonomin till det eller tiden till det :/
    Ska vi börja kolla lite vad du har tid med?

Vardagsmotion har man alltid tid med, har du inte lust med träning är det en annan sak. Men jag slår vad om att du ägnar minst 1-2 timmar i veckan framför surfande på datorn, säkerligen en stund framför teven och liknande.

Raska promenader kostar ingenting.
  • Mamma till Olivia

Klart jag har tiden om man ser det så.. Men sen har jag den lilla hemma och mannen jobbar kväll varannan vecka så det kan man inte bara lämna barnet.. ;/

• Flisan79

Friskis och sats har barnpassning. Vid löpning kan man ha en joggervagn.

Löpband kan man ju ha hemma annars eller lösa vikter tex.

• Anonym (J)
    Mamma till Olivia skrev 2012-09-03 12:53:08 följande:
    Klart jag har tiden om man ser det så.. Men sen har jag den lilla hemma och mannen jobbar kväll varannan vecka så det kan man inte bara lämna barnet.. ;/
    Raska promenader med den lilla kanske fungerar!? Med risk för att låta lite väl käck och positiv . Försök få lite rutin på det. Kom iväg lite själv någon timma ett par dagar i veckan de veckorna din man jobbar dag. Kan du göra något åt jobbsituationen!?
  • Mamma till Olivia

Åt jobbsituationen kan jag inte göra så mycket åt.. Jobbar inte ens hel tid och känner att jag borde jobba mer för det ekonomiska :/

• Flisan79

Du får börja nestla upp härvan som du lever i bit för bit. Du låter lite hopplös och orkeslös. Troligen pga av deppen och det blir en ond cirkel.

Kanske du skulle prata med en kurator eller så. Få reda ut lite vad som ligger bakom och göra en plan för att fixa så det blir bättre.

• Anonym (Ork)

Med risk för att låta lite neggo så är jag lite allergisk mot att säga att jag orkar inte med sex eller har inte tid med sex.

Är det jobbigt att ha sex? Tar det lång tid att ha sex?

Om man sitter hemma en kväll och ens barn har somnat. Klockan är typ 21-tiden. Om man då tittar på sin partner men tänker att jag orkar inte lägga 30 min på att ha sex med dig, då måste man också inse att snart måste jag kanske ta mig orken att gå igenom en separation.

Det är 60 minuter på en timme, 1440 minuter på ett dygn och 10080 minuter på en vecka. Om man inte orkar lägga 60 av veckans 10080 minuter på att ha sex med sin partner så prioriterar man fel. Att ha sex 2 ggr i veckan tar 60 minuter. Det är 0,5 % av all tid som finns på en vecka.

Har man ingen lust är det en annan sak. Då måste man bryta mönster och börja tänka positiva tankar om sex. Men säg inte att ni inte orkar eller inte har tid. 

• Läs vad som står och inget annat

Hur var det innan ni fick barn ? Saknar du att få tillbaka lusten för er bådas skull eller bara för hans ? Är det nått som har hänt som gör att du blir stel när ni ska ha sex ?

Jag tror det e viktigt att ni umgås på tu man hand utan att ha sånt umgänge alls, ingen av er bör "förvänta" sig att de blir nått, kanske testa med enkla romansspel eller att han bara ger dig massage utan att antyda om sex, små grejer som att bara hålla handen, ge en klapp/puss på kinden ett par månader, visa ömhetsbevis för varann utan att tänka på de andra så kan vi hoppas du får tillbaka din lust igen. Lycka till.

Anonym (Ork) skrev 2012-09-03 23:31:39 följande:
    .Har man ingen lust är det en annan sak. Då måste man bryta mönster och börja tänka positiva tankar om sex. Men säg inte att ni inte orkar eller inte har tid. 
    Ja om man verkligen vill de själv ja men inte bara för att behaga nån annan, har man ingen lust så kan man försöka bryta eller tänka hur positivt som helst, de blir nämligen inte bättre av de kan jag tala om, fattar inte att de bara måste va så jäkla självklart, allt e inte svart eller vitt liksom.
  • Anonym (J)
    Läs vad som står och inget annat skrev 2012-09-03 23:48:12 följande:
    Ja om man verkligen vill de själv ja men inte bara för att behaga nån annan, har man ingen lust så kan man försöka bryta eller tänka hur positivt som helst, de blir nämligen inte bättre av de kan jag tala om, fattar inte att de bara måste va så jäkla självklart, allt e inte svart eller vitt liksom.
    "inte bara för att behaga någon annan" Nä, allt är i sanning inte bara svart eller vitt. Men att behaga den man lever tillsammans med och troligtvis älskar är för mig inte "någon annan". 

Hur tänker du där? 
  • Anonym (Ork)
    Läs vad som står och inget annat skrev 2012-09-03 23:48:12 följande:
    Ja, jag skriver ju just det. Om man inte har lust så är det en annan sak.

I de allra allra flestas liv är sex en viktig del. Jag vet att det inte är det för ALLA, men för de allra flesta. Om jag inledde mitt förhållande med min partner med att sex var en viktig del så kan jag inte slå bakut om min partner fortsätter på samma bana. Om min partner efter 10 år fortfarande, precis som innan, anser sex som viktig del av vårt förhållande så kan jag inte bli irriterad på min partner över detta. Han/hon har ju inte förändrats. Han/hon är ju samma person som jag en gång blev kär i. Det är ju jag som har förändrats. Det är ju jag som flyttat omkring på våra värderingar. 

Om jag nu älskar min partner och inte vill att något skall hända oss, vem av oss är det då som borde se över sin situation? Är det min partner som är sig lik efter 10 år eller är det jag som efter 10 år har förändrats?

Om ens partner då vill ha sex i förhållandet så har inte partnern fel.  

TS skriver en riktigt bra sak:
    Någon som har tips som kan hjälpa oss?

Jag tycker om detta "oss". Det är inte en person här som har problem utan det är två personer. Löser de inte sina problem så är det tre personer som kommer ha problem.

Jag är en sån som tror på sexologernas tips om att sex föder sex. Försök tänka positivt kring sex. Ha sex med varandra. Strunta i vilken tid på dygnet det är. Strunta i vilken dag det är. FÖRSÖK lägga dessa saker åt sidan.  
  • Anonym
    Anonym (Ork) skrev 2012-09-04 13:42:01 följande:
    Ja, jag skriver ju just det. Om man inte har lust så är det en annan sak.

I de allra allra flestas liv är sex en viktig del. Jag vet att det inte är det för ALLA, men för de allra flesta. Om jag inledde mitt förhållande med min partner med att sex var en viktig del så kan jag inte slå bakut om min partner fortsätter på samma bana. Om min partner efter 10 år fortfarande, precis som innan, anser sex som viktig del av vårt förhållande så kan jag inte bli irriterad på min partner över detta. Han/hon har ju inte förändrats. Han/hon är ju samma person som jag en gång blev kär i. Det är ju jag som har förändrats. Det är ju jag som flyttat omkring på våra värderingar. 

Om jag nu älskar min partner och inte vill att något skall hända oss, vem av oss är det då som borde se över sin situation? Är det min partner som är sig lik efter 10 år eller är det jag som efter 10 år har förändrats?

Om ens partner då vill ha sex i förhållandet så har inte partnern fel.  

TS skriver en riktigt bra sak:
    Någon som har tips som kan hjälpa oss?

Jag tycker om detta "oss". Det är inte en person här som har problem utan det är två personer. Löser de inte sina problem så är det tre personer som kommer ha problem.

Jag är en sån som tror på sexologernas tips om att sex föder sex. Försök tänka positivt kring sex. Ha sex med varandra. Strunta i vilken tid på dygnet det är. Strunta i vilken dag det är. FÖRSÖK lägga dessa saker åt sidan.  
    Sex föder sex endast om man har lust när man har sex. Tvingar man sig till sex eller om man inte alls har lust när man har sex så blir man knappast sugen på mer sex. Det leder istället till en ond spriral där lusten minskas ännu mer. 

Lustfyllt sex leder till mer sex ja.   
  • Anonym

Men varför blir din sambo sur för att du inte har lust just nù? Du lär ju inte bli mer sugen på sex om han blir sur? Nej det är INTE OK att din sambo blir sur, förklara det för honom!

Anonym skrev 2012-09-04 15:32:56 följande:
    Sex föder sex endast om man har lust när man har sex. Tvingar man sig till sex eller om man inte alls har lust när man har sex så blir man knappast sugen på mer sex. Det leder istället till en ond spriral där lusten minskas ännu mer. 

Lustfyllt sex leder till mer sex ja.   
    Exakt de jag menar.
    Anonym (J) skrev 2012-09-04 07:16:15 följande:
    "inte bara för att behaga någon annan" Nä, allt är i sanning inte bara svart eller vitt. Men att behaga den man lever tillsammans med och troligtvis älskar är för mig inte "någon annan". 

Hur tänker du där? 
    Som sagt för bådas skull eller kan de va. Eftersom ts sambo blir sur för att hon ingen lust har så måste man bena ut var ev problem kan ligga o i ts fall fick dom barn för en tid sen, de kan mycke väl va nått där som strulat o som gjort att hon tappat lusten o inte kan få till de när dom e i sänghalmen. Självklart kan vi här inte svara på va som e fel eftersom vi bara vet de som står i ts o för att utesluta att hon blitt asexuell så e de bra om man får mer info kring historien.
  • Anonym (Jag vet)

Det som kommer hända är att ni kommer stå ut ett tag men sexet kommer aldrig till liv igen. Någon kommer att vara otrogen och sen är skilsmässan ett faktum...

Svar på tråden Jag har minskad sexlust & min sambo blir sur!