sirisdotter skrev 2012-09-19 23:33:14 följande:
Frågade idag en kvinna som fick första barnet 1959, och ja, hon kände till att pumpar fanns då.
Angående att fråga kanske du kan läsa mitt inlägg. Den natt det var aktuellt
såg jag till EN "personal", kvinnan som var satt att sköta om de nyfödda i en stor sal. Jag fick gå runt en stund i korridorerna innan jag överhuvudtaget hittade salen där alla barnen var parkerade. Tror INTE kvinnan som hade ansvar för alla de små hade rätt att gå ifrån dem för att följa med mig bort till skrubben i slutet av en korridor, dit hon pekade. OM det legat en bruksanvisning i skrubben hade jag naturligtvis läst den, som jag gör med de hushållsmaskiner, gräsklippare, bilar etc jag befattar mig med.
Ska genast läsa info om E. Egnell, tack!
Varsågod

Det var ny info för mig också, att pumpen kom så tidigt. Men jag blev nyfiken och ville ge dig korrekt info istället för antaganden så därför forskade jag lite i det
Att jag skrev om bruksanvisningen var för att du efterfrågade varför det inte fanns några böcker om pumpar.
Böckerna om amning behövs, dels för att det inte kommer ngn bruksanvisning med barnen, och jag var iallafall hjälpt av att ha läst lite innan (läst mkt då jag gillar att söka information). Hade jag INTE läst ngt om amningen hade jag inte vågat "trycka" in bröstet så långt. , trodde innan i min enfald att barnet nästan enbart hade bröstvårtan i munnen när det åt - ack så fel jag hade och oj, så mkt bättre det blev av att jag läste på och inte bara lät det "gå av sig själv".
Amning är också det mest naturliga, och det vanligaste sättet att ge sin bebis mat, därför finns det ett otroligt stort intresse för det. Intresse säljer, man gör inte böcker av ngt som ingen köper.
De som redan innan vet att de kommer att pumpa, om man av medecinska eller personiga skäl väljer att inte amma, söker upp den informationen innan det är dags att använda pumpen.
Precis som du, och jag, sökte information om amning. Har man tänkt sig att pumpa, så införskaffar man en pump och kollar upp hur man gör i lugn och ro.
Jag visste att jag ville prova att kombinera amning med pump, för min mans skull, och kollade därför upp båda noga.
I fall som ditt, där du planerat att helamma och inte funderat över pump, så har man av naturliga skäl inte kollat upp hur saker funkar innan. Jag lär mig ju inte använda en maskin jag aldrig tror mig ha behov av att använda. Men jag håller med om att det BORDE tas upp under föräldrautbildningen, just ifall behovet uppstår.
Saker man inte räknat med kan, tyvärr, inträffa.
Hade din BM, eller din föräldragrupp tagit upp det så hade din situation antagligen blivit bättre. Du borde fått veta redan innan att det vanliga var att man inte ammade på natten och att man kunde bli tvungen att använda pump.