• UWO BaraJag

Vad är det som gör att flaskmatningen ökar?

Läst och hört en del på sistone att "amningsfrekvensen minskar". Men om man vänder på det då? Och säger som det också är "-flaskmatningen ökar". Vad är orsakerna till det tror ni? Känns inte som det pratas något om det så undrar lite hur ni ser på orsakerna?

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-12 10:53
    Tack för alla svar! Jag har läst dem alla. :)

Orsaken till att jag ställde frågan som jag gjorde var för att man får svar efter hur man ställer frågor.
    Pratar man om att amningsfrekvensen sjunker kommer svaren koncentreras främst på amningen. Jag ville gärna även ha svar från den andra sidan för att få med icke ammande mammors syn på saken också. Kände att jag skulle få en bild som skulle vara mer rättvis mot föräldrar.
    Och det har jag fått! :)

Tusen tack alla!!

Svaren kommer, utan att varken citeras eller anges varifrån de kommer!!, användas för att se vilka aktiviteter föreningen Amningshjälpen eventuellt ska planera att göra under 2013.
    Våra aktiviteter kommer endast vara amningsfrämjande och _inte_ vara försök att motverka alternativa matningssätt.
  • Svar på tråden Vad är det som gör att flaskmatningen ökar?
  • Lindsey Egot the only one
    ViTvåBlirTre skrev 2012-09-18 23:49:35 följande:
    Ja leta på, hur du än vrider och vänder på det så VET jag hur gammal min bror e, o jag VET att min mamma pumpa då han föddes 8 veckor för tidigt (va alltså ett sånt barn som inte kunde suga själv).

Nu får du passa dig för står ditt exempel inte med i boken som Siris läser så har det aldrig hänt!
  • ViTvåBlirTre
    LindaEfraim skrev 2012-09-18 23:52:37 följande:

Nu får du passa dig för står ditt exempel inte med i boken som Siris läser så har det aldrig hänt!
    Ajajaj! Min mor har ljugit för mig, o all sympati hon hade med mig när jag ständigt satt o pumpa va bara påhittad...
  • sirisdotter
    ViTvåBlirTre skrev 2012-09-18 23:54:03 följande:
    Ajajaj! Min mor har ljugit för mig, o all sympati hon hade med mig när jag ständigt satt o pumpa va bara påhittad...
    Lustigt sätt att tolka mitt tack på....
  • sirisdotter
    LindaEfraim skrev 2012-09-18 23:50:34 följande:

Ja gör det! Du kanske missade ett kapitel! Jag har aldrig läst en bok men det har funkat det också!
    Grattis  till dig att du fick amningen att fungera av sig självt.   Vad jag har förstått av FL   är det inte så för alla.
  • ViTvåBlirTre
    sirisdotter skrev 2012-09-19 00:11:40 följande:
    Lustigt sätt att tolka mitt tack på....
    Ja då får du ursäkta men med tanke på dina tidigare inlägg så tog jag ditt tack som ironi, men om d inte va menat så så tar jag tillbaka mitt ironiska inlägg (som förvisso inte va svar på ditt tack)

• Brumma
    ViTvåBlirTre skrev 2012-09-18 22:24:47 följande:
    O dessutom vill jag be om ursäkt till TS för att vi skitat ner din tråd! Hoppas du hann få infon du behövde innan d flippade ut!

Ja, ledsen... Men jag (vi) rycktes med o det går ju bara inte att låta vad som helst gå svarslöst....
  • Brumma
    sirisdotter skrev 2012-09-18 22:52:50 följande:
    Fanns det mjölkmaskiner för människor för 40 år sedan?   Varför fanns det inga böcker ens för drygt 25 år sedan  med information om hur,  varför och när  man pumpar?   Och varför nämndes inte fenomenet på föräldrautbildningen som pågick flera månader?   Jag läste  DN från pärm till pärm år efter år,  hade aldrig läst någon enda artikel om detta.

Om vi går tillbaka till mitt och min babys lilla äventyr på BB -  på natten fanns knappast någon personal som var till för mammorna!   Kvinnan som viftade med näven bortåt skrubben i korridoren var helt tydligt där för att byta blöjor och "ge"   barnen  något,  vad det nu var.   Den stora salen var  överfull av plastvagnar med ungar i,   och damen som var i tjänst visade tydligt att mammor skulle sova på natten,  inte tassa omkring och besvära henne!
    Bruksanvisning medföljer pumpen, Sen får man jättebra hjälp om man frågar personalen på BB.
    Jag är mycket medveten om att det inte är det första man tänker på som nybliven mamma, men fakta ÄR, det finns hjälp att få om man ber om det.
    Med amningen däremot kommer ingen bruksanvisning, därav behovet av böcker och instruktioner. Pumpen är ett hjälpmedel.. Man kan, om man drar det långt, jämföra det med en elvisp.

Man har i alla tider vispat grädde och ägg förhand. Det gör man än idag, men nu finns även hjälpmedel såsom elvisp. Det finns inte många böcker om varför man skall använda elvisp, eller hur man gör det.
    Däremot får man en utförlig manual när du köper elvispen.
    Och jag vet redan nu att du kommer att påpeka att det inte är samma sak, men eftersom du inte vill lyssna på andras erfarenheter och känslor angående det här så gör jag en jämförelse.

Angående om det fanns bröstpump (eller mjölkmaskiner om du hellre vill det) för 40 år sedan. Jodå, 1974 (38 år sedan). Då föddes min syster.. Min mamma hade, precis som jag och min syster, extremt mkt mjölk i brösten. Mamma var bara 17 år när hon fick min syster, pappa 19. De är från arbetarfamiljer och hade inte många kronor över efter att hyran var betald. För att ens ha råd att klä min syster (och senare mig) så sydde och stickade mamma våra kläder. Hon ville investera i en symaskin men pengar fanns inte.
    lösning - hon lånade en pump från BB (en stor otymplig sak), pumpade och sålde mjölken - Och för de pengarna köpte hon en symaskin.
    Hon pumpade alltså inte för att det var bättre, för att hon inte hade ngn mjölk, för att pappa skulle mata på flaska (vi är helammade). Hon pumpade för att dryga ut "hushållskassan".

Den första bröstpumpen (iallafall i sverige) tillverkades 1944, alltså nästan 70 år sedan. Redan 1939 blev uppfinnaren och teknikern Einar Egnell ombedd av barnläkare Gunnar Willers att ta fram en bröstpump.
    Men det tog som sagt flera år innan Einar var nöjd med prototypen.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Einar_Egnell
  • sirisdotter

Frågade idag en kvinna som fick första barnet   1959,  och ja,  hon kände till  att pumpar fanns då.

Angående att fråga kanske du kan läsa mitt inlägg.   Den natt  det var aktuellt

Brumma skrev 2012-09-19 07:16:03 följande:
    Bruksanvisning medföljer pumpen, Sen får man jättebra hjälp om man frågar personalen på BB.
    Jag är mycket medveten om att det inte är det första man tänker på som nybliven mamma, men fakta ÄR, det finns hjälp att få om man ber om det.
    Med amningen däremot kommer ingen bruksanvisning, därav behovet av böcker och instruktioner. Pumpen är ett hjälpmedel.. Man kan, om man drar det långt, jämföra det med en elvisp.

Man har i alla tider vispat grädde och ägg förhand. Det gör man än idag, men nu finns även hjälpmedel såsom elvisp. Det finns inte många böcker om varför man skall använda elvisp, eller hur man gör det.
    Däremot får man en utförlig manual när du köper elvispen.
    Och jag vet redan nu att du kommer att påpeka att det inte är samma sak, men eftersom du inte vill lyssna på andras erfarenheter och känslor angående det här så gör jag en jämförelse.

Angående om det fanns bröstpump (eller mjölkmaskiner om du hellre vill det) för 40 år sedan. Jodå, 1974 (38 år sedan). Då föddes min syster.. Min mamma hade, precis som jag och min syster, extremt mkt mjölk i brösten. Mamma var bara 17 år när hon fick min syster, pappa 19. De är från arbetarfamiljer och hade inte många kronor över efter att hyran var betald. För att ens ha råd att klä min syster (och senare mig) så sydde och stickade mamma våra kläder. Hon ville investera i en symaskin men pengar fanns inte.
    lösning - hon lånade en pump från BB (en stor otymplig sak), pumpade och sålde mjölken - Och för de pengarna köpte hon en symaskin.
    Hon pumpade alltså inte för att det var bättre, för att hon inte hade ngn mjölk, för att pappa skulle mata på flaska (vi är helammade). Hon pumpade för att dryga ut "hushållskassan".

Den första bröstpumpen (iallafall i sverige) tillverkades 1944, alltså nästan 70 år sedan. Redan 1939 blev uppfinnaren och teknikern Einar Egnell ombedd av barnläkare Gunnar Willers att ta fram en bröstpump.
    Men det tog som sagt flera år innan Einar var nöjd med prototypen.
    sv.wikipedia.org/wiki/Einar_Egnell

såg jag till   EN  "personal",   kvinnan som var satt att sköta om de nyfödda i en stor sal.   Jag fick gå runt en stund i korridorerna innan jag överhuvudtaget hittade  salen där alla barnen var parkerade.    Tror INTE  kvinnan som hade ansvar för alla de små  hade rätt   att gå ifrån  dem  för att följa  med mig bort till skrubben i slutet av en korridor,  dit hon pekade.  OM   det legat en bruksanvisning i skrubben hade jag naturligtvis läst den,  som jag gör med de  hushållsmaskiner,  gräsklippare,  bilar  etc  jag befattar mig med. 

Ska genast läsa info om E.  Egnell,  tack!
  • MalinEddie
    sirisdotter skrev 2012-09-19 23:33:14 följande:
    Frågade idag en kvinna som fick första barnet   1959,  och ja,  hon kände till  att pumpar fanns då.

såg jag till   EN  "personal",   kvinnan som var satt att sköta om de nyfödda i en stor sal.   Jag fick gå runt en stund i korridorerna innan jag överhuvudtaget hittade  salen där alla barnen var parkerade.    Tror INTE  kvinnan som hade ansvar för alla de små  hade rätt   att gå ifrån  dem  för att följa  med mig bort till skrubben i slutet av en korridor,  dit hon pekade.  OM   det legat en bruksanvisning i skrubben hade jag naturligtvis läst den,  som jag gör med de  hushållsmaskiner,  gräsklippare,  bilar  etc  jag befattar mig med. 

Dina erfarenheter är ingen absolut sanning. Som vanligt. Härligt dock att du är öppen för att lära dig något nytt istället för att avsluta diskussionen när någon kommer med mer än enskild upplevelse.
  • MalinEddie

Själv hade jag mycket, mycket mjölk och pumpade gärna ut överflödig mjölk. Och nej, jag ville inte handmjölka när det var så smidigt att pumpa. Och nej, mina barn ville inte suga ut all den mjölkeN och att truga var inget alternativ. Jag tyckte om pumpen.

• sirisdotter
    MalinEddie skrev 2012-09-19 23:41:44 följande:
    Dina erfarenheter är ingen absolut sanning. Som vanligt. Härligt dock att du är öppen för att lära dig något nytt istället för att avsluta diskussionen när någon kommer med mer än enskild upplevelse.

Menar du att jag far med osanning?
  • MalinEddie
    sirisdotter skrev 2012-09-19 23:59:46 följande:

Menar du att jag far med osanning?
    Absolut inte. Din sanning om pumpar är inte allas sanning. Bättre så?
  • Brumma
    sirisdotter skrev 2012-09-19 23:33:14 följande:

Varsågod Skrattande Det var ny info för mig också, att pumpen kom så tidigt. Men jag blev nyfiken och ville ge dig korrekt info istället för antaganden så därför forskade jag lite i det Flört

Att jag skrev om bruksanvisningen var för att du efterfrågade varför det inte fanns några böcker om pumpar.
    Böckerna om amning behövs, dels för att det inte kommer ngn bruksanvisning med barnen, och jag var iallafall hjälpt av att ha läst lite innan (läst mkt då jag gillar att söka information). Hade jag INTE läst ngt om amningen hade jag inte vågat "trycka" in bröstet så långt. , trodde innan i min enfald att barnet nästan enbart hade bröstvårtan i munnen när det åt - ack så fel jag hade och oj, så mkt bättre det blev av att jag läste på och inte bara lät det "gå av sig själv".
    Amning är också det mest naturliga, och det vanligaste sättet att ge sin bebis mat, därför finns det ett otroligt stort intresse för det. Intresse säljer, man gör inte böcker av ngt som ingen köper.

De som redan innan vet att de kommer att pumpa, om man av medecinska eller personiga skäl väljer att inte amma, söker upp den informationen innan det är dags att använda pumpen.
    Precis som du, och jag, sökte information om amning. Har man tänkt sig att pumpa, så införskaffar man en pump och kollar upp hur man gör i lugn och ro.
    Jag visste att jag ville prova att kombinera amning med pump, för min mans skull, och kollade därför upp båda noga.
    I fall som ditt, där du planerat att helamma och inte funderat över pump, så har man av naturliga skäl inte kollat upp hur saker funkar innan. Jag lär mig ju inte använda en maskin jag aldrig tror mig ha behov av att använda. Men jag håller med om att det BORDE tas upp under föräldrautbildningen, just ifall behovet uppstår.
    Saker man inte räknat med kan, tyvärr, inträffa.
    Hade din BM, eller din föräldragrupp tagit upp det så hade din situation antagligen blivit bättre. Du borde fått veta redan innan att det vanliga var att man inte ammade på natten och att man kunde bli tvungen att använda pump.
  • Maho81

Jag kan bara svar för mig och jag ger en eller två flaskor om dagen för att få vila brösten lite. Har alltid haft sjukt känsliga bröst och jag får vidrigt ont i dem om jag bara ammar. Jag har ont i dem ändå, men det för liiiite mindre ont om han får någon flaska pm dagen =)

• sirisdotter
    Brumma skrev 2012-09-20 07:26:04 följande:

Varsågod Skrattande Det var ny info för mig också, att pumpen kom så tidigt. Men jag blev nyfiken och ville ge dig korrekt info istället för antaganden så därför forskade jag lite i det Flört

Att jag skrev om bruksanvisningen var för att du efterfrågade varför det inte fanns några böcker om pumpar.
    Böckerna om amning behövs, dels för att det inte kommer ngn bruksanvisning med barnen, och jag var iallafall hjälpt av att ha läst lite innan (läst mkt då jag gillar att söka information). Hade jag INTE läst ngt om amningen hade jag inte vågat "trycka" in bröstet så långt. , trodde innan i min enfald att barnet nästan enbart hade bröstvårtan i munnen när det åt - ack så fel jag hade och oj, så mkt bättre det blev av att jag läste på och inte bara lät det "gå av sig själv".
    Amning är också det mest naturliga, och det vanligaste sättet att ge sin bebis mat, därför finns det ett otroligt stort intresse för det. Intresse säljer, man gör inte böcker av ngt som ingen köper.

De som redan innan vet att de kommer att pumpa, om man av medecinska eller personiga skäl väljer att inte amma, söker upp den informationen innan det är dags att använda pumpen.
    Precis som du, och jag, sökte information om amning. Har man tänkt sig att pumpa, så införskaffar man en pump och kollar upp hur man gör i lugn och ro.
    Jag visste att jag ville prova att kombinera amning med pump, för min mans skull, och kollade därför upp båda noga.
    I fall som ditt, där du planerat att helamma och inte funderat över pump, så har man av naturliga skäl inte kollat upp hur saker funkar innan. Jag lär mig ju inte använda en maskin jag aldrig tror mig ha behov av att använda. Men jag håller med om att det BORDE tas upp under föräldrautbildningen, just ifall behovet uppstår.
    Saker man inte räknat med kan, tyvärr, inträffa.
    Hade din BM, eller din föräldragrupp tagit upp det så hade din situation antagligen blivit bättre. Du borde fått veta redan innan att det vanliga var att man inte ammade på natten och att man kunde bli tvungen att använda pump.
Svar på tråden Vad är det som gör att flaskmatningen ökar?