• Anonym

vet inte vad jag ska göra

jag är separerad sen 4 månader tillbaka.
    vi har två barn tillsammans på 2 och 4 år. jag har dom hela tiden.
    han har sagt från början att han ska ha dom varannan helg men han har haft dom två grr sen dess.  jag och barnen har bott kvar i huset då han blev sambo med en annan samma dag vi separerade. jag har verkligen kämpat för att han ska ha barnen men han har inte visat nått intresse alls och dom gånger han sagt han ska ha barnen har jag stått med packade väskor och uppspelta barn men han har inte dykt upp o inte svarat.

nu förra veckan hör han av sig och säger att nu ska han bo i huset igen. (huset e till försäjling)  men jag tycker itne det är lämpligt eftersom han är fruktansvärt nedlåtande mot mig framför barnen och nivånär väldigt låg...(jag kan tyvärr också sjunka till en låg nivå när han provocerar får jag ju erkänna) men jag vill inte bråka och jag vill absolut inte att barnen ska se sånt beteende. han säger att jag o barnen kan ju bo kvar ändå. men jag tycker att dom har vant sig vid att vi lever separerade så det är inte så bra för dom att vi bor ihop igen för att sen flytta när jag får lägenhet.
    så jag och barnen har fått flytta till min mamma..

i helgen som kommer e de hans helg att ha barnen o han säger att han ska ha dom fredag till söndag. 
    jag sa till honom att han fick hämta dom från dagis på fredagen då för jag ska iväg. ska läggas in för op.
    han blir då vansinnig och menar att hämtning o lämning sker mellan oss två o inget annat.
    jag har familj som ställer upp om han inte skulle ta barnen men dom ska iväg den helgen och har sagt att dom mer än gärna tar med sig barnen dit. men det går inte pappan med på. och han vägrar hämta dom på dagis. problemet är att min familj åker bort på torsdagen så ska dom ha med barnen så måste dom ju veta det då. och lämnar jag på dagis på fredagen så kanske han inte hämtar. och då e ju jag redan på sjukhuset.
    han säger att han kommer anmäla att jag förhindrat umgänge om jag låter dom följa med min familj och på dagis hämtar han inte!!
    jag har även gett ett alternativ om att det är någon annan som hämtar på dagis så får han hämta dom här hos min mamma men han säger bara promt att det ska ske mellan oss. att jag ska till sjukhuset bryr han sig inte ett dugg om. han säger bara LÖS DET!! 
    OM jag nu inte får nått vettigt svar från honom  och jag låter barnen åka med min familj över helgen istället ...kan det då heta att jag förhindrat umgänge?

ursäkta för ett rörigt inlägg...så mycket tankar och frågor att det ibland är svårt att få ner i skrift.  

• Svar på tråden vet inte vad jag ska göra
  • Ramborg

Nej, du förhindrar inte umgänge. Och du behöver inte låta honom bo i huset. Byt lås och kontakta en familjerättsjurist så fort du kommer hem från sjukhuset!

42.
  • Barbamamah

Öööh, jävla stolpskott. Dumpa barnen hos honom torsdag kväll den här gången men kontakta familjerätten för samarbetssamtal där ni med hjälp kan komma överens om boende och umgänge och göra ett juridiskt bindande avtal om det om ni önskar. Ps. Det är mycket vanligt med överlämning av barn på förskolan. Varför vägrar han? Har han aldrig hämtat dom där tidigare eller??

• Ramborg

Det jag menar är att du kan låta barnen följa med din familj i helgen. Säg åt honom att han kan glömma att bo i huset, och om han vill ha umgänge ska det ske under ordnade former med hämtning och lämning på dagis och med skriftligt avtal. Och håller han på att vara otrevlig så lägger du på luren.

42.
  • Anonym

han har aldrig lämnat eller hämtat på dagis. det är nog mest en pristige sak att han inte vill hämta där. 
    han är så fruktansvärt hatisk och jag har bara sagt hela tiden att du får hata mig hur mycket du vill men låt inte det gå ut över barnen.
    har även sagt att har man barnen så lite som han så borde det kvitta var,när o hur man hämtar dom, så länge man får ha dom.
    jag har tyckt hela tiden att hämtning o lämning kan ske på dagis och det säger även dagis att så gör många av många olika anledningar men framför allt när man inte kan sammarbeta.
    han vet om att denna op är väldigt viktig och att jag stått på akutvänt lista ett bra tag (tumör på livmoderhalstappen) 
    jag är bara nervös på vad han kommer göra om jag låter barnen följa med min familj. han tar till alla medel som finns och jag vill bara leva vidare och gå vidare och leva ett lugnt liv med mina barn...suck=( 

• Anonym

Kontakta familjerätten och be dom att dokumentera det som pågått och sätt dom in i situationen angående din operation och pappans ovilja att hämta barnen på dagis och möjligheten att dom kan få vara med din familj under denna helg om pappan inte kan/vill hämta på dagis.

• Anonym

jag kontaktade fr o meddelade honom om det och då ringde han iallafall upp o då säger han att det är väl för fan klart jag ska ha mina barn o klart jag hämtar dom på dagis..va fan tror du! 
    suck! förstår itne hur man kan vilja vara utan sina barn o att agget mot mig kan vara större än den viljan.. 

• Anonym
    Ramborg skrev 2012-09-03 14:08:09 följande:
    Nej, du förhindrar inte umgänge. Och du behöver inte låta honom bo i huset. Byt lås och kontakta en familjerättsjurist så fort du kommer hem från sjukhuset!
    Han äger huset så det är klart han får bo där.

• Anonym

jag skulle aldrig byta lås o bilda den konflikten för det kan itne komma så mycket nytta ur det..

• Ramborg
    Anonym skrev 2012-09-03 20:47:20 följande:
    Han äger huset så det är klart han får bo där.

Nope, faktiskt inte. Han har flyttat ut. Nu är det hennes hem som skyddas av hemfriden. Han begår hemfridsbrott om han tvingar sig in dit, precis som dn hyresvärd inte har rätt att gå in hos en hyresgäst hur som helst. Däremot kan han tvinga fram en försäljning.
    42.
  • Anonym

är det så? fast egentligen e  det är de minsta problemet ..jag tänker mest på barnen o deras ralation med deras pappa...

• Anonym
    Ramborg skrev 2012-09-03 20:51:23 följande:

Nope, faktiskt inte. Han har flyttat ut. Nu är det hennes hem som skyddas av hemfriden. Han begår hemfridsbrott om han tvingar sig in dit, precis som dn hyresvärd inte har rätt att gå in hos en hyresgäst hur som helst. Däremot kan han tvinga fram en försäljning.
    Nej, så länge ts inte har hyresavtal på hela huset så får han flytta in.
  • Anonym
    Ramborg skrev 2012-09-03 21:07:39 följande:

Bara om han ansöker om (och får beviljat av tingsrätten) kvarsittningsrätt.
    Ts har flyttat ut...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-03 21:13:59 följande:
    Ts har flyttat ut...

Va? Då läste jag för snabbt. Jag trodde TS bodde kvar i huset och mannen flyttat ut men vill flytta tillbaks.
  • Anonym

jag har hört löst att det är så bara ..han flyttade i maj...bytte adress i juli o kom nu för en vecka sen utan förvarning att nu flyttar jag in!

• Anonym

jag har fått flytta till mamma då han inte gav sig utan skulle flytta tillbaka...o för mina barns skull så kan vi inte bo under samma tak

Svar på tråden vet inte vad jag ska göra