• Jellybeanbaby

"Dricker/äter ni eller barnen produkter inne i butik, innan ni har betalat?

Denna omröstning gäller bara ja/nej-frågor på ämnet Dricker/äter ni eller barnen produkter inne i butik, innan ni har betalat?

Blev 4 alternativ = 2 JA och 2 NEJ så man ändå ganska lätt kan räkna ihop procenten.

Detta är en omröstningstråd för följande diskussionstråd (där det även tas upp andra frågeställningar):
    www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66485883.html

Ni kan välja om ni vill fortsätta diskussion här eller där.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Dricker/äter ni eller barnen produkter inne i butik, innan ni har betalat?
  • Faber

Jag får citera ett inlägg i ett annat forum om en gammal Familjelivstråd:

"Roger Persson

Jag satt igår och läste igenom lite trådar på den i mina ögon gravt verklighetsfrånvända
    pellejönssajten Familjeliv.se. Trådarna kunde handla om alla möjliga sinnesslöa dumheter
    som exempelvis vilken motionsform som var den bästa eller vilket matfett som var nyttigast
    för de små baaaaarnen. Kort sagt, det var en kavalkad av dumheter och hönsmammerier som
    rullade upp på skärmen och det är bannemig inte förvånande att uppskattningsvis 90% av
    Familjelivs användare är fruntimmer. Jargonen är en aning annorlunda där än här, s.a.s.

En av dessa fåniga trådar heter "Är det OK att äta i butiken?" och gå i korthet ut på att
    användarna diskuterar om huruvida det är okej att inmundiga födoämnen i matvarubutiken
    och sen betala för det vid kassan. Det är alltså inte fråga om några snatterier utan det handlar
    helt enkelt om ren och skär brist på uppfostran. Tråden har i nuläget 137 svar och de flesta går
    ut på att man minsann visst då öppnar en banan eller en juice eller något annat om lille
    Maxen/Tindra/Kevin/Hampus/Månstråle tjurar och håller på att törsta ihjäl. Det kan ju vara ett
    par timmar sedan lille Birger/Destiny/Rasmus åt på dagis och man vet inte ens om han har ätit
    eftersom dagispersonalen ibland slarvar med eftermiddagens kalaspuffar. Om så har skett så
    har kanske inte lille Hampus ätit sen vid ett-snåret och då är han ju på gränsen till
    Biafframage klockan halvfem när mamsen eller pappsen hämtat Lille Kevin i bilen och svängt
    förbi Ica-butiken på hemvägen. Den lille snyftar och smackar med munnen av utmattning och
    vätskebrist, gudnåde den som kommer och säger att mamma inte får ge sin törstiga telning en
    klunk vätska innan han försmäktar.

En och annan sticker visst då upp mot mammamaffian och
    påstår att det inte alls är så hemskt om Lille Maxen eller Tindra lugnar sig ännu en halvtimme
    tills mamsen är hemma med bil och middagsmat men dessa förnuftets röster tystas omedelbart
    ner av en nära nog enig skara arga mammor som bestämt talar om att de minsann bäst själva
    vet vad deras barn behöver.

För helvete, sluta dalta så förbannat med ungarna. Sluta hoppa ur knäppkängorna av pur oro
    så fort lille Destiny smackar med munnen, ungen kommer inte att ligga avsvimmad i sulkyn
    bara för att inte mat och vatten passerat munnen på ett par timmar. Snälla nån, det låter som
    att en banan i vagnen på Ica Maxi är den avgörande punkten för om lille Rasmus ska uppnå
    vuxen ålder eller dö i barnsäng.

Vilket förbannat tunnelseende, totalt befriat från all logik och
    all sans. Blir kvinnor alldeles lamslagna i hela huvudet när de får barn eller är det en modern
    företeelse? Jag har synnerligen svårt att se att mammorna 1910 blev lika uppstressade av att
    lille Östen eller lilla Margit inte hade druckit på två timmar, ej heller tror jag en vikingatida
    mamma ramlade baklänges i storstugan av pur oro när inte en ny bit lantbröd passerat
    systemet på lille Botvid eller lille Teodorick på 120 minuter. Utan att veta säkert så är min
    magkänsla att det vare sig fanns tid eller ork till sådana hönsmammerier på den tiden, ungarna
    fick bröstmjölk tills mjölken sinade och sen var det i mjölk uppblött bröd för hela slanten lite
    då och då under dagen med ganska ojämna mellanrum baserade på vad som annars fanns att
    göra i stugan.

Är denna moderna vansinnesoro och mammastress ett nytt påfund relaterat till alla de
    mammamagasin som finns att köpa där kärringarna lär sig amma på sju nya sätt och ser bilder
    på jollrande och flinande små bastarder på vartannat helsidesuppslag? Är det där de lär sig att
    barn måste ha ny näring var tjugonde minut dygnet runt? Eller är det bara kvinnliga
    modersinstinkter och hormoner som tillåtits slå rot och mutera till dagens vansinne?

Jag kan tänka mig att det här är en ganska öm punkt för majoriteten kvinnor och en del hyfsat
    hunsade äkta män så jag lär nog få ett par verbala spottloskor riktade åt mitt håll bara för att
    jag har fräckheten att omnämna "sund moderskärlek" som trams och dalt. Det är jag beredd
    på. Likaså kommer troligen spekulationer om min egen lämplighet som fader att diskuteras
    eftersom jag inte "förstår" hur en moder känner sig inför sin törstige telning. Men bespara Er,
    jag struntar faktiskt i sånt. Vad jag är ute efter är debatt om varför mammapjosket urartat nåt
    så förbannat de senaste tio åren?"

*Politiskt korrekt sidfot*
  • asatantrosa

För min del handlar det inte om att "barnet måste ha näring" utan om att jag vill slippa en grinig, skrikande bråkstake i affären. Lågt blodsocker

• Natulcien
    Faber skrev 2013-10-31 13:19:32 följande:
    Jag får citera ett inlägg i ett annat forum om en gammal Familjelivstråd:

"Roger Persson

Jag satt igår och läste igenom lite trådar på den i mina ögon gravt verklighetsfrånvända
    pellejönssajten Familjeliv.se. Trådarna kunde handla om alla möjliga sinnesslöa dumheter
    som exempelvis vilken motionsform som var den bästa eller vilket matfett som var nyttigast
    för de små baaaaarnen. Kort sagt, det var en kavalkad av dumheter och hönsmammerier som
    rullade upp på skärmen och det är bannemig inte förvånande att uppskattningsvis 90% av
    Familjelivs användare är fruntimmer. Jargonen är en aning annorlunda där än här, s.a.s.

En av dessa fåniga trådar heter "Är det OK att äta i butiken?" och gå i korthet ut på att
    användarna diskuterar om huruvida det är okej att inmundiga födoämnen i matvarubutiken
    och sen betala för det vid kassan. Det är alltså inte fråga om några snatterier utan det handlar
    helt enkelt om ren och skär brist på uppfostran. Tråden har i nuläget 137 svar och de flesta går
    ut på att man minsann visst då öppnar en banan eller en juice eller något annat om lille
    Maxen/Tindra/Kevin/Hampus/Månstråle tjurar och håller på att törsta ihjäl. Det kan ju vara ett
    par timmar sedan lille Birger/Destiny/Rasmus åt på dagis och man vet inte ens om han har ätit
    eftersom dagispersonalen ibland slarvar med eftermiddagens kalaspuffar. Om så har skett så
    har kanske inte lille Hampus ätit sen vid ett-snåret och då är han ju på gränsen till
    Biafframage klockan halvfem när mamsen eller pappsen hämtat Lille Kevin i bilen och svängt
    förbi Ica-butiken på hemvägen. Den lille snyftar och smackar med munnen av utmattning och
    vätskebrist, gudnåde den som kommer och säger att mamma inte får ge sin törstiga telning en
    klunk vätska innan han försmäktar.

En och annan sticker visst då upp mot mammamaffian och
    påstår att det inte alls är så hemskt om Lille Maxen eller Tindra lugnar sig ännu en halvtimme
    tills mamsen är hemma med bil och middagsmat men dessa förnuftets röster tystas omedelbart
    ner av en nära nog enig skara arga mammor som bestämt talar om att de minsann bäst själva
    vet vad deras barn behöver.

För helvete, sluta dalta så förbannat med ungarna. Sluta hoppa ur knäppkängorna av pur oro
    så fort lille Destiny smackar med munnen, ungen kommer inte att ligga avsvimmad i sulkyn
    bara för att inte mat och vatten passerat munnen på ett par timmar. Snälla nån, det låter som
    att en banan i vagnen på Ica Maxi är den avgörande punkten för om lille Rasmus ska uppnå
    vuxen ålder eller dö i barnsäng.

Vilket förbannat tunnelseende, totalt befriat från all logik och
    all sans. Blir kvinnor alldeles lamslagna i hela huvudet när de får barn eller är det en modern
    företeelse? Jag har synnerligen svårt att se att mammorna 1910 blev lika uppstressade av att
    lille Östen eller lilla Margit inte hade druckit på två timmar, ej heller tror jag en vikingatida
    mamma ramlade baklänges i storstugan av pur oro när inte en ny bit lantbröd passerat
    systemet på lille Botvid eller lille Teodorick på 120 minuter. Utan att veta säkert så är min
    magkänsla att det vare sig fanns tid eller ork till sådana hönsmammerier på den tiden, ungarna
    fick bröstmjölk tills mjölken sinade och sen var det i mjölk uppblött bröd för hela slanten lite
    då och då under dagen med ganska ojämna mellanrum baserade på vad som annars fanns att
    göra i stugan.

Är denna moderna vansinnesoro och mammastress ett nytt påfund relaterat till alla de
    mammamagasin som finns att köpa där kärringarna lär sig amma på sju nya sätt och ser bilder
    på jollrande och flinande små bastarder på vartannat helsidesuppslag? Är det där de lär sig att
    barn måste ha ny näring var tjugonde minut dygnet runt? Eller är det bara kvinnliga
    modersinstinkter och hormoner som tillåtits slå rot och mutera till dagens vansinne?

Jag kan tänka mig att det här är en ganska öm punkt för majoriteten kvinnor och en del hyfsat
    hunsade äkta män så jag lär nog få ett par verbala spottloskor riktade åt mitt håll bara för att
    jag har fräckheten att omnämna "sund moderskärlek" som trams och dalt. Det är jag beredd
    på. Likaså kommer troligen spekulationer om min egen lämplighet som fader att diskuteras
    eftersom jag inte "förstår" hur en moder känner sig inför sin törstige telning. Men bespara Er,
    jag struntar faktiskt i sånt. Vad jag är ute efter är debatt om varför mammapjosket urartat nåt
    så förbannat de senaste tio åren?"
    Fast...om du hadet tittat lite mer ordentligt så hade du kanske sett att en majoritet, 63%, har svarat att "Nej, så gör vi inte."... Fast då hade du ju inte fått skriva ditt "Dumma-käringar-och-fruntimmer-inlägg" förstås... Obestämd
  • Malin0089

Skulle aldrig falla mig in att äta/dricka något i en butik utan att betala för mig. Om jag nu "måste" dricka eller äta något får jag väl pallra mig till kassan och betala varan först. Skulle jag se någon plocka upp en godis/öppna en dricka i affären skulle jag nog höja lite på ögonbrynet. Inte okej enligt mig.. och jag tycker det är väldigt konstigt att folk skulle tycka att det är okej. Men alla är vi olika.

• puss

NEJ - jag kan inte med det, men jag har ingen åsikt om andra som gör så.

Sluta tjafsa din dumma fan.
  • Faber
    Natulcien skrev 2013-10-31 13:50:22 följande:
    Fast...om du hadet tittat lite mer ordentligt så hade du kanske sett att en majoritet, 63%, har svarat att "Nej, så gör vi inte."... Fast då hade du ju inte fått skriva ditt "Dumma-käringar-och-fruntimmer-inlägg" förstås... Obestämd
    Jag har aldrig påstått att det handlade om majoriteten men 37% är en vansinnig siffra i ett sunt samhälle.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • hittpånåt

Tänker på det där testet där barn fick sitta med ett par godisbitar framför sig och får instruktionen att om de låter bli att äta dem så skulle de få fler när testledaren kom tillbaka.

en del barn klarade av det andra inte. När de sedan följde upp testet så ser de att de barnen som klarade att vänta hade senare större framgång än de som inte hade kontrollen/behärskningen att vänta.

Det har också visat sig att tålamodet att vänta går att träna och att vänta på att få något i affären är väl ett ypperligt tillfälle att träna?

Fullt friska barn kan man lära, det är min tro och kanske är det lättare att stå ut och vara konsekvent om man vet att man på det sättet tränar barnen och ger dem en större möjlighet att underlätta  deras liv blir i bättre i framtiden.

• Gazebo

Det skulle aldrig falla mig in. Bara för att man har barn är inte allting plötsligt acceptabelt och tillåtet.

• Fru envis
    asatantrosa skrev 2013-10-31 13:36:41 följande:
    För min del handlar det inte om att "barnet måste ha näring" utan om att jag vill slippa en grinig, skrikande bråkstake i affären. Lågt blodsocker
    är något innan ni går in i affären?
    handla på andra tider?
    ta inte med barnet till affären? 
  • asatantrosa

Fru envis: ja såklart! Det har hänt 2 ggr i mitt äldsta barns liv att hon fått tugga på en fralla medan vi handlat och det är när jag misslyckats fatalt med att vara förutseende. Inget som satts i system alltså utan enstaka nödlösning.
    Det är mer grejen att den finns denna enormt lång tråd där folk förfasar sig som får en att vilja hitta på att man ger barnen middag i kundvagnen varje onsdag typ ;P

• Viktorsmamma

skulle aldrig inträffa!

de fall han varit grinig och bråkig påvägen till affären så har vi stannat i förbutiken och köpt en korv eller toast innan vi gått in och handlat. 

• ninjabebbe

Jag har ju svårt att se att jag skulle göra det, men om det krisar skulle jag inte tveka. För fan, Magdalena Ribbing ska inte få diktera mitt barns välmående, är ungstackarn utsvulten så skulle jag stjäla för den! Har absolut ingen åsikt om andra gör det, barnet kan ju vara diabetiker eller något. Oj, vad vi behöver sluta bry oss så mycket. 

• Ugge

Rent krasst sett är det snattning / stöld om du tar och äter/dricker något innan du betalat för det.
    Har man problem med sitt barn att det får lågt blodsocker innan / under handling så får man anpassa sig och faktiskt äta något litet mellanmål innan.

Svar på tråden "Dricker/äter ni eller barnen produkter inne i butik, innan ni har betalat?