• Impartial

Gravid och skriker och vrålar på mitt barn :-(

Hej,

Jag har en son som snart är 3 år. Min lilla goa kille har blivit som förbytt på sistone. Oj, vad det trotsas. Det känns som om alla moment är en kamp. Några exempel:

- Han kastar leksaker, hårt. Siktar på oss.

- Kastar bort tandborsten så långt han kan när vi hjälps åt med tandborstningen. Denna är ett kapitel för sig, med otroligt motstånd, skrik och gråt varje gång trots att vi har försökt alla möjliga knep för att få den roligare.

- Vid matbordet äter han BARA med händerna. Kan ta en nypa ris eller cous cous eller vad det kan vara och kasta rakt mot oss eller bara ner på golvet.

- Vid blöjbyte sparkar han ofta med benen, hårt, på oss. 

-   Han säger DUMMA MAMMA, DUMMA MAMMA minst fem gånger om dagen.

- Är det något han inte får ha så blir han GALEN. Kastar sig på golvet och skriker, högt. Ofta i affärer.

-  Häromdagen gjorde han ett utfall med en penna mot mitt bröst, så att jag fick ett jack i bröstet. Detta då jag stängde av tvn (trots goda förberedelser).

Jag inser att detta kanske är en normal fas som han måste igenom. Har pratat med BVC som är inne på samma spår och säger att det bara är att vara bestämd och säga NEJ samt att ha tålamod och vänta ut det. Jag tror att såväl jag och min man är ganska pedagogiska av oss så det är inte vårt "fel" att han agerar såhär.

Men, till saken hör att det ska bli syskon om en månad. Mitt tålamod och mitt humör nere är i skorna. Flera gånger - speciellt när han sparkat mig i magen vid blöjbyte - har jag blivit RASANDE. Knappt så jag känner igen mig själv. "LÄGG AV MED DET DÄR", vrålar jag ned demonröst och tar hårt tag i hans ben. Vid matkastningen kan jag också bli helt vansinnig och skriker högt. Detta trots att jag är en ytterst sansad person i valiga fall och inte kommer från en uppväxt eller lever i en relation där vi höjer rösten.    

Puh, vad jobbigt det är. Samvetet är ständigt skitdåligt.
    Jag vet egentligen inte vad jag vill med tråden, mer än att kanske få lite råd, tips och höra att andra känner igen sig också.   

• Svar på tråden Gravid och skriker och vrålar på mitt barn :-(
  • Mamma070912

Styrkekram! Tack för att du delar med dig... själv gråter jag varje dag av dåligt samvete för att det känns som att man bara skriker och gapar på barnen, 3 o 5 år. Är gravid och otroligt labil av det antar jag, 40+4 idag. Jag har inte alls så utåtagerande barn som du verkar ha, så jobbigt för er! Minsann inte lätt att hålla sig lugn själv hela tiden. Hoppas det är en kort fas. Inga råd att ge som du ser, men du är inte ensam om det dåliga samvetet

Äntligen kom våra efterlängtade prinsessor!
  • charlottaråtta

Precis vid samma situation, blev sparkad i magen vid blöjbyte av blivande storasyster, blev jag också galet arg på vår 2,5-åring. Lämnade över t sambon, gick o lugnade ner mig o bad sen om ursäkt - inte för att jag blev arg, utan för att jag faktiskt skrikit på mitt barn.

Usch, förstår att det är jobbigt, här är det inte lika aggressivt från dotterns sida, men ändå. Mycket protester, och jag orkar verkligen inte lika mycket som annars då jag är gravid i tredje trimestern. Tålamodet sämre, humöret instabilare. Har dåligt samvete ofta.

Hang in there! O sök mer stöd om du behöver prata med proffs, t ex bvc-psykolog. Tror det kan lätta med bekräftelse på att man gör vad man kan. Trotsboken också hett tips.

• Novembertvillingar

Här e en till Me exakt samma problem fast då Me 4åriga dotern som ska få 2 syskon ty råga på allt. :( Hon kan oprovoserat få för sig att börja nypa mig (idag vid middagsbordet) å ja ber henne bestämt att sluta men d gjorde hon inte. Hon skriker när ja pratar telefon, stångar mig i magen i soffan, sparkar mig i ryggen på morgonen i sängen om ja enligt henne inte går upp snabbt nog osv osv listan kan göras lång. Anser mig oxå vara pedagogisk men är oxå instabil nu (även jag är i 3dje trimestern). Hur löser vi detta tjejer?

• Impartial

Tack, det sista rådet var ju verkligen konstruktivt.

Svar på tråden Gravid och skriker och vrålar på mitt barn :-(