• Pipsene

Skulle du skicka iväg ditt barn till skolan "halvsjuk"?

Ja, det är en sak jag undrar över.
    Om ditt bar var lite sjuk, inte 40 graders feber och magsjuk, men förkyld och t.ex ont i halsen. Skulle du då skicka iväg ditt barn till skola/dagis?

Okej, man kan kanske inte hålla barnen hemma för en förkylning, en sån kan ju vara flera veckor. Men om dom klagar på lite ont i halsen, skulle dom då få stanna hemma?

Min syrra har barn i åldrara 7 & 9 år. På deras skola kan ett barn komma till skolan och senare åka hem för feber och te.x ont i halsen. Kommer sen tillbaka nästa dag men åker hem efter en stund med samma sympton.

Varför skicka sina barn till skolan om dom är halvsjuka? Är det inte bättre för både det sjuka barnet och alla andra barn om det stannar hemma?

Själv skulle jag nog inte skicka iväg min dotter till dagis om hon var lite halvkrasslig, man vill ju inte vara orskaen till att andra barn smittas...

Hur tänker ni?         

• Svar på tråden Skulle du skicka iväg ditt barn till skolan "halvsjuk"?
  • mammatill6

lite halsont har dottern idag, hon ä ri skolan. ingen feber alls. men  hon får alltid lite ont i halsen i samband med förkylning.

• Mandi74

Det beror på vad barnet själv tycker att det orkar, känner det att det orkar så är det väl bara att testa, känner det att det inte orkar så får det vara hemma. 

Men konstigt att skicka sitt barn till skolan dagen efter det blev hemskickat för feber, det hade jag inte gjort. Helst en feberfri dag innan det blir skolan igen.

By blood and by me I fall when you leave By blood and by me I follow your lead
  • stresss

Det är väl inte så lätt att definiera vad som är "halvsjuk". Om man skickas hem en dag och mår likadant nästa dag är det nog bäst att vara hemma då...

Men annars är det ingen annan än barnet själv som vet om man orkar med en skoldag eller inte! Precis som på jobbet. Man ska inte gå till jobbet och vara kanonförkyld, men man kan inte stanna hemma så fort man känner sig lite krasslig.

• Regnig måndag

Har de bara ont i halsen och är snuviga så självklart kan jag göra det.
    De får stanna hemma när de är allmänpåverkade. Visst händer det att de skickas fram och tillbaka men det är inte helt enkelt att avgöra, på morgonen, hur sjuka de är.

Visst kan det tyckas vara knäppt att skicka dem fram och tillbaka men att stanna hemma bara för säkerhets skull om ifall att det bryter ut ordentligt gynnar igen. Dessutom ger det signaler att det är ok att stanna hemma bara för att det är lite besvärligt.
    Är det ok att stanna hemma med brutet nyckelben? Det tar 4 veckor innan smärtorna försvunnit...

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Tom Araya
    Pipsene skrev 2012-09-04 08:42:50 följande:

Ja, det är en sak jag undrar över.
    Om ditt bar var lite sjuk, inte 40 graders feber och magsjuk, men förkyld och t.ex ont i halsen. Skulle du då skicka iväg ditt barn till skola/dagis?

Okej, man kan kanske inte hålla barnen hemma för en förkylning, en sån kan ju vara flera veckor. Men om dom klagar på lite ont i halsen, skulle dom då få stanna hemma?

Min syrra har barn i åldrara 7 & 9 år. På deras skola kan ett barn komma till skolan och senare åka hem för feber och te.x ont i halsen. Kommer sen tillbaka nästa dag men åker hem efter en stund med samma sympton.

Varför skicka sina barn till skolan om dom är halvsjuka? Är det inte bättre för både det sjuka barnet och alla andra barn om det stannar hemma?

Själv skulle jag nog inte skicka iväg min dotter till dagis om hon var lite halvkrasslig, man vill ju inte vara orskaen till att andra barn smittas...

Hur tänker ni?         

Vad menar du med "halvsjuk"?

Jag skulle sätta samma gräns som för arbete, fritidsaktiviteter och idrott.
    Man är inte hemma bara för att man känner sig lite krasslig eller har lite ont i en fot.
    Vid feber, magsjuka och när man går på antibiotika stannar man hemma och såklart vid all sjukdom och skada som är värre.

För små barn måste ju en förälder vara hemma från jobbet och det är naturligtvis inget man kan vara för lättvindigt.
Svar på tråden Skulle du skicka iväg ditt barn till skolan "halvsjuk"?