• Titan

Hur gör ni när ett barn är sjukt?

..och det andra barnet/barnen behöver gå till skolan och ni inte har bil?Tar ni med det sjuka barnet på busen eller hur lyckas ni lösa det hela?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-04 12:27
    bussen skall det står!

• Svar på tråden Hur gör ni när ett barn är sjukt?
  • Titan

Ja av min fråga kan man ju tyda att antingen finns ingen annan förälder eller så är den förälderna inte närvarande på ett eller annat sätt!
    Hade fallet varit annat så hade jag ju inte behövt ställa frågan?

• vivla

Tja jag tror att jag bett någon annan klasskompis förälder hjälpa mig med lämning, om de finns någon nära som man känner hyfsat bra. Annars, beroende på sjukdom då, hade det andra barnet fått följa med till skolan och så hade man fått stå utanför då. Alternativt följt barnet till bussen (beroende på ålder) sagt åt busschauffören att säga till barnet när rätt hållplats är framme och ringa skolan och meddela att barnet kommer själv pga sjukdom. Men det beror som sagt på hur gammalt barnet är

• Mariohn
    Titan skrev 2012-09-04 13:54:08 följande:
    Ja av min fråga kan man ju tyda att antingen finns ingen annan förälder eller så är den förälderna inte närvarande på ett eller annat sätt!
    Hade fallet varit annat så hade jag ju inte behövt ställa frågan?

Ursäkta att jag trampade på den ömma tån. Då blir mitt svar att det beror på hur det sjuka barnet mår och vad det är för sjukdom.
  • Parasit
    Mariohn skrev 2012-09-05 10:50:34 följande:
    Ursäkta att jag trampade på den ömma tån. Då blir mitt svar att det beror på hur det sjuka barnet mår och vad det är för sjukdom.
    Men tråden ligger faktiskt under "Ensam förälder" så din spydighet kan du ju spara till något ställe där det är berättigat. 
    People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • mia maria

Beroende på hur pass sjukt barnet är förstås, men oftast så packar jag ner sjuke lillebror (nu 3 år) i vagnen o så går jag med storebror (nu 8 år) till skolan.
    Är lillebror riktigt sjuk, tex kräks, så kan min mamma ställa upp o skjutsa storebror till skolan.
    Har nog dock bara hänt en gång (hittills).

• Happyfeet1980

jag tar med barnet. jag har med mig barnen hela tiden för jag har ingen annan som kan hjälpa mig.

• Titan
    Happyfeet1980 skrev 2012-09-18 20:11:29 följande:
    jag tar med barnet. jag har med mig barnen hela tiden för jag har ingen annan som kan hjälpa mig.
    men hur gör du då när ett av barnet har hög feber eller har kräksjukan ?
  • tjofräs

Har barnet kräksjuka hade jag gett upp tanken och så hade skolbarnet fått stanna hemma.
    Om barnet har feber kan jag möjligtvis tänka mig att gå ut, såvida det är ett vagnbarn eller iallafall så pass så det kan åka vagn även om det är lite för stort för det. Och så på med kläder och filtar och sånt.

• Titan

tack för alla svar!känns som man är väldigt bilberoende i vårt samhälle idag.

• tjofräs

Visst är det så! När vår bil är sönder är jag helt strandad här ute på landet. Det går säkert bussar, men ponera att barnen är sjuka och maten börjar tryta. Jag har familjen nära och är förvisso bara ensam förälder om vardagarna.

• alvias78

Jag är också ensam - med fyra barn. Jag har sån tur som bor väldigt nära barnens skola. Så de kan gå själva. Jag har varken bil eller körkort men känner mer och mer att det snart är ett "måste". Hade det varit bussväg till skolan och det sjuka barnet var ett vagnbarn och inte hade kräksjuka så hade barnet fått följa med. Men först hade jag hört med någon granne som kunde ge barnet skjuts. ( jag har jätte bra grannar som jag umgås mycket med)

• Titan

har inte heller körkort men jag tror det snart är daxs!

• Titan
    Mirali skrev 2013-01-23 20:47:33 följande:
    Vadå, kan inte barnet ta sig till skolan själv??

Verkar ju oerhört opraktiskt att ha det på det viset. Är det jättekrångliga bussbyten och svårt att hitta eller hur kommer det sig att ditt skolbarn inte klarar sin skolväg ensam?
    känner nog att om man är 7 år så skall man inte gå till skolan själv!! 
  • Strålar

Jag tar med barnet. Har barnet kräksjuka får barnet sitta i vagnen utanför kapprummet. Dock har vi nära till skolan och behöver inte åka buss. Då hade nog skolbarnet fått vara hemma eller att det kanske kan åka med nån kompis. Har lärt mig att be om hjälp och inte vara allt för stolt, vilket jag alltid varit förut.

Svar på tråden Hur gör ni när ett barn är sjukt?