• Lemonysnickets

Vilken/Vilka diagnoser skulle Strindberg ha fått om han levde i dag?

Har läst de flesta av Strindbergs verk, och har just läst ut "Siri" av Lena Einhorn, en helt briljant bok.

Eftersom många på FL är kvicka på diagnoser, undrar jag vad ni tror han verkade lida av!

Grandios självbild? Psykopati? Anknytningsproblem?

Detta är inte för något studiearbete, bara nyfiken! 

Om man bäddar får man inte ligga!
  • Svar på tråden Vilken/Vilka diagnoser skulle Strindberg ha fått om han levde i dag?
  • Farsa på stan

Han var nog mest arg och bitter, men under Infernokrisen blev han kliniskt knäpp. Jag skulle gissa att han fick en paranoid psykos.

• Anova

Jag har ofta läst att Strindbergs ohälsa skulle varit av bipolär karratär. Det kanske stämmer, många kreativa människor har lidit av bipoläritet (jag är en sådan själv)

• hernameispekka
    Anova skrev 2012-09-07 16:04:35 följande:
    Jag har ofta läst att Strindbergs ohälsa skulle varit av bipolär karratär. Det kanske stämmer, många kreativa människor har lidit av bipoläritet (jag är en sådan själv)
    Precis. Har läst att han var manodepressiv. Säker med inslag av psykoser. Och kanske lite narcissistiska personlighetsdrag... Haha
  • Dina08

Han var ju oerhört produktiv och klartänkt, så bipolär låter troligt. Är väl vanligt bland författare.

Svar på tråden Vilken/Vilka diagnoser skulle Strindberg ha fått om han levde i dag?