• Nongmay

Kan gravida äta rostbiffsmacka

Hej, Jag är gravida i vecka 25(24+4) och är såååå sugen på rostbiffsmacka och funderar på att köpa imorgon (på konditori) till jobbet. Men sedan kom jag på att man ska inte äta köttet som är rött eller ej färdig genomstekt. Men rostbiff är ju så tunt, men kan det vara farlig att äta under graviditet ändå? Min frågan är: kan gravida äta rostbiffsmacka ? Jag blir bara mer och mer sugen när jag tänker på det!! Tack för svaret :) / Nongmay

• Svar på tråden Kan gravida äta rostbiffsmacka
  • Smurfina71

Nej, det spelar ju ingen roll att det är tunt. Bakterier får plats ändå. Men, du kan köpa rostbiff och genomsteka den. Visst, det är ju inte säkert att just din biff innehåller något skadligt, men det är rått kött. Jag skulle inte ta risken.

• lillronja

Hej! Jag gjorde rostbiff i bit i helgen, men jag valde att göra den helstekt i ugnen så även om graderna var som dom var, skar jag upp hela biten i skivor och ställde in i ugnen så att allt rosa/rött blev genomstekt, den blev inte seg utan gick bra att äta..

Just rött kött eller det som inte är genomstekt hade jag inte valt att äta...

• mliten

Finns ingen anledning att genomsteka nötkött!

• hannis

Nötkött går bra att äta rosa. Så länge rostbiffen är färsk och inte legat vakuumförpackad länge så går det utmärkt att äta att äta rostbiff.

Svar på tråden Kan gravida äta rostbiffsmacka