• Cissi28

    Sojalecitin vid sojaallergi

    Hej,

    var idag på besök hos  läkare och dietist med min 6-åriga dotter som sedan snart 5 år tillbaka konstaterats som mjölk- och sojaproteinallergiker. (Vi har även senare konstaterat att hon inte tål vete.) När det konstaterades från början uteslöt vi sojalecitin och vid flertaliga provokationer under åren så har hon visat på eksem och magbesvär. Vid besöket idag började man tala om att göra en blindtest för att se om hon tål detta (soja och mjölk) eller inte precis som att vi hittat på detta. Dietisten berättade att det var ovanligt med allergi mot sojalecetin och besläktade produkter.

    Det som förvånar oss är att få höra detta trots att vi kunnat se reaktion under så många år. Vår dotter får rejäla sömnproblem och koncentrationssvårigheter vid förstoppningen. Men min fråga är om det är så ovanligt? Det känns inte kul att bli kallad för lögnare när man vill sin dotters bästa :(

  • Svar på tråden Sojalecitin vid sojaallergi
  • Allergiexperten

    Hej! Jag föreslår att ni tar kontakt med barnläkare för bedömning av er dotters allergi. Det vanliga är att matallergier hos små barn växer bort och man brukar testa regelbundet för att se om barnet nu tål födoämnet, detta gäller exempelvis komjölksproteinallergi.
    Som svar på din fråga tycker jag alltså att ni bör ta kontakt med läkare och få en bedömning av dotterns hälsotillstånd och ha ett samtal hur ni ska hantera er dotters symtom när hon får födoämnen hon inte tål. 
    Jag har inte hört talas om blindtest av föda på barn som du beskriver.
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Sojalecitin vid sojaallergi