• Asterinalilla

Ensamstående mamma som gärna jobba!

Jag är en ensamstående mamma med en fem årig dotter. Dessutom är jag ensamvårdaren eftersom vi inte har någon kontakt med pappan.

Efter att ha arbetat och bott i London, England i över tio år återvände jag tillbaka till Sverige för drygt fyra år.
    Jag har hittat en andra hands lägenhet och började leta för jobb men det har varit otroligt svårt inte bara med tanken på de ekonomiska situationer utan därför att jag är ensamstående mamma!

Jag hade en jätte bra karriär i London vilket visas på mitt CV men sedan när jag kommer till intervju frågor om min familj situation gör det omöjligt för mig att få anställning.

Alltså under de kontorstider som gäller jag skulle aldrig hinna hämta min dotter från dagis.
    Jag har kollat med försäkringskassan och det verkar inte finnas någon hjälp med det!

Hur är det möjligt att fast man skulle kunna vara en stor tillgång till samhället, man får ingen chans att arbeta och försörja sig själv som ensamstående mamma!!

Hjälp
  • Svar på tråden Ensamstående mamma som gärna jobba!
  • Försäkringskassan
    Hej,

Den ersättning du kan få från Försäkringskassan som föräldraförsäkringen ger är föräldrapenning vid föräldraledighet och tillfällig föräldrapenning vid vård av sjukt barn.

Med hjälp av föräldrapenning kan du förkorta din arbetsdag genom att ta ut en del av dagen i föräldrapenning. Arbetar du till exempel 8 timmar som heltid kan du ta ut en fjärdedels dag per dag och därmed arbeta 6 timmar per dag.

Jag rekommenderar att du vänder dig till din kommun angående funderingarna du har kring tider på förskolan.

Klicka på länkarna nedan för generell information om föräldrapenning och föräldraledighetslagen.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldraledighetslagen

Hälsningar
    Olle, handläggare
  • Försäkringskassan

Hej igen,

Det verkade bli lite fel med radbrytningarna i första svaret. Jag testar  att lägga in svaret igen. 

Den ersättning du kan få från Försäkringskassan som föräldraförsäkringen ger är föräldrapenning vid föräldraledighet och tillfällig föräldrapenning vid vård av sjukt barn. 

Med hjälp av föräldrapenning kan du förkorta din arbetsdag genom  att ta ut en del av dagen i föräldrapenning. Arbetar du till exempel 8 timmar som heltid kan du ta ut en fjärdedels dag per dag och därmed arbeta 6 timmar per dag.

Jag rekommenderar att du vänder dig till din kommun angående funderingarna du har kring tider på förskolan.

Klicka på länkarna nedan för generell information om föräldrapenning och föräldraledighetslagen.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldraledighetslagen

Hälsningar
    Olle, handläggare 

Svar på tråden Ensamstående mamma som gärna jobba!