• Anonym (faderskapet)

Kan man utläsa något av dna papperna från faderskapet? Tex vem barnet fått mest dna från?

Jag fick papperna från DNA testet ang. faderskapet från socialen. Har suttit och kollat på papperna, där står ju en massa siffror. Kan man utläsa något av dessa siffror? Tex vem barnet fått mest dna ifrån? Vad betyder "formlerna" i sidan under rubriken "prov registrerade". Där står tex: 
    CSF1PO
    VWA
    D16S539
    osv. 

• Svar på tråden Kan man utläsa något av dna papperna från faderskapet? Tex vem barnet fått mest dna från?
  • CallGirl

Kan inget om koderna men eftersom att embryot bildas av en äggcell och en sädescell så får barnet 50% DNA från varje förälder.

• Anonym

Öh va??? Ert barn har ett DNA som består till hälften av dina gener och andra hälften från sin far.

• Anonym (faderskapet)

Det var en annan som sa till mig att man inte fick 50/50 utan fick olika mkt. Då vet jag att det inte stämmer :-P

• läkarstudent

Exakt 50/50 blir det ju inte alltid (om det ens blir det nån gång). Om det är en pojke har ju t.ex barnet en y-kromosom från pappan, vilken är betydligt mindre än x-kromosomen. Men nej, du kan inte få ut någon intressant information ur testet annat än om ni som testat er är släkt med barnet. Det är bara några enstaka snuttar de kollar i testet, inte ens en bråkdel av allt dna man har.

• Anonym (faderskapet)
    läkarstudent skrev 2012-09-05 16:25:31 följande:
    Exakt 50/50 blir det ju inte alltid (om det ens blir det nån gång). Om det är en pojke har ju t.ex barnet en y-kromosom från pappan, vilken är betydligt mindre än x-kromosomen. Men nej, du kan inte få ut någon intressant information ur testet annat än om ni som testat er är släkt med barnet. Det är bara några enstaka snuttar de kollar i testet, inte ens en bråkdel av allt dna man har.
    Jo jag gissade på att det lilla inte kan va hela ens dna. Kan jag se om mina tvillingar är enäggs på pappert? 
  • läkarstudent

Nej, jag tror inte det. "koderna" du listat är bara namnen på olika gener. För att veta om de är enäggs måste du veta vilken information generna innehåller och inte bara vad de heter, och jag gissar att det inte står på pappret du har. Möjligtvis kan den informationen finnas någonstans och i så fall borde du kunna begära ut den och sedan själv jämföra resultaten om båda tvillingarna testats för samma gener, men jag skulle tro att det inte lagras.

• Anonym

Efterbliven? Ofta du inte visste att man får 50/50!

• Anonym (faderskapet)
    läkarstudent skrev 2012-09-05 21:45:29 följande:
    Nej, jag tror inte det. "koderna" du listat är bara namnen på olika gener. För att veta om de är enäggs måste du veta vilken information generna innehåller och inte bara vad de heter, och jag gissar att det inte står på pappret du har. Möjligtvis kan den informationen finnas någonstans och i så fall borde du kunna begära ut den och sedan själv jämföra resultaten om båda tvillingarna testats för samma gener, men jag skulle tro att det inte lagras.
    Efter koderna står siffror uppradade under mitt namn, barnets namn och pappans namn. Tex:

Mor                                          Barn                                      Far
    CSF1PO           11                                              11                                         11
    osv. 
Svar på tråden Kan man utläsa något av dna papperna från faderskapet? Tex vem barnet fått mest dna från?