• Anonym (Ella)

Min man vägrar söka hjälp och inser inte att hans mående skadar andra

Min man har av och till mått psykiskt dåligt sedan 2009. Han har låg stresstolerans.
    När han är på sin dåliga period så är han arg, aggressiv humörproblematik, irriterad,
    tar avstånd, drar undan sig....försöker jag närma mig/göra kontakt så reaagerar han
    aggressivt, kan nedvärdera mig med ord. På hans dåliga tider har han stort sömnbehov.
    När han kommer "upp på fötter" igen så har jag tagit upp hans beteende och undrat
    så smått ifall han kan tänka sig besöka en läkare och prata över hans mående..men
    han vägrar...han vägrar medge att han mår dåligt. Han har haft en svår barndom och
    hyser stort agg för hans pappa. Jag känner att det är som om omgivningen får ta
    all ilska när det borde vara hans pappa som skulle höra allt.

Jag tycker med åren att min mans ilska, aggressivitet har blivit värre.

Nu är han inne i en period..och det varat 1 månad..och hur jag än försöker få
    honom att gå till läkaren så totalvägrar han. Han kallar mig för dumma namn,
    är ilsken.

Vi har ett barn på 5 år. Just i början då min man börja må dåligt och ville även
    sluta prata med vår son så sa jag till på skarpen att han inte får straffas för hans
    mående. Så nu kan han någorlunda prata med honom men vill inte/orkar inte
    han ansvar för honom.

Vad ska jag göra? Denna situation är ohållbar. Hur får jag honom att inse att
    han behöver hjälp?

• Svar på tråden Min man vägrar söka hjälp och inser inte att hans mående skadar andra
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Jag förstår att du verkligen försökt få din man att söka hjälp. Det vore väldigt bra om han gjorde det. Det är precis som du säger, ohållbart. Hans dåliga mående går ut över dig och er son och det är inte rimligt i längden utan att försöka göra något åt det. Om han söker hjälp så får han räkna med att alla problem inte försvinner snabbt. Han kan behöva prata med någon om sina erfarenheter under uppväxten. För att verkligen bedöma vad hans svårigheter beror på behöver han träffa en läkare som kan göra en bedömning av hans tillstånd och vilken typ av behandling som kan vara lämplig. Att kämpa som du gör utan att få gehör är i längden mycket svårt. Din man behöver förstå hur allt detta påverkar dig och ta hänsyn till det. I annat fall kommer du att tappa motivationen för er relation.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Min man vägrar söka hjälp och inser inte att hans mående skadar andra