• 012345

Jobba i Danmark och gravid

Hej alla!

Jag vill gärna ha svar, hur är det med regler och lagar i Danmark och graviditet?

Kan man bli av med jobbet i Danmark om man blir gravid?

Jag är orolig för detta men vill verkligen ha barn nu. Jag gjorde en abort för ett år sedan och nu är det dags.

Jag har jobbat här endast två månader men bytte arbete rakt av då jag fick ett bra erbjudande på detta företaget. Innan arbetade jag i Sverige. Jag har ett väldigt bra jobb så jag är inte enkel att ersätta, men jag vill ändå veta.

tacksam för alla svar!        

• Svar på tråden Jobba i Danmark och gravid
  • Dixie

Vet inte hur lagarna ang graviditeter ser ut i Danmark, men generellt är det ju lättare att bli uppsagd i Danmark, men det beror väl också på vilken typ av anställning du har. 

Tänk också på att det skiljer sig mellan Sverige och Danmark vad gäller föräldraledigheten och föräldrapenning! 

• 08 i Skåne

I Danmark har man rätt till 50 veckors föräldrarledighet. 4 veckor innan BF och 46 veckor när barnet är fött. Det är en bra "affär" att gå över tiden för den tiden man går över får man.

De 46 veckorna börjar räknas från barnet är fött. Föder man innan BF så "tappar" man de dagar som är kvar till BF.

Ersättningen under barsel är lite olika beroende vad man arbetar med, jag är anställd som funktionär vilket betyder att jag hade full lön under de 4 veckorna innan BF och sedan 22 veckor av de 46. De sista 24 veckorna fick jag dagpengesats, vilket är c.a 13000 DKK/månad.

I Danmark är det olagligt att säga upp någon på grund av gravidiet/barsel och bevisbördan ligger hos arbetsgivaren att bevisa att uppsägningen inte beror på graviditeten eller föräldrarledigheten.

Om du arbetar i Danmark och barnets pappa arbetar i Sverige, så får pappan resterande dagar från F-kassan. Dvs om du håller alla dina 46 veckor så får pappan de 480 dagar ni gemensamt minus de du har haft i Danmark.

Svar på tråden Jobba i Danmark och gravid