• Elskling123

HJÄLP!hur får jag min 3månaders bebis sova utan bröstet

hjälp mig ni som är kunniga! Min dotter är van att somna med tutten i munnen efter amning och det händer väldigt sällan att jag kan lägga ner henne i sängen eller någon annanstans efter att hon somnat. Hon är extremt fäst vid mig vilket jag tycker i o för sej är jätte mysigt! Men jag känner att jag måste börja lära henne att sova själv i sin egen säng så att jag någon gång hinner äta och ta hand om mig själv lite oxå.. Har börjat må dåligt för att jag aldrig hinner äta utan att slänga i mig maten o är rädd föratt jag ska bli sjuk o inte kunna ta hand om henne rätt om jag imte ändrar det hät smart. Hur har ni som varit i samma sits lyckats "avvänja" ert barn från att hänga i tutten hela tiden?? Finns det några knep för att få sitt barn att sova lite mer än 10min ensam????

• Svar på tråden HJÄLP!hur får jag min 3månaders bebis sova utan bröstet
  • villsågärna38
    Snow Crash skrev 2012-09-07 11:50:47 följande:
    Jo, fast det är nog så man får göra ibland! Om det bara funkar att sova i famnen, så får man köra på det och försöka få saker gjorda under vakentiden istället. Helle333, ditt knep med liggamningen var det som till slut funkade för oss också. När knatten somnat började det gå bättre och bättre att pilla ut bröstvårtan, rulla därifrån och smyga ut. Det var som om en helt ny värld öppnade sig; hela första veckan (det här var vid 6-7 mån) satt jag bara som en fågelholk när han somnat. "Hjälp, barnet sover och jag är i ett annat rum! Vad ska jag göra nu?" TS, vad har du för bärsele? Är det en Babybjörn så förstår jag att du får ont i axlarna, de är rena döden! Prova en sjal (brukar finnas bra begagnade på Blocket) eller en ergonomisk bärsele, de fördelar tyngden på ett helt annat sätt. Jag har en hemmabyggd mei tai med breda axelband, då bär höfterna upp största delen av tyngden, och det blir nästan inget tryck alls på axlarna.

Det är inget fel på Baby Björn men du ska använda modellen som har höftremmar också. Den är dyrare men guld värd, belastar inte axlarna mkt alls. Man kan låta en axel vara fri om man vill också. Har också problem med en axel och det funkar kanon.
  • Lena8502

Förstår verkligen, har det precis likadant (son på 6 veckor) kände mig jätte stressad också tills jag beslöt mig för att det inte var ngt "fel" att det var så och gillade läget. Tat lugnt och börja njut av maten igen :)  

• Cannelle

Tycker det verkar himla smidigt att kunna amma sitt barn till söms, min bebis (5 månader) somnar aldrig när jag ammar henne, så det är hemskt svårt att få henne att somna, jag drömmer om att kunna amma henne till söms! 

• SannaM

Liggamma och när han somnat försiktigt rulla åt sidan och stoppa in napp?! Kanske du också har testat förstås... Kan krävas lite tålamod om man inte har ett barn som vill ha napp (eller om man inte vill ge napp, förstås) Jag försökte sjala i perioder men det passade inte min rygg alls, så just att liggamma och rulla ifrån brukade gå rätt okej. En period när han var sådär liten funkade det även att lägga honom på mage dagtid när han skulle sova, och det vet jag funkade för andra jag känner också. Men oftast sov han bara i vagnen på promenad, hehe, och då får man inte mkt gjort heller. Så ja... annars är väl "håll ut" den bästa lösningen

• Elskling123

Jo 1: jag har köpt allt känns det som och jag har fått lite avlastningshjälp tack vare babysitern och babygymmet. Men dä är det 10min max om ens 5min blir ja glad haha. Har en liten tjej som älskar att sitta i famnen och jag får minsan inte sitta ner för hon vill att ja går runt så hon kan kolla på allt ru.tomkring. :p

• Elskling123

Helle 333: tack för tipset!! De lät ju jätte smart,de måste ja testa!ska även kolla upp boken :)

• Elskling123

Snow crash: detr tyvärr en babybjörnen o det är inte en av dom dyraste. Har inte köpt en bärsjal men tror att jag borde köpa o testa en..ska kolla upp det dör!

• Elskling123

Cannelle: stackarn!! Jag ska se till o inte klaga mer för oftast lyckas ja få min dotter o somna med liggamning. Usch varför klagar man för småsaker...ja brukr inte va sån men nu skäms ja :(

• Elskling123

SannaMac: ja har tyvärr en tjej som inte alls gillar napp..har testat näst intill alla sorter så ja får va nappen istället hahaha ;) äkta vara är bäst har ja förståt enligt henne!

• Nyfiken2012

Det kommer bli bättre! Min kille ville knappt ligga på golvet el i babysitter en minut i den åldern, nu kanske han ligger fem tio min åt gången, det blir mer lockande för de flesta små när de börjar kunna röra sig lite, pilla osv.

• Bina86

Jag förstår att det är jobbigt TS men din bebis är så liten ännu. Vid den här åldern behöver hon dig och din bröstmjölk för den delen. Så länge du helammar (vilket många gör i 6 månader) så är det nog tyvärr bara att försöka gilla läget så länge hon sover någelunda. Tänkt på att hennes snuttande är bra för din mjölkproduktion.

Lena8502 skrev 2012-09-07 12:21:32 följande:
    Förstår verkligen, har det precis likadant (son på 6 veckor) kände mig jätte stressad också tills jag beslöt mig för att det inte var ngt "fel" att det var så och gillade läget. Tat lugnt och börja njut av maten igen :)  
    Som ovanstående säger det är såhär små bebisar är och det kommer att bli bättre. Har du fortfarande besvär när  hon är över halvåret finns det lite metoder att ta till tex "tassmetoden"
  • Jag och mitt mammaliv

Jag hade som dig TS och jag stod inte ut till slut så nu delammar jag istället!! Rätt eller fel...men jag orkar vara mamma både åt min bebis och min 3-åring!! Ett tag var jag så trött att jag knappt ville ha mina barn!! Alla mammor funkar olika... Lyssna på dig själv och va du orkar!!

Svar på tråden HJÄLP!hur får jag min 3månaders bebis sova utan bröstet