• ullisrullis

Behöver tips på att få upp en trött 12,5 årig adhd kille på morgonen med en lika trött mamma

Hej!

Jag har 2 söner 11 och 12 1/2 år. Sonen som är 12 har adhd och det är honom frågan gäller.
    Vi har det extremt tufft på morgonen innan hans medicin har börjat verka. Han äter ritalin. Det är nästan omöjligt att få honom att kliva ur sängen och när han väl gjort det så kan han helt plöstligt bestämma sig för att lägga sig igen.
    Annars är det brosan han är på o bråkar med från start.
    Jag ska väl erkänna att jag själv är en riktig morgontrött mamma så mitt humör är inte det bästa heller på morgonen.
    Om morgonen börjar dåligt så brukar det tyvärr kunna hålla i sig även när han kommer till skolan så jag vill verkligen få det här att fungera.
    Har ni några bra tips på hur jag ska motivera min fina kille att komma upp på morgonen och få det att fungera utan en massa bråk o tjafs?
    Tacksam för råd!

• Svar på tråden Behöver tips på att få upp en trött 12,5 årig adhd kille på morgonen med en lika trött mamma
  • Frontline

Du skriver ju inte vilka tider det handlar om, men försök att komma i säng tidigare finns ju inte så mycket annat att göra.
    Är man trött så har man ju helt enkelt sovit för lite...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • YummyMami

Du skriver "Vi har det extremt tufft på morgonen innan hans medicin har börjat verka" hur länge tar det för medicinen att börja verka? halvtimma? en timma? Vakna då en timma innan och väck honom för att ta medicinen, själv sen går du och duschar så att du vaknar till liv innan du tar tag i väckningen. Är du för trött? Gå och lägg dig tidigare!

• Little Ms Chatterbox

Ja, ge medicinen tidigare, ställ klockan och ge den och om det passar sig, lägg dig igen. 
    För att inte humöret ska bli så jobbigt så ät Omega. Om det är verkligen explosivt humör och aggressionen så tror jag att PlusEPA är det bästa, gäller även till dig så du får mer ork och tålamod.

Har han sömnstörning? 

• Little Ms Chatterbox
    Linda 203 skrev 2012-10-31 22:11:08 följande:
    PlusEPA vad e det?
    PlusEPA är ett kosttillskott med Omega-3. Det är endast EPA  i den. EPA är ena delen av Omega-3, andra delen är DHA. 
    Forskning har visat att just EPA har bästa effekt på aggressioner. Rekommenderade dagsdosen är 500mg. Jag har räknat på det men kommer inte ihåg de exakta siffrorna men om man ska försöka äta tex ABBAs inlagda sill och få i sig samma mängd EPA  som finns i PlusEPA så får man äta minst 5-6 bitar, varje dag. 
    En del personen har helt enkelt större behov av Omega, en del kanske inte kan ta upp det som man ska eller tillgodose det sig riktigt. Hos en del har hjärnan minskad aktivitet mellan synapserna. 
    Omega hjälper till med signalerna mellan nervcellerna, synapserna mellan axoner och dendriter. 
  • gräsulv

Jag väcker han, tar täcket berättar vad kl är ställer timstocken på tex 10 min. Informerar han om att han har 10 min på sig.... Innan jag kommer med den effektiva dusch flaskan... När det piper säger jag att mu kommer jag med flaskan.... Då är han uppe på en sekund !!!!

Svar på tråden Behöver tips på att få upp en trött 12,5 årig adhd kille på morgonen med en lika trött mamma