• Anonym (Snart mamma)

Vad kommer jag att få för föräldrapenning?

Jag har varit i kontakt med FK ett flertal gånger och jag får alltid olika svar. Jag arbetade inom handels juni -07 tom augusti -12 (hade 82% anställning och ca 26000-27000:-/mån, därefter gick affären i konkurs och jag skrev in mig (innan jag fick sluta) på arbetsförmedlingen och fick därefter 3 månaders garantilön. Den 10/10 -12 fick jag en ny anställning (100%, ca 23000:-/mån) som jag valde att säga upp mig ifrån, min sista arbetsdag var 11/4. I början av juni skrev jag in mig på arbetsförmedlingen och har inte jobbat sedan i april.

Nu har jag börjat studera och har för tillfället inget studiemedel (lever på sparpengar). Jag har läst mig till på FK hemsida att jag behåller min SGI om jag skriver in mig på arbetsförmedlingens hemsida inom 3 månader från avslutat arbete (under förutsättning att arbetet varat minst 6mån). Jag är fortfarande inskriven på arbetsförmedlingen men hoppas att få studiemedel. I januari får jag vår bebis och jag är jätteoroad över vad jag kommer att få för föräldrapenning. Varje gång jag hör med FK så får jag olika svar och ibland ett fruktansvärt bemötande, så jag har inte tänkt att tala i telefon med FK längre, utan all korrespondens får ske via mail eller brev. Därav min undran. Vad kommer jag att få i föräldrapenning?

• Svar på tråden Vad kommer jag att få för föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej,

Jag beklagar om du har fått ett dåligt bemötande av oss när du varit i kontakt med kundcenter.

familjeliv.se kan vi bara svara på allmänna frågor kring föräldraförsäkringen och sjukförsäkringen.

Jag kan inte ge dig ett konkret svar i frågan då detta behöver utredas först. Om du inte har skickat in ditt moderskapsintyg så kan du göra det redan nu, du kommer då få hem informationsbrev och inkomstblankett som ska fyllas i och skickas tillbaka och då startas utredningen.

Hälsningar

Jane, handläggare

Svar på tråden Vad kommer jag att få för föräldrapenning?