• SouthSthlm

Jag blir inte gravid – jag får panik!

Min man och jag ska båda snart fylla 28. Jag har en son sedan ett tidigare förhållande som nu är sex år gammal. För tre månader sedan bestämde min man och jag att vi ville skaffa ett gemensamt barn. Tidigare har jag varit gravid i min tonår då jag hade sex med min pojkvän direkt efter mens (jag var helt säker på att det var en säker period då) – men jag blev gravid.

Jag hade oskyddat sex med mitt barns pappa en gång och valde att ta ett dagenefter-piller då jag ansåg att det inte var rätt tid – men jag blev gravid och beslöt mig för att behålla barnet.

Nu när min man och jag skulle börja med bebisverkstan trodde jag att det skulle ta sig på en gång liksom tidigare. Men det vill sig inte. Nu ”bara” efter tre månader känns det som om nerverna ligger på utsidan. Hur ska jag klara att hålla på så här ägglossning efter ägglossning. Jag har panik, jag känner mig värdelös, jag vill ha svar. Det tär så vansinnigt – och vi har inte hållt på så länge ens….

Är någon i samma situation? Har någon erfarenheter att dela med sig av? Hur orkar ni kämpa månad efter månad? Tillsammans kan vi stötta varandra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 00:10
    Tack alla snälla människor för era uppmuntrande ord! Stor styrkekram till alla ere som kämpar månad efter månad.

Rent intellektuellt vet jag att tre månader inte är någonting, men för mig vart det en mental krasch att inte bli gravid direkt eftersom jag blivit gravid mot min vilja två gånger förut.

Tack!
  • Svar på tråden Jag blir inte gravid – jag får panik!
  • Tant Groda

Förstår att det kan vara jobbigt, men det är absolut ingen fara på taket än. Det är normalt att det kan ta upp till 1 år innan det händer något. Efter det får man söka hjälp. Stor kram och lycka till

• Sasssaa
    SouthSthlm skrev 2012-09-06 22:47:34 följande:

Min man och jag ska båda snart fylla 28. Jag har en son sedan ett tidigare förhållande som nu är sex år gammal. För tre månader sedan bestämde min man och jag att vi ville skaffa ett gemensamt barn. Tidigare har jag varit gravid i min tonår då jag hade sex med min pojkvän direkt efter mens (jag var helt säker på att det var en säker period då) – men jag blev gravid.

Jag hade oskyddat sex med mitt barns pappa en gång och valde att ta ett dagenefter-piller då jag ansåg att det inte var rätt tid – men jag blev gravid och beslöt mig för att behålla barnet.

Nu när min man och jag skulle börja med bebisverkstan trodde jag att det skulle ta sig på en gång liksom tidigare. Men det vill sig inte. Nu ”bara” efter tre månader känns det som om nerverna ligger på utsidan. Hur ska jag klara att hålla på så här ägglossning efter ägglossning. Jag har panik, jag känner mig värdelös, jag vill ha svar. Det tär så vansinnigt – och vi har inte hållt på så länge ens….

Är någon i samma situation? Har någon erfarenheter att dela med sig av? Hur orkar ni kämpa månad efter månad? Tillsammans kan vi stötta varandra.

Oroa dig inte! tre månader är ju ingenting. För mig och min sambo tog det 7 månader att bli gravida. Självklart känns det som en evighet när man går och väntar och ingenting händer. Men jag lovar att det snart är er tur:) Jag var också orolig när det aldrig blev något, man väntade månad efter månad. Men väntan känns aldrig så lång som när man väntar på något.
    Genomsnittligen tar det ju 7 månader för ett par att bli gravid men det är inte alls ovanligt att det tar ett år. Så oroa dig inte, försök ha is i magen även fast det är jobbigt! snart är det er tur:)
  • lillamillan

Förstår att du tycker det är jobbigt att du inte blir gravid, men det tar i snitt 7 månader att bli gravid om man inte har några problem. Har man inte blivit gravid efter 12 månader kan man söka hjälp.

Missförstå mig inte nu men du kanske skulle plasera denna tråden under kategorin planerar barn istället för svårt att bli gravid. Man har ju inte svårt att bli gravid bara för att man har föröskt i tre månader. De flesta som håller till här inne har har försökt bli gravida i flera år och många av oss har gjort otaliga ivf försök utan att lyckats.

Det finns trådar med BIM listor där det är massor med tjejer i samma sits som dig, som precis har börjat försöka och som har många funderingar runt detta. Kanske vore det något för dig?!

Lycka till med bebisverkstaden. Är du osäker på när du har ägglossning så köp ägglossningstest så du vet att ni har sex de dagarna du är fertil.  

• Frontline

Kan bara instämma i dom övriga.

Vi försökte i 3½ år innan vi tog hjälp via IVF och det resulterade i en son på första försöket.
    Försökte sen att få ett syskon lite snabbt efter det men det gick inget vidare så det vart 2 försök med IVF utan resultat, sen la vi det på is och tänkte att vi har iaf en underbar son och vi får vara nöjda så frugan gjorde inga mer ägglossningstest utan vi hade lite sex som vanligt då och då och helt plötsligt vart hon gravid och en dotter föddes 3½ år efter sonen så vi var överlyckliga att vi kunde få barn utan hjälp.
    Vi var nöjda med dessa 2 barn men så en morgon när dottern var 6 månader sa frugan att hon hade testat och fick ett plus så det kom en son när dottern var 1½ år gammal.

Så kontentan av det var att ha lite sex som vanligt men tänk inte på när du ska ha det utan om man håller på att testar sig och verkligen försöker tror jag att kroppen blir stressad av det och det blir mycket svårare.

Nu ska frugan sätta in en spiral för det känns som att det räcker med 3 barn från 3 månader och upp till 5 år...

Lycka till Skrattande

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • kiriaki

Ett tips ar att undvika soj-produkter samt kaffe for att oka fertiliteten!  Kolla noga pa brod ni ater osv sa det inte finns soj lecithin osv.. Men som de andra sagt: Aven om 3 manader kanns som en evighet sa ar det inte sa lange i forsoka-skaffa-barn kretsar.. Ha talamod bara! :)

• ????

Jag fattar inte va de e för fel ????????????????

Försökt i två år nu blir inget ??

Har ett barn sen tidigare med en annan 5 år nu

Jag har gett upp men vill inte ge upp nån som vet några tips

Har fått Provera har tagit det men glömt ibland ?

Vad ska jag göra ?? Vad ska vi göra ???

Hjälp ?

• Vickan I
    ???? skrev 2018-01-06 09:20:42 följande:

Jag fattar inte va de e för fel ????????????????

Försökt i två år nu blir inget ??

Har ett barn sen tidigare med en annan 5 år nu

Jag har gett upp men vill inte ge upp nån som vet några tips

Har fått Provera har tagit det men glömt ibland ?

Vad ska jag göra ?? Vad ska vi göra ???

Hjälp ?

Har ni båda gjort en fertilitetsutredning? Vad visade den till att börja med?
  • ????

Ne dem sa att jag skulle prova Provera först på gyn inget fel på mig , frågade om stress och sånt

• Vickan I
    ???? skrev 2018-01-06 10:31:55 följande:

Ne dem sa att jag skulle prova Provera först på gyn inget fel på mig , frågade om stress och sånt

Ok. Men har du oregelbunden cykel? Därför du fått Provera? Hur länge har du tagit Provera?
  • ????

Har fått det för oregelbunden mens ja , har ätit de i två menscykeln nu inne på min tredje omgång

• Vickan I
    ???? skrev 2018-01-06 15:47:28 följande:

Har fått det för oregelbunden mens ja , har ätit de i två menscykeln nu inne på min tredje omgång

Ok, men då får du ju börja med att ta dem som du ska utan att missa och se om det hjälper. Hur gammal är du? Det avgör ju en hel del hur lång tid man ska ge försöken innan man går vidare till ev annan hjälp. Men du måste oavsett börja med att försöka se till att få en regelbunden cykel. Två cykler med provera om du inte tagit dem som du ska, är inte mycket. Även om jag förstår att det känns länge. Men har ni försökt bli gravida i två år med oregelbunden cykel utan att söka hjälp tidigare?
  • ????

Ja det har hänt mycket annat som gjort att vi inte brytt sig eller han iallafall ?
    Jag fattar inte varje gång innan mens har de rört sig där inne och har haft gravidmage men .... De va bara mensen som kom igen !!
    Jag fattar inte de är inga fel på mig sa gynekologen iallafall ?? Kan det bero på stress ?? Rökning ?? För dem båda sakerna gör jag en hel del , men med mitt barn på fem år trodde jag inte att jaf kunde bli gravid och på första försöket så kom hon helt oplanerad ? Men vi är som sagt separerade och jag vill sååå gärna ha en liten till eller fler med honom jag nu delar mitt liv med ??
    Jag behöver alla råd jag kan få och all stöttning ,
    Jag är 30 år i år

• ????
    SouthSthlm skrev 2012-09-06 22:47:34 följande:

Min man och jag ska båda snart fylla 28. Jag har en son sedan ett tidigare förhållande som nu är sex år gammal. För tre månader sedan bestämde min man och jag att vi ville skaffa ett gemensamt barn. Tidigare har jag varit gravid i min tonår då jag hade sex med min pojkvän direkt efter mens (jag var helt säker på att det var en säker period då) ? men jag blev gravid.

Jag hade oskyddat sex med mitt barns pappa en gång och valde att ta ett dagenefter-piller då jag ansåg att det inte var rätt tid ? men jag blev gravid och beslöt mig för att behålla barnet.

Nu när min man och jag skulle börja med bebisverkstan trodde jag att det skulle ta sig på en gång liksom tidigare. Men det vill sig inte. Nu ?bara? efter tre månader känns det som om nerverna ligger på utsidan. Hur ska jag klara att hålla på så här ägglossning efter ägglossning. Jag har panik, jag känner mig värdelös, jag vill ha svar. Det tär så vansinnigt ? och vi har inte hållt på så länge ens?.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 00:10
    Tack alla snälla människor för era uppmuntrande ord! Stor styrkekram till alla ere som kämpar månad efter månad.

Rent intellektuellt vet jag att tre månader inte är någonting, men för mig vart det en mental krasch att inte bli gravid direkt eftersom jag blivit gravid mot min vilja två gånger förut.

Tack!
    Har försökt i 2 år om inte mer sitter i exakt samma situation men har bara ett barn sen tidigare i ca samma ålder
    Nu vill jag ha fler men honom jag lever ihop med men det blir inget och vi har typ
    "varje dag" ???
  • Vickan I
    ???? skrev 2018-01-06 22:57:21 följande:

Ja det har hänt mycket annat som gjort att vi inte brytt sig eller han iallafall ?
    Jag fattar inte varje gång innan mens har de rört sig där inne och har haft gravidmage men .... De va bara mensen som kom igen !!
    Jag fattar inte de är inga fel på mig sa gynekologen iallafall ?? Kan det bero på stress ?? Rökning ?? För dem båda sakerna gör jag en hel del , men med mitt barn på fem år trodde jag inte att jaf kunde bli gravid och på första försöket så kom hon helt oplanerad ? Men vi är som sagt separerade och jag vill sååå gärna ha en liten till eller fler med honom jag nu delar mitt liv med ??
    Jag behöver alla råd jag kan få och all stöttning ,
    Jag är 30 år i år

Ok, men försök ta kurerna som du ska nu. Vid oregelbunden cykel har man ofta ingen ägglossning och då går det ju inte ens försöka. Känna rörelser där inne är annat. Gravidmage och rörelse kommer långt efter. Men vilka tester har annars gjort. Har man tagit blodprover? Annars kan inte en gyn bara säga att det inte är ngt fel. Nu handlar det kanske bara om cykeln, så börja där. Dessutom KAN "felet" ligga hos din sambo likväl. Har han barn sedan innan? Vi har gjort ivf. Vi lyckades inte bli gravida och utredning visade sedan att min man hade väldigt få spermier och att vi inte kunde bli gravida på naturlig väg. Så slå inte ner på dig själv. Det ska till oerhörd stress (så pass att kroppen slutar fungera/äl uteblir) för att stress ska påverka. Men rökning kan ju påverka dina chanser. Bra du jobbar på det. Dra ner på kaffe om du dricker mkt. Motionera lagom, ät ok. 
Svar på tråden Jag blir inte gravid – jag får panik!