• Cannelle

Ni som inte kan amma era bebisar till söms, hur gör ni?

Det verkar som de flesta (?) mammor kan amma sina bebisar till söms, men visst måste det finnas fler som har en bebis som i stort sett aldrig somnar när h*n blir ammad?

Det verkar så smidigt att kunna amma sin bebis till söms, jag drömmer verkligen om att kunna göra det men nu när det inte går så skulle det vara intressant att se vad ni andra mammor har för metoder att få era bebisar att somna!

Själv så « prasslar » jag med en bok (en sådan där bebisbok med « crinkle pages ») och det kan ibland få henne att somna efter en timme eller så…

• Svar på tråden Ni som inte kan amma era bebisar till söms, hur gör ni?
  • Natulcien
    Chickie skrev 2012-09-07 20:36:01 följande:
    Ammade min dotter till sömns till hon var 6 månader. Då funkade det plötsligt inte längre - hon låg och snuttade i två timmar tills hon äntligen somnade! Då testade jag och min man en sömnmetod som jag rekommenderar till alla att testa. Den kallas för Sleep Sense (googla) och går ut på att sakta men säkert vänja barnet vid att somna själv.

Kärnpunkten i metoden är att barnet lär sig att somna själv, och att man ger upp alla "hjälpmedel" så som napp, buffning, läsning, amning, sjunga, osv. Man ska alltså inte hjälpa barnet att somna. Är man där och hjälper barnet att somna kommer det, nästa gång det vaknar efter en sömncykel, att få panik och undra var mamma eller pappa tog vägen, de var ju där innan de somnade. 

Det krävs lite gråt, för barnet kommer alltid att gråta när man ändrar deras rutiner, det som det är vant vid. Men det som gär den här metoden så bra är att man inte behöver lämna dem gråtandes ensamma, utan man finns där för dem hela tiden. Man hjälper dem bara inte att falla till sömns.

Min dotter somnade helt själv efter en vecka med denna metoden. Sen har det varit upp och ner men vi har alltid försökt följa metoden så mycket som möljigt, och nu när hon är två år somnar hon alltid själv (efter en läggdagsrutin med saga, välling och godnattsömn innan vi lägger henne i sängen) och sover som en stock hela natten (förutom då hon är sjuk).

Att använda "hjälpmedel" för att få barn att sova hjälper aldrig i längden. De måste lära sig att det är skönt att sova och att somna själv inte är något farligt. Då blir de trygga sovare och låter hela familjen bli glada och utvilade

OBS det krävs mycket tid och tålamod för att få detta att fungera och det passar kanske inte alla, men står man bara på sig så funkar det, jag lovar  
    Och jag säger som 'Flickan och Kråkan'...att du har fel.
    För vår son är också ett levande bevis på det.
    Han ammades till sömns först, sen övergick vi till att buffa till sömns, sen stryka över ryggen etc. Vi låg alltid bredvdi och hjälpte honom att somna. Tills en kväll då han var drygt 1 år och plötsligt kunde somna själv! Han var redo då, för han hade fått all den närhet och trygghet han behövde.
    Nu är han 22 månader och somnar alltid själv. Vi sjunger en stump, kramar om honom och säger godnatt. Och han somnar själv efter ett par minuter. Och detta har skett utan att en enda tår har fällts... Glad
  • PrincessDalia
    PrincessDalia skrev 2012-09-07 18:35:48 följande:
    Vi har alltid bara lagt våra barn(mätta och nöjda) i spjälsängen och så får de jollra på där själva tills de somnar! Börjar de låta missnöjda så får de nappen och sedan säger vi godnatt och går ut igen. Fungerar fortfarande finfint nu när de är äldre och slutat med napp.

Jag har aldrig läst Anna Walgren och har inte koll på vad 5min metoden innebär men våra barn har iaf aldrig gråtit sig till sömn själva. Visst kan de ligga och småknöla ibland men övergår det till gråt så går vi alltid in och tröstar och ger nappen och går sedan ut igen när de verkar nöjda. Alla som har varit och hälsat på oss har altid imponerats av hur smidigt det varit att lägga våra barn!
  • Bradbury

Har hittills ammat min sexmånaders till sömns men nyligen slutat med det (vill att pappan ska kunna natta också). Nu matar jag, lägger ner i spjälsängen och sitter bredvid och buffar honom i rumpan/klappar på magen etc tills han somnar. 
    Han var verkligen inte med på det i början, vrålade lungorna ur sig i typ en timme, men nu har han börjat acceptera det och somnar på omkring tio minuter (förutsatt att han är trött och mätt då) utan att gråta.
    Skulle dock inte börja lämna honom att somna själv riktigt än dock, tycker att han är för liten för det. Storebror var runt året när han började somna själv i spjälsängen.  

• hannis

Vår son ammades varje kväll i timtal men somnade aldrig när han var riktigt liten. Det effektivaste var att gå och vagga samtidigt. Min man var fenomenal på det och sonen somnade oftast på 5-10 minuter.

• PrincessDalia

Det verkar som om alla tycker att sin egen sömnteknik är bäst. Men mitt tips tips dig TS är helt enkelt att försöka hitta ett sätt som passar din familj med försök undvika komplicerade och långdragna läggningsrutiner som sedan ändå måste väljas bort. Det är så enkelt att ha en smidig rutin som lätt kan användas så väl hemma som när ni sover borta, då man middagsgäster på besök som sitter och väntar i köket, då mor/farföräldrar som ska passa m.m.

• Nyfiken2012

Fy f-n vad lata många föräldrar är. Barn ska helst sköta sig själva från start, helt sjukt. Min ammas till sömns, det är grymt. Nu är han fem mån o har börjat m att ibland släppa tutten, jollra, böka och stöka lite i sängen en stund o så plötsligt däckar han, helt av sig själv, utan att jag har tränar honom som ett husdjur.. Tänka sig! Nej metoder på barn, usch.. Det enda vi försöker tänka på är att kvällen o natten ska vara lugn o tråkig. Pratar lugnt o lite, dämpat ljud, belysning osv o inga leksaker o grejer.

• Sweno

Ts gör det som känns bäst, alla gör vi olika och de flesta varianter fungerar för nån men säkert inte för alla. Vi måste sluta skuldbelägga varandra. Det viktiga är att det ska fungera i längden. Men nej man måste inte amma en bebis till sömns, man måste inte amma alls. Men alla, både barn och vuxna, behöver visas respekt.

• Sweno
    Natulcien skrev 2012-09-07 19:10:56 följande:
    Det är inte det minsta jobbigt. Det är ju otroligt smidigt! Och det är ju inte särskilt länge som mamman måste ta nattningarna heller. Och när bebisen är så liten så vill man ju inte lämna bort den till någon mor- eller farförälder ändå.

Vill man inte? Jag tyckte det var skitskönt ibland. För oss har det varit viktigt att ha en läggrutin som fungerar för mer än 1 människa. Vi tycker det känns tryggast för vårt barn. Men vi är ju alla så olika och därför ska man göra det som fungerar bäst just i sitt liv och inte tänka så mycket rätt och fel.
  • Natulcien
    Sweno skrev 2012-09-09 21:20:15 följande:

Vill man inte? Jag tyckte det var skitskönt ibland. För oss har det varit viktigt att ha en läggrutin som fungerar för mer än 1 människa. Vi tycker det känns tryggast för vårt barn. Men vi är ju alla så olika och därför ska man göra det som fungerar bäst just i sitt liv och inte tänka så mycket rätt och fel.
    "Man" var visst fel ordval. Vi ville inte det. Vi tror att barnet blir tryggast om det får somna med sina anknytningspersoner när det är så litet att det fortfarande ammas. Och senare, när barnet har tillägnat sig trygghet - kan man blanda in andra som nattar.
    Och det funkade utmärkt första gången han nattades av någon annan än oss, trots att vi inte hade "tränat" på det när han var bebis...
  • 2012mamma

När han var mindre gick jag omkring och vaggade och vyssjade honom till sömns, vissa kvällar tog det 2 timmar innan han somnade, andra 2 minuter. Nu är han snart 8 månader och ibland somnar han med vällingflaskan i munnen, annars läggar jag honom i sängen och smeker honom över pannan och sjunger lite tills han somnar, brukar ta ungefär ett par minuter. 

Svar på tråden Ni som inte kan amma era bebisar till söms, hur gör ni?