Chickie skrev 2012-09-07 20:36:01 följande:
Ammade min dotter till sömns till hon var 6 månader. Då funkade det plötsligt inte längre - hon låg och snuttade i två timmar tills hon äntligen somnade! Då testade jag och min man en sömnmetod som jag rekommenderar till alla att testa. Den kallas för Sleep Sense (googla) och går ut på att sakta men säkert vänja barnet vid att somna själv.
Kärnpunkten i metoden är att barnet lär sig att somna själv, och att man ger upp alla "hjälpmedel" så som napp, buffning, läsning, amning, sjunga, osv. Man ska alltså inte hjälpa barnet att somna. Är man där och hjälper barnet att somna kommer det, nästa gång det vaknar efter en sömncykel, att få panik och undra var mamma eller pappa tog vägen, de var ju där innan de somnade.
Det krävs lite gråt, för barnet kommer alltid att gråta när man ändrar deras rutiner, det som det är vant vid. Men det som gär den här metoden så bra är att man inte behöver lämna dem gråtandes ensamma, utan man finns där för dem hela tiden. Man hjälper dem bara inte att falla till sömns.
Min dotter somnade helt själv efter en vecka med denna metoden. Sen har det varit upp och ner men vi har alltid försökt följa metoden så mycket som möljigt, och nu när hon är två år somnar hon alltid själv (efter en läggdagsrutin med saga, välling och godnattsömn innan vi lägger henne i sängen) och sover som en stock hela natten (förutom då hon är sjuk).
Att använda "hjälpmedel" för att få barn att sova hjälper aldrig i längden. De måste lära sig att det är skönt att sova och att somna själv inte är något farligt. Då blir de trygga sovare och låter hela familjen bli glada och utvilade
OBS det krävs mycket tid och tålamod för att få detta att fungera och det passar kanske inte alla, men står man bara på sig så funkar det, jag lovar
Och jag säger som 'Flickan och Kråkan'...att du har fel.
För vår son är också ett levande bevis på det.
Han ammades till sömns först, sen övergick vi till att buffa till sömns, sen stryka över ryggen etc. Vi låg alltid bredvdi och hjälpte honom att somna. Tills en kväll då han var drygt 1 år och plötsligt kunde somna själv! Han var redo då, för han hade fått all den närhet och trygghet han behövde.
Nu är han 22 månader och somnar alltid själv. Vi sjunger en stump, kramar om honom och säger godnatt. Och han somnar själv efter ett par minuter. Och detta har skett utan att en enda tår har fällts...