• Anonym (Orolig)

Hur ska jag hantera min mans alkoholproblem?

Hej!
    Rubriken till trots, är det här inte ett klassiskt problem, sá hár kommer en láng bakgrund som leder upp till frágan.

Jag har en underbar man, fantastisk pá alla vis, men ävern solen har sina fläckar.  När vi träffades hade han problem med alkoholen även om jag inte dá riktigt f¨örstod det, dá det är sá pass vanligt att gá ut och festa där vi bor (en mindre turistort där barer och klubbar ligger tätt, dessutom jobbar min man inom bar/restaurangbranschen). 

Under várt förhállande har han insett att han har ett problem, och jobbar stenhárt pá att inte falla tillbaka, vilket han har gjort väldigt bra och jag är stolt över hans starka vilja. Numera är vi lyckligt gifta med bebis pá väg. Dock brukar han ha ett áterfall ungefär en gáng i mánaden, oftast med otroligt ángest som följd.
    Efter ett sádant áterfall i början av min graviditet uttryckte jag min oro för hans hälsa och för barnet, jag vill inte pá nägot vis att várt barn i framtiden ska fá insikt i, eller páverkas av detta problem. Jag vill att várt barn ska växa upp med en frisk pappa (det tar ofta ett par dagar innan han áterhämtar sig fysiskt och psykiskt efter en fylla) Han förstár detta till hundra procent, dá han själv växte upp med en alkoholiserad pappa, och kämpar verkligen,dag till dag, men sá händer det ändá.
    Jag tror att jag reagerat pá alla möjliga vis, har blivit arg, ledsen ställt ultimatum, men mest av allt har jag försökt att stötta.

Jag vet inte vad jag ska göra för att hjälpa. Jag är rädd att om jag är för förstáende, blir jag "co-dependent" i hans missbruk. Samtidigt har vi en otroligt bra kommunikation och ett underbart liv tillsammans sá att behandla situationen pá annat vis  som ett ultimatum eller en tillfällig separation kommer inte pá frága. Kanske är det inte sá farligt att ens man dricker en gáng i mánaden? jag känner mánga som dricker oftare men som aldrig skulle kalla sig alkoholister. Min man är dock väldigt hárd mot sig själv, dá han känner att han tappar kontrollen helt. Oftast kommer han hem och är extra kärleksfull när han druckit,men vid ett enstaka tillfälle har han blivit hotfull mot mig, sagt dumma sárande kommentarer och slagit sönder en dörr i hemmet. Detta tillfälle (även om det var längesen) har nog gett upphov till stor del av ángesten.

Nu till min frága, vad kan jag göra för att hjälpa? Vad ska vi göra som familj? Kanske gár det att leva sá här, och förbereda sig pá en mindre kris en gáng i mánaden...men jag klarar inte av att se min normalt sett, starka, lugna och glada man gráta och plágas av dáligt samvete och ángest mer.

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur ska jag hantera min mans alkoholproblem?
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Det finns klara positiva tecken på att din man vill ta itu med sina alkoholproblem och att han i viss mån lyckas. Du skall inte bagatellisera problemen. Det du beskriver tyder på att han har problem, att han är i en riskzon. Han behöver helt enkelt hjälp av en utomtående alkoholterapeut. Du kan inte eller skall inte, fylla den funktionen. Du är ju hans partner. Det bästa är att han så fort som möjligt söker hjälp för att få stöd, vilket också kommer att bli en avlastning för dig. Dessa problem kommer säkerligen inte att försvinna på egen hand, även om det är lugnt en tid. Vänta inte med att söka hjälp! Det behövs och det finns hjälp att få!

Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Hur ska jag hantera min mans alkoholproblem?