• Bling1975

Bagagefråga - Ving med bebis

Vi ska åka på charter för första gången på säkert 15 år och dessutom ha med oss en bebis. Jag är inte riktigt van vid deras bagageregler som både är snåla och luddigt formulerade.

Vi har alltid med oss varsin dator när vi reser så med väska och några småsaker är man lätt uppe i de 5 kg handbagage man får ha. Problemet är ju att vi nu även behöver en skötväska, lite leksaker plus att hon äter ersättning så vi vill ha mat till både start och landning då det ska hjälpa hennes små öron. Det väger ju lite.

Det står att bebisar får ha 10 kg med sig plus vagnen. Får man ha de 10 som handbagage eller måste de checkas in?

Några smarta tips på vad/hur man packar till en bebis (5 mån)?

• Svar på tråden Bagagefråga - Ving med bebis
  • Mimmi85

Vi åkte till Mallorca nyss. Pappan hade ganska tung ryggsäck å jag med + en dator. Vi delade upp dottern på 9 månaders saker i våra ryggsäckar( 3 blöjor,våtservetter, 2-3 leksaker, pipmugg, barnmatsburkar och ett ombyte,näsesär med näsdroppar)

• petra11

Nej ni måste checka in bebisens 10 kg tyvärr. Ja 5kg är ju lite snålt, men måste ni verkligen ha med 2 datorer på semester?? Lägg en dator i skötväskan då och packa så lätt som ni bara kan.. Om det blir nått kg för mycket så har de säkert överseende när det är en liten bebis.. Påstå att "sist" ni flög med ving var planet försenat och då behövs massa bebismat! :)

• Mimmi85

Det är antagligen gammal info om 5 kg handbagage som står på biljetten. De har ändrat till 10 kg nu tror jag. Ring å hör!

• Gsson

Sen är det väldigt sällan de chef handbagaget, se bara till att storleken på kabinväskan är godkänd!

• evaoregon

Jag har aldrig varit med om att de väger handbagaget så jag skulle nog kunna tänka mig att ta med lite mer än 5 kg så länge väskan inte är större än vad man får ha.

• petra11

Nja det är nog inga "gamla regler" utan vikten beror på vilket flygbolag som flyger för ving. Thomas Cook har 5kg handbagage. På vings hemsida kan man se vilket flygbolag som har vilka regler.. Men eftersom bebisar reser gratis så brukar man inte få ta med något handbagage för dem, dumt nog...

• Bling1975

Det är Thomas Cook tyvärr. Är det någon som just behöver handbagage så är det ju bebisar. Jag hade helst haft all hennes mat i handbagaget då hon äter specialersättning som är mjölkfri men det är ju inte att tänka på här, tappar de bort väskan bryter jag ihop. Med tanke på att de är som Ryanair och tar extra betalt för precis allt så står de säkert och väger väskan också.

Jag får helt enkelt damma av min gamla "Ryanairklänning" som hade två jättestora fickor där man fick plats med två tunga böcker och en dricka om bagaget vägde för mycket. Men jag misstänker att det inte blir mer charter för oss, det verkade bara så smidigt med allt ordnat på första resan som förälder.

• Zeran

Det är säkert inga problem att du tar med dig en skötväska med det "nödvändiga" förutom ert egna handbagage à 5 kg. De gånger vi har flugit med vår son har vi alltid haft med oss skötväskan, tänk bara på att lägga all "mat" till bebisen i en genomskinlig påse, som du sedan tar upp och visar för säkerhets personalen när nu går genom sista säkerhets kontrollen... Har i alla fall aldrig varit några problem när vi flugit från Landvetter
    Trevlig resa

• latmasken

5 kg är ju ganska lite, men jag utgår från att ni har incheckat bagage också (en väska/person).

- Ta bort allt ni inte behöver under resa och stoppa ner det i resväskan. Ha bara med nödvändiga saker som datorn, laddaren, mobilladdaren, bok, våtservetter, plånbok osv. Ha plånbok och mobil i fickan om möjligt.
    - Se till att handbagageväskorna väger lite så kan ni istället fylla dem med bebisens grejer.
    - Kan ni inte skippa skötväskan i handbagaget och ha en påse med bebisens blöjor, mat och annat?
    - Försök ta med så få leksaker som möjligt och så lätta som möjligt.

Hoppas ni får en trevlig semester! 

• Ville och Agnes

När vi flög med Thomas Cook i somras så hade jag både skötväska och handbagage och det var inga problem.

• Bling1975
    Victory1 skrev 2012-11-04 13:38:52 följande:
    men vrf ha med er två datorer? är det inte en familjesemester ni ska på?
    Inte för att jag egentligen förstår varför du undrar så har min man PC och jag Mac och vi är båda företagare så att åka utan är inte ett alternativ. Men det gick utmärkt att få med sig båda.
Svar på tråden Bagagefråga - Ving med bebis