• Opsie

Moderkaksprov vs fostervattensprov?

Vad är det för skillnad egentligen? Är båda lika hemska att göra? (Har extrem nålfobi) Är det exakt samma diagnosticeringar som görs utifrån båda? Fördelar och nackdelar? Av det lilla jag känner till om dem verkar moderkaksprov mer "gediget", man får säkert veta barnets kön och anlag för ett gäng sjukdomar, men jag vet inte hur pass rättinformerad jag egentligen är.

Varför ska man välja det ena före det andra? Och får man välja fritt oavsett vilken MVC man går på (går på Södra BB, Sthlm och BM pratade bara om fostervattenprov.)

Tusen frågor... Glad

• Svar på tråden Moderkaksprov vs fostervattensprov?
  • Chridhe

dev.ultragyn.se/ ".Moderkaksprov utförs från graviditetsvecka 11 och fostervattensprov från graviditetsvecka 15." Men "Vid moderkaksprov får man i enstaka fall ett svårbedömt svar och man måste då komplettera med att ÄVEN göra ett fostervattensprov."

• Opsie
    Chridhe skrev 2012-09-08 10:18:48 följande:
     "Vid moderkaksprov får man i enstaka fall ett svårbedömt svar och man måste då komplettera med att ÄVEN göra ett fostervattensprov."
    Huvva, DET vill man ju inte! :/
  • AlexiaGiulia

De e väldigt olika test och en del sjukdomar kan man bara se via moderkaksprov. Sen e de ju inte så att dom kommer massa olika utan bara den du är "där" för.

• vixtoria

Moderkaksprov tas tidigare, precis som tidigare svar angett.
    Vid fvp kan man se ryggmärgsbråck, det kan man inte vid mkp eftersom den "markören" finns i fostervattnet.

Jag gjorde mkp, det gick snabbt, gjorde lite ont men inte mycket, jag är stickrädd (svimmar nästan vid blodprov)men det var inte alls som "vanliga" stick.

Svar på tråden Moderkaksprov vs fostervattensprov?