• MCbike

Problem med tonåringen

Hej!
    Jag har en tonårsdotter som är 17 år. Vi har tidigare haft problem med hennes festande och att hon har druckit alkohol, men det har vi försökt lösa genom straff så som utegångsförbud på ca två månader.. Men nu har det kommit fram att hon har ljugit för oss föräldrar om var hon har hållit hus den här sommaren. Hon har sagt att hon har sovit över hos kompisar, men att det förekommit alkohol och fester är ingenting som vi har fått höra någonting om. Förstår inte hur en dotter kan ljuga så mycket för sina egna föräldrar. Vi fick reda på detta genom att min dotter och en kompis till henne blev polisanmälda på stan kl 03.00 natten innan gymnasiet började igen.. Vet att hon är oskyldig men detta är ju inte acceptabelt enligt mig.. Har nu gett henne utegångsförbud en hel månad till att börja med, om hon sköter sig så får hon gå ut på kvällen och träffa kompisarna en gång nästa fyra veckors period.
    Min dotter menar på att det här med straff inte biter på henne, att hon nu snart är vuxen och ska behandlas som en. Jag ser det som så att hon måste lära sig att inse att brott(ljuga för föräldrarna)=straff. Och vuxen är hon verkligen inte just nu, det visar detta omogna beteende på. Hon säger också att hon mår dåligt, men det gör väl de flesta tonåringar i perioder, dessutom så går det mesta bra för henne, hon sköter skolan utan större problem. Hon tycker att det är jobbigt att inte kunna umgås med vännerna, men jag tycker att hon måste acceptera att föräldrarna bestämmer.
    Min dotter tjatar så om att detta straff inte är bra för någon av oss, men nu får det svida för henne lite, så som det har svidit för mig och hennes mor att få reda på alla lögner.. 

Hur tycker ni att jag ska ta dotterns protester? Jag vet inte vad jag skulle kunna ge henne för annat straff. Hon vet att hon kommer att få ytterligare konsekvenser om hon inte lyder nu.

Kan också tillägga att det här är hennes tredje kontakt med polisen, men första gången hon har blivit anmäld.

• Svar på tråden Problem med tonåringen
  • Looloo97

Jadu, vad gör man? Jag var nog ganska likadan när jag var i 14-16 årsåldern redan när jag var 17 flyttade jag hemifrån. Jag ljög och ljög om precis allt och så otroligt egoistisk att jag skäms än idag fast det var 25 år sen!!!!
    När man är i den värsta tonårstrotsen så biter ingenting, spelar nog ingen roll om du ger 1 års utegångsförbud för hon är centrum av universum och det är hon mot resten av världen.
    Det kan vara viktigare att göra nagelförlängning än att gå på en lektion i skolan exempelvis, och det är extremt viktigt att hänga på dom coolaste festerna.

Tonåringar kan vara helt vidriga men det går i alla fall över Skrattande 

• mandelblomma

tror ärligt inte ni kommer så långt alls med detta förbud och hårda konsekvenser. Hon kommer bara ljuga mer och dra sig längre i från er.
    Hon är också mycket riktigt om bara ett år och då kan ni inget göra om ni inte ser till att få en bättre relation med er dotter baserad på ärlighet och ömsesidig respekt.

Inse en sak sa en vän till mig som jobbar  med ungdomar när min dotter kom in i tonåren; alla tonåringar ljuger. En del mer, andra lite mindre. Men de ljuger och vill inte släppa in sina föräldrar i hela sin tonårsvärld.

och tyvärr så är inte ni föräldrar de viktigaste i hennes liv, just nu.
    Hennes vänner är de för henne och även det är helt naturligt.

Bjud in dem till er, res med dem,gör saker tillsammans med er dotter och med hennes kompis.
    ät middag, skjutsa dem, inbjud till förtroende och samtal.
    Ge henne mer ansvar, visa att ni litar på henne.
    men visa också hur ledsna ni blir och besvikna när hon bryter det.

Svar på tråden Problem med tonåringen