Ensamstående på heltid - orkar ni dejta?
Jag är ensamstående på heltid med ett barn i skolåldern, jag är 40 och har ett ganska intellektuellt och socialt krävande arbete. Jag har många goda vänner och hittar på en hel del på fritiden med barnet.
Tidigare nätdejtade jag och hade för ett tag sedan en kortare relation på några månader med en man utan barn. Jag kan sakna en man ibland men jag vet inte riktigt hur jag ska ha tid och ork till det. Det blev så tydligt med den senaste mannen att han ville vara tillsammans mer än jag.
Han förstod inte hur mycket planering (barnvakt etc) som krävdes för att jag skulle kunna få till dejter och weekends. Jag behöver också få vara helt ensam ibland eftersom vardagen oftast går i 180 och det hade han svårt att acceptera. Jag förstår honom förstås men jag gjorde ändå klart redan från början hur min tillvaro ser ut.
Det är alltid hundra saker som ska fixas, alltifrån läxor, jobb, planering av fritidsaktiviteter, läkarbesök, städning etc, ja ni vet. Mitt ex brukade sucka över allt jag var tvungen att hinna med på kvällen innan jag kunde gå och lägga mig. Till slut blev det mest frustrerande att ha dåligt samvete gentemot honom också när jag redan har det för så mycket annat, känner nästan alltid att jag inte räcker till någonstans och lever under konstant tidspress. Till slut valde jag att gå.
Jag har även dejtat män som har barnen varannan vecka men de förstår ju inte heller. De har mer egentid på en månad än jag har på ett år.
Jag älskar mitt barn över allt annat, h*n är mitt allt, mitt hjärta och det bästa som har hänt mig, så jag beklagar mig inte alls över det utan bara konstaterar att det är svårt att kombinera relationer med min tillvaro.
Jag har funderat på att ha någon sorts älskare i stället men jag vet inte ens hur jag ska hinna/orka det.
Det är egentligen inget jätteproblem. Dagarna går och det är mest så här på kvällarna som ensamheten kommer över mig. Fast ibland när jag står på pendeln bredvid en fin man kan jag känna en längtan efter att få luta mig mot honom. Jag skulle behöva en kram emellanåt, särskilt när det är tunga dagar. Jag har tyvärr haft några sådana p.g.a. yttre omständigheter och jag behöver älska med någon och känna att jag lever.
Men hur ska det gå till?
Om tio år kanske mitt barn flyttar hemifrån (hemska tanke) och då lär jag bli som mina äldre väninnor som har levt ensamma i många år. De har bra liv med olika aktiviteter och jag kommer inte att sitta ensam hemma utan odla mina kulturella intressen och resa. Fast träffa en partner i den åldern lär inte bli lätt.
Hur gör ni andra? Orkar ni dejta eller har ni lagt ner som jag?