• tuvali1

Solresa med 1-åring! Hjälp mig med packlista!

I slutet av september åker vi till Cypern med vår 13 månaders son. Det blir hans första resa. Vi ska bo på all inclusive. Nu vill jag ha er hjälp med vad jag absolut inte får missa att ta med mig? Även andra praktiska tips är välkomna! Undrar även över flygresan! Puh! Han vill ju inte sitta still precis! Tips på hur man genomför den på bästa sätt. Är även orolig för att han ska få ont i öronen, då jag har väldiga problem med det. Tips som kan lindra? Många tack för era tips och råd!!!

• Svar på tråden Solresa med 1-åring! Hjälp mig med packlista!
  • Iphoneflickan

Seriöst borde vara förbjudet att åka med små barn på solsemester... Varför inte vänta tills din son har blivit äldre? 

• Toppen9

Tunna ljusa skjortor att ha på sig dagtid som extra solskydd,
    Solkräm,
    Solskyddsdräkt
    solhattar,
    tjocktröja till kvällen ifall man känner sig frusen,
    blöjor (finns väl där men är skönt att ha några dagars blöjor med sig så man slipper leta direkt)
    Badhalksockor om han går (det är ju så lätt att halka vid poolen)
    Ett reseapotek med smärtstillande och annat

• J01

Vi var i Thailand när min son var 6-7 månader! Jag längtar tillbaka varje dag, det var helt underbart och jag kan verkligen rekommendera att resa med barn, även små barn :)

mittunderverk.blogg.se/category/thailand-med-bebis-2012.html

-Vätskeersättning om han skulle behöva det, inte kul att stå utan om det skulle bli så.
    -Om han dricker välling på kvällen/morgonen, ta med en flask//burkvärmare om det inte finns micro på rummet.
    (jobbigt att gå och leta micro varje gång)
    -Solkläder/solhatt/solkräm och eventuellt strumpor/skor som man har på stranden, sanden kan vara väldigt varm och det kan finnas stenar och snäckor i vattnet som kan göra ont. (ingen måste men kanske förenklar lite, vad vet jag) 
    -Om er son äter burkar ta med mat, lita inte på kvalitén där nere! om han äter vanlig mat tänk på att det alltid ska vara ordentligt till lagad. 

På flyget för att lindra "lock för öronen"
    Om han dricker välling eller ersättning, kan man ge honom det vid upp och ner stigning
    Om du ammar - så amma vid upp och ner stigning
    gör han inget av det så kan nappen funka.
    Grejen är att de ska suga på någonting... det ska lindra eller förhindra det onda i öronen.

På flyget är det bara göra det bästa av situationen, man kan ju inte bara hoppa av.
    Ta med snacks, leksaker.. eller vad din son gillar att göra :)

Hoppas ni får en underbar resa :) 

• pigglet

Man kan ge nässpray innan start.

Mattermos!! Lika underbar hemma som på resan, vi använder våra mattermosar året om. Men har man ett barn som äter barnmatsburkar så är det praktiskt. Man fyller termosen med kokhett vatten innan man ger sig iväg. När barnet blir hungrigt ploppar man ner en burk, 5 minuter senare är maten klar. Supersmidigt - funkar på stranden, utflykten i bergen, i bussen, på restaurangen... (Kan i så fall vara praktist att ta med en sådan där extra lång sked också)

Nässpray, alvedon, vätskeersättning (eller recept så man kan koka själv), temp, plåster.

Använder barnet napp - en sådan där hållare. Så slipper man tappa ur nappen ur vagnen, ner i sanden osv

Äter barnet välling tar man med det. Vi tar även med majsvälling (har ofta magsjuka). 

Majskrokar, eller salta pinnar att roa sig med på flyget. Eller russin. 

Ett litet smidigt paraply kan vara skönt att ha i väskan.         

• pigglet

inotyol om barnet får diarré och blir sårig i rumpan
    en rulle plastpåsar i skötväskan, att stoppa bajsblöjor i när man är lite illa till så där
    haklapp?
    pipmugg?
    myggnät + regnskydd till vagnen    

• J01

regnskydd behövs inte... vi velade innan vi reste utomlands och det var bra att vi inte tog med det.. hade bara tagit upp plats i resväskan. När de regnade gick vi bara under tak, eller in i en butik eller under en palm/träd....man har ju inga måsten, som man har i Sverige där man måste hit och dit. Lika så paraply... lite onödigt tycker jag. 

... just ja, MINI DERM att smörja barnet med efter man har duschat på eftermiddagen/kvällen.. superskönt.. huden tar ju lite styck av att vara utomlands :)

• Dixie
    Iphoneflickan skrev 2012-09-09 18:14:31 följande:
    Seriöst borde vara förbjudet att åka med små barn på solsemester... Varför inte vänta tills din son har blivit äldre? 

Utveckla gärna dit resonemang! Varför skulle man inte kunna åka iväg med barn?
  • heisjoc

Cypern är lämplig för familjer med barn. Det bästa är floden lata.
    Diabilder ont ryggen och alla smycken och ringar måste avlägsnas innan glidning.
    Vattenparken är lämplig för små barn, det finns bara ett fåtal större bilder.
    Maten är ok men vardagliga likhet är tråkigt. Alla inc. drycker, öl och glass suger.
    Cypern är ett paradis för tjuvar och tjuvar grupper, Panthea ffff och Callisto är deras favorit.
    Medan vi var där för tre lägenhet var uppdelad och alla kontanter och smycken mm
    stals. Dörrlås är patetiskt, och det är därför tjuvar har invaderat rum på nätterna.
    Samma upprepas i Callisto hotell. Tjuvarna var ungefär 12 år gamla pojkar, styrs av en vuxen skandinaviska ser man.
    Lokala butiker försöker stjäla vanligtvis 50 och 100-eurosedlar med butiker kommersiella besättningar med olika trick.
    Hotellet har inte en riktig kundskyddet eller natt bevakning så att du är i din egen risk där.
    Klimatet är varmt, men inte mycket saker är inte särskilt vänliga och platsen är mycket osäkra.
    Allt tillsammans tror jag du har det bättre att tänka två gånger för att gå till dessa Hotells eller Cypern.
    Familjen från Finland, höst 2012

• mia maria
    heisjoc skrev 2013-01-15 19:35:34 följande:
    Cypern är lämplig för familjer med barn. Det bästa är floden lata.
    Diabilder ont ryggen och alla smycken och ringar måste avlägsnas innan glidning.
    Vattenparken är lämplig för små barn, det finns bara ett fåtal större bilder.
    Maten är ok men vardagliga likhet är tråkigt. Alla inc. drycker, öl och glass suger.
    Cypern är ett paradis för tjuvar och tjuvar grupper, Panthea ffff och Callisto är deras favorit.
    Medan vi var där för tre lägenhet var uppdelad och alla kontanter och smycken mm
    stals. Dörrlås är patetiskt, och det är därför tjuvar har invaderat rum på nätterna.
    Samma upprepas i Callisto hotell. Tjuvarna var ungefär 12 år gamla pojkar, styrs av en vuxen skandinaviska ser man.
    Lokala butiker försöker stjäla vanligtvis 50 och 100-eurosedlar med butiker kommersiella besättningar med olika trick.
    Hotellet har inte en riktig kundskyddet eller natt bevakning så att du är i din egen risk där.
    Klimatet är varmt, men inte mycket saker är inte särskilt vänliga och platsen är mycket osäkra.
    Allt tillsammans tror jag du har det bättre att tänka två gånger för att gå till dessa Hotells eller Cypern.
    Familjen från Finland, höst 2012
    Nu har du lagt in samma text i flera trådar!
    Denna tråd är dessutom gammal o TS har redan varit iväg på sin resa. 
Svar på tråden Solresa med 1-åring! Hjälp mig med packlista!