• Lolli82

Vinterskor till ettåring?

Min tjej är 11 månader och jag behöver köpa skor till henne inför vinter. Vad har man för skor till ett barn som precis lärt sig gå? Funkar en kavatsko hela vintern eller ska man ha något varmfodrat? Finns det skor som är vattentäta eller behöver man stövlar också? Hon springer ju inte direkt omkring själv än...

• Svar på tråden Vinterskor till ettåring?
  • Guiden12
    Lolli82 skrev 2012-09-09 19:38:05 följande:
    Min tjej är 11 månader och jag behöver köpa skor till henne inför vinter. Vad har man för skor till ett barn som precis lärt sig gå? Funkar en kavatsko hela vintern eller ska man ha något varmfodrat? Finns det skor som är vattentäta eller behöver man stövlar också? Hon springer ju inte direkt omkring själv än...
    Inget svar från mig mer än att jag frågar samma sak, har också en 11 månaders som precis börjat gå dags för skor med ingen aning om vad man ska satsa på 
  • SuzR

Alla säger att barnen växer ut skor så himla fort men tycker inte det är så farligt. Jag skulle nog satsa på ett par varma bra skor med höga skaft. Jag har gummistövlar också men där har jag snålat och köpt ett par billiga från skopunkten. Till hösten har jag köpt ett par superfit 'gympaskor' som är vattentäta men inte för varma. Till vintern köpte jag ett par skor på loppis för 15 spänn! Min dotter är förvisso 16 månader.

• nixi

Förra året när sonen var ett hade han en fodrad kavatkänga. De var toppen! Han höll sig torr och varm samt att de inte är lika tunga som en exempelvis en vikingkänga.

• Lillys

Jag har haft kavat till båda mina barn.. De skorna har jag varit kanon nöjd med.. Jag har nog haft tur, barnens vinterskor har passat hela vintern :p

• sommar2001

När dottern var i samma ålder hade vi både kavat (snowrunner) och Kuoma.
    Båda skorna är toppen men Kuoma är lättare, kavat är bättre när det är slask.

Förra året testade vi en både och variant. Kavat snö som är lätt och har en varm innersko men gummi på fotdrlen. Blir samma detta år.

• daimstrut

Viking Goretex vinterkängor har jag varit väldigt nöjd med. Bra om man bor i slaskigare, regnigare trakter.

• Maisie

Vi hade ett par vinterkängor från Superfit till dottern. De var varma, vattentäta, stadiga, nätta och framförallt lätta. Kavat har jag alltid upplevt som tunga och klumpiga men superfit har nackdelen att de inte passar barn med breda fötter.

• Love5

Säger absolut Kuoma! Lätta att ta på, lätta i vikt, varma och dessutom tvättbara i maskin i 40 grader.

• Kokush

Jag hade ett par ecco vinterkängor till min dotter och de älskade hon. Kavat är nog lite klumpiga för ettåringar som precis lärt sig gå för min dotter hade ett par kavat aspen och hon ramlade en hel del när hon hade dem. De är liksom inte böjbara. När vi köpte ecco skorna så gick det direkt mycket bättre och hon ville hela tiden ha dem - även hemma :)

Ecco och Superfit passar bättre mindre barn med inte så breda fötter. Har ingen aning när det gäller breda fötter.

Svar på tråden Vinterskor till ettåring?