• Lillii

åka ensam?

Funderar på att ta en sista minuten ensam med mina två barn, den ena fyller 1 nu i slutet på september och den andra är ganska nyss fyllda två år.
    Mannen är inte intresserad av solsemester och har dessutom ingen semester kvar att ta ut.

Vad tror ni?
    Dum idé? 

• Svar på tråden åka ensam?
  • Queenie70

Låter asjobbigt! Åk själv och lämna ungarna hos pappa. Fast iof så skulle inte jag själv kunna åka ifrån så länge. Hursomhelst så låter det betydligt mer jobbigt än njutningsfyllt!

• hojnas

Jag hade inte gjort det, hade inte orkat underhålla och hålla reda på två småbarn ensam om jag åker iväg utomlands så maken hade fått följa med. Om han inte kunde följa nu hade vi skjutit upp resan helt enkelt.

• traveler

Jag tror tyvärr att du mest kommer att få springa omkring och jaga tvååringen så att han inte springer för långt ut i vattnet samtidigt som du skall hålla den minsta i famnen.

Så svar på din fråga, nej jag skulle inte åka ensam. Om din man inte är intresserad av sol och bad kolla isf med någon väninna, föräldrer eller dylikt som kan avlasta dig då och då på din resa   

• Lillii

alltså, han jobbar borta söndag-torsdagar och jag är hemma med båda två alla dagar i veckan och oftast ensam, är det skillnad på att vara där och hemma?

• Queenie70

Okänd icke tryggad miljö. Hemma har du ordnat en trygg boendesituation åt er. Borta behöver du hålla koll på allt. Ungar som är mer speedade, som vill bada , som inte kan vänta, samtidigt som du behöver assistera deb lilla, barnen har inte tillgång till sina vanliga saker att sysselsätta sig med etc etc. Bara tanken på en 4-5 timmar lång flygresa med en bebis och en tvååring är skrämmande huhuhu!

• HWR

Jag skulle inte göra det!
    Jag är också mycket ensam med mina tjejer då sambon jobbar mycket och det går bra..hemma!
    Vi var iväg på mina föräldrars landställe, jag ensam med barnen. Tanken var att jag skulle stanna där en vecka. Men det gick inte! Efter tre dagar fick jag nog och åkte hem, haha. Hem till allt det trygga och vanliga. 

• Lillii
    Queenie70 skrev 2012-09-09 22:21:58 följande:
    Okänd icke tryggad miljö. Hemma har du ordnat en trygg boendesituation åt er. Borta behöver du hålla koll på allt. Ungar som är mer speedade, som vill bada , som inte kan vänta, samtidigt som du behöver assistera deb lilla, barnen har inte tillgång till sina vanliga saker att sysselsätta sig med etc etc. Bara tanken på en 4-5 timmar lång flygresa med en bebis och en tvååring är skrämmande huhuhu!
    det är flygresan som skrämmer mig, 2 åringen är högt och lågt jämt iaf och hon var faktiskt lugnare när vi var på semester i somras än vad hon är hemma. 

Men just flygningen är det som stoppar mig, men kollade nyss och typ 3 ½ timme till Zakynthos - det tror jag att jag kan överleva med dem... förutom att jag lär ha lilla i knät och det kanske hon inte är så intresserad av så länge... 
  • Kodia

Om du gör det, så se till att åka till ett superbarnvänligt hotell, typ Sunwing resort. Där finns det inte en djup pool precis bredvid bebispoolen, tex, och många andra svenska föräldrar och barn. Boka reseförsäkring via charterbolaget för att få hjälp på plats om något händer. Packa smart - så lite som möjligt och så att du kan få med dig allt i en vända, samtidigt som du har koll på barnen.

• Queenie70

Får en 2 åring ens eget säte på planet?

• Lillii
    Queenie70 skrev 2012-09-09 22:52:46 följande:
    ja, man lär betala full pris för henne, så de minsta man kan begära är ett eget säte där, eller?
  • resemamman

Åk!! Om du är van att vara själv i vardagen så är det inte så mycket annorlunda borta. Du slipper dessutom klä på massa varma kläder, göra frukost, städa, bädda, laga mat etc etc. Såklart blir det ju ingen slappa-ligga-vid-poolen semester men ett härligt miljöombyte!

Flygresan tror jag funkar. Barnen brukar vara ganska upptagna med att det är nytt och spännande ombord. Och min erfarenhet är att barnen oftast är mer "skötsamma" när jag är ensam än när vi är två vuxna. Så funkar iaf mina barn när jag rest själv med dem. 

Packa smart och LÄTT. Ryggsäck som handbagage där du har råkoll på vart allt finns. Ombyte (som tar lite plats) till alla och lite mutor är bra. Lite extra mat om det blir förseningar, ett russinpaket piggar upp när man väntar på bagaget tex. 

Väl på plats så sätter du på armpuffar (eller ännu heller en simväst av något slag som flyter ännu bättre, kolla tex denna: www.sportime.se/Simning/Siminlärning/Simhjälp/art=2036508 finns flera andra sorter) redan på hotellrummet så slipper du stressa för mkt över att ditt stora barn springer före till poolen OM han skulle råka ramla i / hoppa i innan du hunnit dit!

Ha en toppensemester !! 

• Lillii
    resemamman skrev 2012-09-11 10:12:07 följande:
    Åk!! Om du är van att vara själv i vardagen så är det inte så mycket annorlunda borta. Du slipper dessutom klä på massa varma kläder, göra frukost, städa, bädda, laga mat etc etc. Såklart blir det ju ingen slappa-ligga-vid-poolen semester men ett härligt miljöombyte!

Flygresan tror jag funkar. Barnen brukar vara ganska upptagna med att det är nytt och spännande ombord. Och min erfarenhet är att barnen oftast är mer "skötsamma" när jag är ensam än när vi är två vuxna. Så funkar iaf mina barn när jag rest själv med dem. 

Packa smart och LÄTT. Ryggsäck som handbagage där du har råkoll på vart allt finns. Ombyte (som tar lite plats) till alla och lite mutor är bra. Lite extra mat om det blir förseningar, ett russinpaket piggar upp när man väntar på bagaget tex. 

Väl på plats så sätter du på armpuffar (eller ännu heller en simväst av något slag som flyter ännu bättre, kolla tex denna: www.sportime.se/Simning/Siminlärning /Simhjälp/art=2036508 finns flera andra sorter) redan på hotellrummet så slipper du stressa för mkt över att ditt stora barn springer före till poolen OM han skulle råka ramla i / hoppa i innan du hunnit dit!

Ha en toppensemester !! 
    exakt så tänker jag, förutom att flyget då.
    Min stora tjej är suvären på att vända till kant när hon hoppar i poolen, min lilla tjej har lärt sig att gå så henne behöver jag inte bära på längre, utan hon går helst själv.

Självklart blir det ingen "vila ut" semester, men det är ju inte det jag är ute efter... Jag är trött på vädret och de 4 väggarna här hemma, och tänk va skönt att låta ungarna springa omkring i solhatt och en t-shirt en vecka! och de obligatoriska foppa tofflorna som jag knappt får av 2 åringen! =)
  • evaoregon
    Queenie70 skrev 2012-09-09 22:52:46 följande:
    Ja, barn över två år måste ha ett eget säte på planet som man betalar för.
  • Ängelii

Zakynthos i september kan ha lite ostadigt väder men det kan oxå vara kanonväder, bara en liten ting att ha i åtanke...

• mia maria

Om du känner dig säker på din sak så åk!!!

Jag har rest på solsemester ensam med barn många ggr o det minsta problemet har varit att "hålla reda på barnen"!
    Är man vid poolområdet o barnpoolen så har man ju bra koll på barnen om man själv sitter på poolkanten alt på en solstol alldeles intill.
    På stranden likaså.
    Alla barn springer ju inte bara rätt ut i vattnet, mina barn har i 1-2-års åldern suttit o lekt i sanden o gosat med mig på solstolen (under ett parasoll).
    Man kan ha en solstol alldeles vid vattenbrynet, eller sitta med barnen i sanden om man så vill!

Det går visst att ha avkopplande semestrar med småbarn - att bara få vara en dag vid havet eller poolen, utan stress, matlagning, städning o andra måsten - det är för mig avkopplande semester!

Nu är det fem år mellan mina barn, men det har aldrig varit några problem att flyga med dem vare sig de har varit bebisar, 1 år eller 5 år.

Hoppas ni får en trevlig resa, om ni bestämmer er för att åka!  

• elektra1

nää skulle inte åkt själv med barnen när de är så små.
    Åker själv nu om nån vecka med sonen. Men han är 5 år. 

Svar på tråden åka ensam?