Skulle ni vilja hemskola era barn om möjligheten fanns?
Berätta gärna varför ni röstar som ni gör.
Berätta gärna varför ni röstar som ni gör.
Nja, unschoola är mer i linje med hur jag tänker kring lärande. Men den möjligheten finns ju inte här i Sverige.
Märker att folk har missuppfattat vad som menas med hemundervisning, och det är kanske inte så konstigt med tanke på att det heter just HEMundervisning. Men, mycket av inlärningen sker faktiskt utanför hemmet, i en social miljö och i gemenskap med andra. Visserligen kanske inte i så hög grad som i engelskspråkiga länder, men de var en gång där vi nu är i Sverige.
Självklart finns det sekter som väljer att hemundervisa med katastrofala konsekvenser, men det är knappast ett hållbart skäl till att varken förbjuda eller stigmatisera hemundervisning i allmänhet. Lika lite som vi borde avskaffa läkaryrket pga felbehandlande tokstollar.
I min erfarenhet är de föräldrar som väljer att hemundervisa sina barn otroligt engagerade och tillhör ofta de mer utbildade. Men jag måste ändå påpeka att enligt studier som gjorts i Storbrittanien, så är studieresultat oberoende av föräldrarnas utbildningsnivå och ekonomiska klass. I de brittiska skolorna klarar sig rika barn bättre i skolan, men hos hemundervisarna ser det annorlunda ut. Där uppvisar fattiga hemundervisande hushåll bättre resultat än fattiga i skolsystemet. Det där med individualiserad uppmärksamhet ska inte underskattas i inlärningsförmåga. Vad och hur mycket och djupt ett barn lär sig, har en stark förankring i samspelet mellan lärare och barn. Respekt är viktigt men även tilltro och framförallt närhet. Jag tycker det synd att så många barn bara 'flyter' genom skolåren utan att känna genuin glädje över att lära sig något användbart. Det man lär sig främst i de yngre skolåren är att anpassa sig till gruppen och att vänja sig vid att sitta stilla för det mesta och ha tråkigt. Snacka om att man blir lat! Det var nog annat förr när skolan inte tog lika många timmar i anspråk och det fanns tid över efter att göra annat. Med människor in real life.
Nej.
Jag har inte det tålamodet och den pedagogiska kunskapen att i längden ge mina barn det de behöver. Och så är det ju mer än att bara skaffa sig kunskap i olika ämnen, socialt samspel, att fungera i grupp till exepmel.