Frontline skrev 2012-10-02 10:54:26 följande:
Hittade att par appar som grabben ska få testa, det ena heter lyssna och läs kostar 22:- och det andra heter Fonemo kostar 38:-
Just Fonemo passar oss bra då det i startpaketet handlar om bokstaven S vilket är den som grabben har svårt att uttala.
I den kan man lyssna och även spela in vad man själv säger för att jämföra lite.
Spelet i sig är ett memory.
Nån som sitter med fler bra tips på liknande appar som tar upp på ett bra sätt hur man uttalar vissa bokstäver.
Lyssna och läs och en jättebra app faktiskt, räcker rätt länge. Samma tillverkare har tagit fram ett x antal appar och de är helt ok allihopa tycker jag. Fonemo var vi lite besvikna på, tyckte den var lite "dryg" (såsom i långsam) och sen var det inte så mycket "ljudtragglande" som vi hade behövt. Skulle vilja göra en egen ljud-tränar-app..! Finns en app som heter "se bokstavsljuden" tror jag, från ElevData. där kan man få visuellt stöd för VAR i munnen ljuden sker. Kan nog hjälpa vissa kan jag tänka mig. Går att traggla lite mer via den också, men den är inte så "kul" i sin utformning.
I Autismtråden har vi i omgångar listat en MAAAASSA app-tips på bra träningsappar överlag, kommunikationsappar, praktiska verktyg till oss föräldrar etc. Vet inte om jag orkar lista allihopa igen.. =/ Men om någon orkar kolla där så tror jag ni kan hitta en hel del matnyttigt. Orkar ni inte men ändå vill ha, så får ni väl hojta till. Välsignelsen iPad och allt arbete kring den ligger mig varmt om hjärtat numer. Utan den skulle sonen inte kunna kommunicera alls i stort sett.