• Nikaz

Ipad till barn med språkstörning.

Håller på att letar efter en ipad till min son som har en språkstörning. Så nu undrar jag om någon kan ge mig tips om vilken ipad som är bäst att köpa och även tips på bra appar. Skriv gärna om apparna är gratis eller vad dom kostar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-10 10:41
    Just ja. Det är viktigt att apparna är på svenska.

• Svar på tråden Ipad till barn med språkstörning.
  • Petronilla

Talking Tom gillar mina barn, sen har du babblarna de är bra.
    Mina barn leker med min iphone.

• Nikaz
    Petronilla skrev 2012-09-10 10:36:29 följande:
    Talking Tom gillar mina barn, sen har du babblarna de är bra.
    Mina barn leker med min iphone.

Är talking tom på svenska eller på engelska?
  • Petronilla

Det är en gullig liten katt som härmar det man säger. Finns i olika djur

• Petronilla

Min dotter på tre och ett halvt har en språkstörning som gör att hon just nu pratar som en tvååring.

Vi går till logoped med henne och om det inte hjälper i höst så kommer vi att söka till språkförskola för henne.

• Trebarns far

Dottern använder. Predictable (inte gratis, men det ända som fanns som funkade då). Nu har hon även börjat använda Gridplayer. Gridplayer är gratis och det finns tre olika nivåer i det hade passat henne som mindre också. Hon använder ipaden som AKK. När någon inte försåt tar hon fram den och skriver på.

• UnikFamilj

Sonen använder också Predictable, det funkar jättebra! Kul att höra nån annan som använder den, har jag inte gjort tidigare. =)
    Vad som finns i form av appar, beror ju först och främst på barnets ålder och språknivå, och sen också på vilket behov man vill fylla - söker du en kommunikationsapp eller andra nyttoappar, eller söker du "spel"-varianten mer med roliga sätt att lära. Hur gammal är han? 

Vilken typ av iPad man ska köpa, om jag förstår dig rätt, handlar om typ lagringsutrymme och funktion? Jag tycker att man ska satsa på en wi-fi + 3G när man ändå köper, skillnaden i kostnad är marginell egentligen och då är den helt mobil. De flesta ungar gillar ju you-tube... =) 16 gig fyller man ganska "snabbt" med appar och kort, så beroende på hur man använder det kan det bli litet. Vissa appar mer med substans tar mycket plats. Jag tycker en 32 Gig med wi-fi och 3G är lagom. Minsta surfgränsen på abonnemanget sen räcker långt, i alla fall om man har fast nätverk hemma.

• Frontline

Hittade att par appar som grabben ska få testa, det ena heter lyssna och läs kostar 22:- och det andra heter Fonemo kostar 38:-

Just Fonemo passar oss bra då det i startpaketet handlar om bokstaven S vilket är den som grabben har svårt att uttala.
    I den kan man lyssna och även spela in vad man själv säger för att jämföra lite.
    Spelet i sig är ett memory.

Nån som sitter med fler bra tips på liknande appar som tar upp på ett bra sätt hur man uttalar vissa bokstäver.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • UnikFamilj
    Frontline skrev 2012-10-02 10:54:26 följande:
    Hittade att par appar som grabben ska få testa, det ena heter lyssna och läs kostar 22:- och det andra heter Fonemo kostar 38:-

Just Fonemo passar oss bra då det i startpaketet handlar om bokstaven S vilket är den som grabben har svårt att uttala.
    I den kan man lyssna och även spela in vad man själv säger för att jämföra lite.
    Spelet i sig är ett memory.

Nån som sitter med fler bra tips på liknande appar som tar upp på ett bra sätt hur man uttalar vissa bokstäver.
    Lyssna och läs och en jättebra app faktiskt, räcker rätt länge. Samma tillverkare har tagit fram ett x antal appar och de är helt ok allihopa tycker jag. Fonemo var vi lite besvikna på, tyckte den var lite "dryg" (såsom i långsam) och sen var det inte så mycket "ljudtragglande" som vi hade behövt. Skulle vilja göra en egen ljud-tränar-app..! Finns en app som heter "se bokstavsljuden" tror jag, från ElevData. där kan man få visuellt stöd för VAR i munnen ljuden sker. Kan nog hjälpa vissa kan jag tänka mig. Går att traggla lite mer via den också, men den är inte så "kul" i sin utformning.

I Autismtråden har vi i omgångar listat en MAAAASSA app-tips på bra träningsappar överlag, kommunikationsappar, praktiska verktyg till oss föräldrar etc. Vet inte om jag orkar lista allihopa igen.. =/ Men om någon orkar kolla där så tror jag ni kan hitta en hel del matnyttigt. Orkar ni inte men ändå vill ha, så får ni väl hojta till. Välsignelsen iPad och allt arbete kring den ligger mig varmt om hjärtat numer. Utan den skulle sonen inte kunna kommunicera alls i stort sett. {#emotions_dlg.flower} 
  • mclo

Har talking cards och talking penguin. Talking cards kostar 219:-. Sonen är 3år och kan bara några få ord

• mammaSöt

Min son är snart 9 år med grav språkstörning. Har en massa appar. Frågan är vilken ålder ditt barn är i?

Finns mkt tipps på specialpedagogiska institutet..

Svar på tråden Ipad till barn med språkstörning.