Anonym (En vän) skrev 2012-09-11 11:35:51 följande:
Vilket trist bemötande från dig. Min vän är väl inte mindre sorgsen för att din syster varit barnlös längre än henne.
Dessutom så vet du inte hur gammal min vän och hennes man är och känner därför inte till hur lång tid "de har på sig".
Om vi lämnar ordet sorg, eftersom det verkar vara något att hänga upp sig på, vi kan kalla det vad som helst.
Hon har en negativ känsla inom sig och min fråga är hur jag ska möta henne i detta på bästa sätt.
Hur ska du eller jag kunna veta om din vän har sorg. Det verkar inte så på ditt inlägg. För hade hon sörjt på riktigt, så hade hon inte kunnat ta till sig dina barn osv. Det kan jag nästan garantera. Du verkar nästan ta illa upp om någon säger att din vän kanske inte är så sorgsen som du tror. Vill du att hon ska vara ledsen eller?
Jag menar att din vän inte ens har gjort ett endaste ivf. Folk härinne på tråden har gjort flera i de flesta fall, många uppemot 8-10 stycken ivf utan att lyckas.
Sannolikheten för att din vän kan få barn med ivf är mycket mycket hög. Men har man gjort 3-4 st och misslyckats med alla är den mycket mycket låg. Hoppas du förstås skillnaden.
Vi som levt med detta i familjen i 10 års tid kan verkligen säga någonting om sorg. Det kanske din vän kan också, men du vet ju inte ens om hon sörjer ju, enligt ditt inlägg. Vill du att jag ska berätta hur det kan vara att vara anhörig till en som sörjer barnlöshet? Och då menar jag = noll chanser att någonsin få barn. Överhuvudtaget.
Då kan det gå dagar innan personen svarar i telefonen, kanske veckor till och med. Personen isolerar sig och sin sambo fulständigt, har lockat bort sig på facebook för alla graviditetsbesked de får där. personen har gjort sig ovän ed alla väninnor och andra i fertil ålder på grund av att hon tar avstånd när de blir gravida, många isolerar sig så pass att de blir helt ensamma i sin sorg, knappt ens har varandra. Många separerar under denna tiden för de orkar inte bära den andres sorg utanpå sin egen. De tar på sig skulden för barnlösheten även fast läkaren i många fall inte ens kan säga hos vem felet ligger. De hatar sin kropp och avskyr allt som har med den att göra. Vid mensdags är det sjukskrivning som gäller för de orkar inte ens gå upp ur sängen. Vid gravidbesked likadant. På barndop ser de till att boka in en resa så de har naturliga förklaringar till varför de ej kan närvara vid dopet. Till och med kan det gå så långt att den ena ber den andre träffa någon annan för den vill inte förstöra den andres chans att få barn.
Som anhörig ligger man vaken om nätterna och undrar om hon fortfarande lever, särskilt efter perioder med många bebis besked. Eller när hon kommer hem från jobbet alldeles ursinnig efter att ha hamnat i krig med en som råkat säga att de ska bara slapna av så löser sig allt. Om blickar kunde döda som hade många offer skördats då.
Eller när hennes mamma tar på sig skulden och beskyller sig själv för att ha gett henne farliga plastleksaker att leka med när hon var liten som störde hormonerna kanske.
Det är inte bara det barnlösa parets kris, det är alla runtomkring som lider med de drabbade om än inte i samma höga utsträckning så påverkar det allas vår livskvalite och vårt umgänge.
Det västa av allt är att det inte är en jobbig period eller en temporär kris på vanligt sätt, utan det är en livslångt lidande. Som aldrig har något slut. Det är när hoppet har släckts eller håller på att släckas som krisen går in i den mest akuta fasen, och en stor hopplöshet infinner sig.
Det är en maktlöshet som jag inte ens kan beskriva med ord. Som svar på din fråga om hur man ska bemöta folk med sorg kan jag bara säga att det finns inget du någonsin kan göra för att påvera den som är drabbad av detta. Det enda som hjälper dem är att de blir gravida, och det kan du inte hjälpa dem med. Kanske ekonomiskt kan du stötta för ivf är dyrt, jäkligt dyrt om man har förbrukat sina gratisförsök. Men återigen de flesta lyckas efter 2-3 försök.
Det verkar inte på din väns beteende som att hon sörjer, men om hon nu gör det, så tycker jag du har rätt taktik annars, att inte tala för mycket om dina barn eller graviditeter, och riv helst ner alla löpsedlar om nu som det ryktas kronprinsessan vore gravid igen. Det var en rejäl pärs den baby yran som var när estelle föddes. Annars kan du faktiskt tråkigt nog inte göra så mycket mer än att lyssna och vara en vän och acceptera att vännen kanske drar sig undan en tid och inte bli arg för det.
Men som sagt så hoppas jag verkligen inte att det ska bli så för din vän, för med ivf så får de flesta sina efterlängtade barn. Och hur det än blir, så verkar du ju ändå resonera förnuftigt och har rätt bra koll på vad man ska göra eller inte göra mot en barnlös. så det blir nog inga problem. Men det är inget bra att ta ut sorgen i förskott för då kanske man får sörja två gånger om det vill sig illa.