• Anonym

Ansöka om gravidpenning

Jag är sjukskriven 50% fram till Bf och kommer antagligen söka gravid/havandeskapspenning.

Söker jag 50% eftersom jag enbart är tillbaka på jobbet 50% eller söker jag 100% 

Eller går det att isåfall få 50% sjukpenning och 50% gravidpenning? 

• Svar på tråden Ansöka om gravidpenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Det går bra att ansöka om graviditetspenning på heltid även om du nu har en sjukskrivning på halvtid.

Det kan vara en svår gränsdragning för när det ska vara graviditetspenning eller när det ska vara sjukpenning.  Förutsättningen att få graviditetspenning är att det graviditeten och inte sjukdomen som sätter ner din arbetsförmåga och inte sjukdom. Därför fokuserar man på arbetsuppgifterna gällande graviditetspenning men det är sjukdomens konsekvenser som är avgörande för sjukpenning.

Om man uppfyller både rätt till sjukpenning och graviditetspenning så är det sjukpenning som betalas ut. En skillnad mellan graviditetspenning och sjukpenning är att graviditetspenning betalas ut längst till och med den elfte dagen före beräknad förlossning men sjukpenning kan oftast beviljas fram till dagen innan förlossningsdatum.

I vägledningen om graviditetspenning på kapitel 3.3.5 kan du läsa mer om gränsdragningen mellan sjukpenning och graviditetspenning. Vägledningen hittar du här:

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d48552ea-462f-43a9-8292-f33b5a6bb839/vagledning_2002_06.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Anders, handläggare

• Anonym

Fast det är en sjukdom som gör att jag är sjukskriven och inget som gäller graviditeten.
    Då ansöker jag på 50% gravidpenning dårå? 

• Försäkringskassan

Hej igen!

Om  du har en aktuell sjukskrivning på 50% kan du endast få 50% graviditetspenning utbetalat och det är i så fall det du bör ansöka om.

Hälsningar
    Sigrid, handläggare 

Svar på tråden Ansöka om gravidpenning