• grind

Finns det ett hat mot feminister i samhället?

De senaste dagarna har det diskuterats om hatet mot feminister är ett hot mot demokratin.

Finns det ett utbrett hat mot feminister?
    Vad beror den på?
    och hur kan det bli ett trevligare samtalsklimat i genusfrågor? 

• Svar på tråden Finns det ett hat mot feminister i samhället?
  • CFly

Asså grundproblemet är väl att kvinnorna är rädda för män. Då kan man väl jobba på att ta bort den rädslan istället för att stifta lagar efter alla rädslor folk har.

Tillslut har vi ett samhälle där vi har massor av lagar stiftade efter vad folk är rädda för. Vilket innebär att vi har ett samhälle och en lagbok där kvinnorna har en massa skydd i alla möjliga avseenden och det ser ut som att männen är grunden till allt ont som finns. Då det i lagboken går att följa hur mycket kvinnorna är skyddade från männen. Är det dit vi vill komma? I alla fall inte jag. Det låter absurt.

Bättre att låta lagboken vara könsneutral som den ska. Den ska inte ta hänsyn till kön på det sättet. Bättre att jobba på grundproblemet så att folk inte är rädda för varandra.

Vad sorgligt det låter med ett kön som är rädd för det andra könet.

• PumpkinQueen
    CFly skrev 2012-11-16 14:31:28 följande:
    Asså grundproblemet är väl att kvinnorna är rädda för män. Då kan man väl jobba på att ta bort den rädslan istället för att stifta lagar efter alla rädslor folk har.

Tillslut har vi ett samhälle där vi har massor av lagar stiftade efter vad folk är rädda för. Vilket innebär att vi har ett samhälle och en lagbok där kvinnorna har en massa skydd i alla möjliga avseenden och det ser ut som att männen är grunden till allt ont som finns. Då det i lagboken går att följa hur mycket kvinnorna är skyddade från männen. Är det dit vi vill komma? I alla fall inte jag. Det låter absurt.

Bättre att låta lagboken vara könsneutral som den ska. Den ska inte ta hänsyn till kön på det sättet. Bättre att jobba på grundproblemet så att folk inte är rädda för varandra.

Rädslan är ju befogad, enligt våra våldtäktsrättegångar. De säger ju klart och tydligt att om en tjej är full, har på sig "utmanande" kläder och tidigare haft sex så är det helt okej för män att ha sex med dem, oavsett vad tjejen själv vill. Börja med att göra något åt det, så kanske rädslan blir mer obefogad sen.
  • PumpkinQueen
    pappatomp skrev 2012-11-16 13:09:59 följande:
    Drabba av vad?  Att säga att det är förbjudet att spöa sin kvinna men ok att spöa sin karl vill vi som är emot diskimenerande lagstiftning ändra på. Men vi vill ju inte att kvinnor skall få sämr skydd vi vill bara utöka skyddet för män till kvinnornas nivå. Sedan att det är färre män som blir totalt sönderslagna har enligt mig inte med saken att göra. Straffen ska skilja mellan grad av våld inte beroende på om offret s kön, etnicitet eller sexuell läggning.
    Det här känns precis som disussionen som vi hade på sidan innan. Alltså tänker jag spara lite tid, genom att be dig att gå tillbaka och läsa vad vi skrev där, så slipper vi ta det hela igen.

Förövrigt är det, som sagt, ingen som sagt att det är okej för någon att spöa nån.
  • CMM
    CFly skrev 2012-11-16 14:31:28 följande:

Att vara rädd för män (de är trots allt kraftigt överrepresenterade i kriminalstatistiken) är sunt och värt att ta på allvar. Att vara rädd för t.ex. invandrare, som ju också är bevisat överrepresenterade i kriminalstatistiken, är däremot ett tecken på "fördomar" och man ska minsann inte dra alla över en kam osv etc.

Ska väl för säkerhets skull understryka att jag personligen inte hyser några rädslor för någondera av ovan nämnda grupper.

• CFly
    CMM skrev 2012-11-16 14:45:55 följande:
    Att vara rädd för män (de är trots allt kraftigt överrepresenterade i kriminalstatistiken) är sunt och värt att ta på allvar. Att vara rädd för t.ex. invandrare, som ju också är bevisat överrepresenterade i kriminalstatistiken, är däremot ett tecken på "fördomar" och man ska minsann inte dra alla över en kam osv etc.

Ska väl för säkerhets skull understryka att jag personligen inte hyser några rädslor för någondera av ovan nämnda grupper.

What?? Är det så??

Låter ju verkligen inte konsekvent beteende. Antingen ska man tycka båda fallen är sunt, eller inget av dem.
  • pappatomp
    PumpkinQueen skrev 2012-11-16 14:38:29 följande:

Rädslan är ju befogad, enligt våra våldtäktsrättegångar. De säger ju klart och tydligt att om en tjej är full, har på sig "utmanande" kläder och tidigare haft sex så är det helt okej för män att ha sex med dem, oavsett vad tjejen själv vill. Börja med att göra något åt det, så kanske rädslan blir mer obefogad sen.
    Jag håller med. döm alla där det finns tekniska bevis eller erkännanden att förövaren använde tvång. så kan vi sluta problematisera kring offrets berättelse. Kan målsägaren tekniskt bevisa sin historia så döm annars fria.

Det här skulle resultera i att vi skulle få färre fällda för våldtäkt speciellt där det inte är fråga om rena överfall utomhus men på sätt och vis skulle det vara bättre.
  • sweetlife

Jag ser mig själv som feminist, och jag vill inte att kvinnor ska ha mer rättigheter än män, jag vill att män och kvinnor ska ha samma rättigheter. Men jag anser att vi har en samhällsstruktur där det anses lite sämre att vara kvinna. Kvinnoyrken är lite sämre betalda, kvinnliga könsord är lite värre, kvinnor har svårare att ta sig upp i höga positioner, det är lite värre med en kille som har "kvinnliga" intressen (som balett) än tvärtom etc etc. Och dessa könsroller får vi inpräntade i oss redan när vi är barn. Pojkar uppmuntras hålla på med sport, vara tuffa och starka medan tjejer uppmuntras till att hålla på med omvårdnadshandlingar (tex. ta hand om docka) och att vara mer försiktiga osv. 

Jag tycker att feminismen behövs för att kämpa emot de här skillnaderna som samhället skapar mellan män och kvinnor. I och med att det är, och nästan alltid har varit, så att det är kvinnor som varit underordnade männen, så är det såklart att det främst är de orättvisorna man kämpar för att få bort. Men jag tycker att även de orättvisor som drabbar män ska utjämnas, men det ena säger ju inte emot det andra, tvärtom. Kämpar vi emot den samhällsstrukturen jag just beskrev (där det är lite sämre att vara kvinna, där man placeras i fack pga sitt kön osv) så tror jag att det kommer att vara till fördel för både män och kvinnor.   

• gentleman1995
    PumpkinQueen skrev 2012-11-16 11:59:42 följande:
    Är svarta starkare än vita? Det har jag då aldrig hört talas om.
    Detta jämnar ut sig då svarta är intellektuellt underlägsna den vita mannen.
    I kvinnans fall stämmer inte det här, då de varken är fysiskt eller intellektuellt starkare. 
  • PumpkinQueen
    gentleman1995 skrev 2012-12-06 11:08:34 följande:
    Detta jämnar ut sig då svarta är intellektuellt underlägsna den vita mannen.
    I kvinnans fall stämmer inte det här, då de varken är fysiskt eller intellektuellt starkare. 
    Det beror ju, som vanligt, på vilken individ man talar om. Visst är det nödvändigt att generalisera ibland, men man får inte glömma att varje grupp ändå består av individer. Ingen är exakt som det där genomsnittet.
  • pappatomp
    PumpkinQueen skrev 2012-12-06 12:22:53 följande:
    Det beror ju, som vanligt, på vilken individ man talar om. Visst är det nödvändigt att generalisera ibland, men man får inte glömma att varje grupp ändå består av individer. Ingen är exakt som det där genomsnittet.

Väldigt viktiga ord.
  • Anonym (Otvivelaktigt)

Ja, det finns ett hat mot feminism och feminister, det kan man också se här på FL. Men det beror på att många män inte vill att kvinnor ska vara jämlika dem, eller att, gud förbjude, kvinnor hamnar i maktpositioner eller får höga löner. Män som är konservativa är rädda för att förlora den makt som män haft genom historien.

En del män säger att kvinnor inte kan utföra vissa yrken som män klarar. Men då kan jag berätta att när första världskriget bröt ut och männen kallades in, så fick kvinnorna ta över deras jobb, med sämre löner givetvis, men de (kvinnorna) klarade jobben alldeles utmärkt. Sen när männen kom tillbaks från krigen så förlorade kvinnorna jobben. Detta är alltså så "sent" som på 1900-talet. 

Män skyller också på feminsmen och feminister för att de inte får kontakt med kvinnor. Det heter att "Feminismen har gått för långt" eller att "Feminismen har förstört samhället", när den nakna sanningen ofta är att dessa ensamma män inte gör några ansträngningar för att göra sig attraktiva som personer för kvinnor, och fortfarande har en syn på kvinnan som någon som ska sköta hem och barn, och även sköta om mannen och ge honom sex när han vill.

För den man som inte ser problemen rekommenderar jag starkt boken "Mot framtiden" av Clara Henry, en bok som torde vara lättläst och lättförståelig även för män som inte är så vana att läsa böcker.

Svar på tråden Finns det ett hat mot feminister i samhället?