• Anonym (orolig)

Lyrica- erfarenheter?

Min läkare vill att jag ska börja med Lyrica mot min generaliserade ångest.
    Jag har hört så mycket dåligt om dessa piller och man blir ju skräckslagen av att läsa i fass om dem. Så sjukt mycket biverkningar, och man kan drabbas av svullnad i halsen, hjärtsvikt etc. Ja det är ju inte precis vad någon med GAD vill läsa. Rynkar på näsan

Så finns det någon här som äter/har ätit Lyrica?
    Hur mår ni med dem? Har det gjort någon skillnad?
    Hade ni några biverkningar isf vilka?
    Någon som fått besvär när ni slutat med dem?
    Någon som utvecklat ett beroende?

Jag är i valet och kvalet.Obestämd

• Svar på tråden Lyrica- erfarenheter?
  • zannah

bra att du tänker en gång extra där... har inte själv ätit dem men vet flera som gjort det och blivit beroende pluss en del av de biverk som du beskriver.
    Det är ingen bra medicin vad jag hört! Men ska inte säga för mkt  då jag inte ätit dem själv.... 

• Lindsey Egot the only one

Jag fick självmordstankar som jag aldrig haft tidigare. De försvann när jag slutade men läkarna ville att jag skulle fortsätta. Nu åt jag dem mot kronisk smärta så ångest var inte skälet varför jag åt dem! Men fy ...... Skulle aldrig rekommendera varken saroten, cymbalta eller lyrica då jag fick samma biverkning av alla tre!

• Anonym (har ätit)

Åt dom oxå för GAD, första veckan var jag pigg och alert lite lyckorusig? Sedan följande halvår sov jag mig igenom dagarna, orkade ingenting hade iofs ingen ångest men .....Har slutat och skulle nog inte vilja äta Lyrica igen.

• Anonym

tänkt ill en extra gång, hade de av annan anledning och säger bara aldrig mer! tog mig inte utanför dörren de första 4 veckorna, fick skitdåliga värden njurarna bla tog skada nu flera år senare har jag fortfarande inte kommit tillbaka till hur jag var innan.

• Anonym (orolig)

Åh fy låter verkligen inge vidare med Lyrica.
    Jag försökte säga till läkaren att jag har bara hört dåliga saker om dem. Men nejdå, de är ju såååå bra piller. Gå du hem och läs på mer och fråga runt på forum om erfarenheter så ska du se att du blir glatt överraskad. Tsss.

Måste ta reda på om det inte finns några andra mediciner mot just GAD. Det kan väl inte bara finnas en?

Självmordstankar är jag livrädd för att få. Mår dåligt nog som det är utan det.

• Anonym (sara)

Vägra Lyrica. Rävgift är vad det är. Jag gift omkring och var konstant "bakis" i ett år. Hade självmordstankar från helvetet, fick ätstörningar, mådde illa, magen ballade ur.. Det är en hemsk medicin och man blir beroende av den.

Tänk två gånger.

• Anonym (Janne)

Är nog en av dom värsta medicinerna jag provat, gick runt som ett fyllo och kände mig helt väck i huvudet. Sen när jag trappa ut den tog det lång tid innan jag blev normal eller känner mig fortfarande inte riktigt normal efter ett år, hjärnan känns som sirap och hänger inte med. Men mediciner är olika för olika personer, den enes gift är den andres medicin.

• Hycklare

Jag tycker den är bra. Man sover grymt bra på den. Plockar bort ångest och depp-känslor. Jag gillar den skarpt! (och jag har den inte ens utskriven, men äter den ändå)

• snurrsnurr

Har själv bland annat GAD, men Lyrica hjälpte inte ett dugg. Det var min husläkare som skrev ut dem till mig, och när jag kom till psyk förstod läkaren där inte alls varför jag hade fått Lyrica, så hon började trappa ner det med en gång. Dessutom är det väldigt många som går upp mycket i vikt av dem. Själv har jag alltid varit rund, så jag märkte inte så mycket av det. Men har lärt känna en bekant som är väldigt mullig, och trodde att hon hade sett ut så ett tag. Men tydligen hade hon varit smal, ända tills för ett år sen, då hon började äta Lyrica. Men det är klart, alla drabbas ju inte av samma biverkningar, men jag kommer ihåg att jag googlade på Lyrica innan jag började själv, och då hittade jag typ bara en massa sidor om att folk var ledsna över att de inte hade blivit varnade om just den bieffekten.

• Anonym

Jag tycker att den är bra, att man blir lugn och mår bättre.
    Har även gått NER betydligt mycket i vikt, så olika personer får olika effekt!

Sluta dock aldrig med den tvärt, för då blir man sjuk...     

• Anonym

(Med betydligt mycket menar jag 15 kg på 1 år utan att försöka) 

• Anonym

Gillar inte riktigt lyrica.. jag blev gladare och så av den, men gick upp i vikt och min epilepsi förvärrades. Så jag slutade och ägnar mig numera åt självmedicinering i form av alkohol och marijuana. Funkar fint för mig.

• Anonym (har ätit)
    Anonym skrev 2012-09-11 19:38:34 följande:
    Gillar inte riktigt lyrica.. jag blev gladare och så av den, men gick upp i vikt och min epilepsi förvärrades. Så jag slutade och ägnar mig numera åt självmedicinering i form av alkohol och marijuana. Funkar fint för mig.
    Jag ägnade mig oxå åt självmedicinering under lång tid ( alkohol, stilnoct, xanor, stesolid) Men numera tar AA så mycket tid så jag hinner INTE ha ångest
  • Anonym (Aldrig mer)

Jag gick upp 20 kilo på två månader av lyrica, blev också som en zombie. Har aldrig mått så dålig som då.
    pga av lyrican alltså, när jag slutade var det som att vakna ur en ond dröm.

• Anonym (orolig)

Nä usch och fy! Jag ska vägra den. Är extremt känslig för biverkningar. Får ångest av att ha vanlig huvudvärk så detta låter inte som nån medicin för mig.Tyst

Har testat buspiron/buspar (?) tidigare mot ångest och efter flera månader med den var jag fortfarande tvungen att ligga blickstilla i ca en timme efter medicinintag, 2 ggr/dag för jag mådde så illa och var så yr så jag snubblade och ramlade mycket. Allt detta gav mig bara ökad ångest så den togs bort. Är en sån som får biverkningar av nästan alla mediciner, tyvärr.
    Varit utan mediciner i ca 1½ år nu. Enbart atarax vid behov och de funkar ibland om jag inte väntar för länge med att ta dem.

Självmedicinering är inget för mig. Men ja visst vill man ju ha något bättre än atarax.Obestämd

• Anonym (Nicola)

Hur vanligt är det att man ligger på maxdosen 600 mg/dag?

Någon som ligger på den dosen och som kan berätta hur det är.

Vet såklart om att olika personer kan reagera på olika sätt.

Svar på tråden Lyrica- erfarenheter?