• Anonym

Hur ska man göra med dagarna?

Hej!
    Fick min dotter i nov-11. Hade innan hon föddes grav.penning då jobbet inte e lämpligt för höggravida.
    Nu är jag gravid igen med bf 16Maj.
    Har idag redan föräldraledighet planerad tom januari ut. Om jag tar föräldrapenning februari också, kan jag sedan ansöka om grav.penning de sista månaderna?
    Ska en ny ansökan o alla uppgifter skickas in trots att det är exakt det samma jobb som förra gången?

Har hört så mycket om sänkta ersättningar om man inte tänker sig för med dagar osv? Är det något jag måste tänka på i hur jag fördela mina dagar innan denna kommande förlossning o ytterligare föräldraledighet.
    Vill vara ute i god tid o planera.

• Svar på tråden Hur ska man göra med dagarna?
  • Försäkringskassan

Hej,

För att skydda din SGI måste du ta ut föräldrapenning 5 dagar per vecka om du är helt föräldraledig.

Du kan ansöka om graviditetspenning om tanken är att du ska arbeta. Du måste då skicka in en ansökan och alla uppgifter en gång till.  

Hälsningar
    Rebecca, handläggare 

• Anonym

Måste jag redan nu ta ut 5 dagar i vecka? Har jag inte gjort alla månader hittills :S

• Försäkringskassan

Hej!

Om du "gör något" så att säga 5 dagar i veckan (antingen ta föräldrapenning, ta semester, arbeta, stå som arbetssökande eller en kombination av det hela) från att barnet fyller ett år så skyddar du din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) utan problem. 

Om man inte gör det, finns en speciell regel för dig som är gravid inom 1 år och 9 månader ska din föräldrapenning inte bli lägre än vad den var vid förra barnets födelse. Men denna regel är lite sämre än den första då den här innefattar bara föräldrapenning och gäller inte vid exempelvis egen sjukdom och den gäller bara tills att det nya barnet fyller två år.

Här kan du läsa mer om SGI i samband med föräldrapenning
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst

Hälsningar
    Anders, handläggare 

Svar på tråden Hur ska man göra med dagarna?