• Madeleine Louise

Varför vill du ha en dotter?

Man läser allt för ofta här inne om föräldrar som önskar sig ett barn med ett visst kön.
    Oftast (som jag har sett det) är det kvinnor som önskar sig döttrar.

Jag har en underbar pojke på 11 år. Han är den mest fantastiska son man kan tänka sig och nog delar vi intresse allt. Vi shoppar tillsammans och han ger mig goda klädråd, vi tycker förövrigt om att sy kläder båda två, vi tar danslektioner tillsammans både för att det är roligt men även för att stärka kontakten mellan barn och förälder, vi simmar tillsammans i den lokala simhallen och vi båda fullkomligt älskar att vara ute! Allt ifrån att ta en promenad i parken till att övernatta utomhus och att fiska.

Men nu vill jag fokusera på att fråga er kvinnor, varför vill ni så gärna ha en liten dotter?
    Vad är det som gör att ni önskar er en flicka, och till och med blir besvikna över en pojke?

Jag skulle inte byta min son mot alla flickor i världen, och jag förstår inte på vilket sätt en flicka skulle vara "bättre" eller roligare än det barn jag redan har. Jag kan inte komma på att jag saknar något förutom att han har snopp och aldrig kommer få mens. Förklara gärna, jag dömer inte, bara nyfiken.

• Svar på tråden Varför vill du ha en dotter?
  • Rebecca1

Jag har alltid velat ha en flicka. Troligtvis skaffar jag inte fler barn så när jag fick veta att det skulle bli en tjej kände jag faktiskt en lättnad. Jag kollade kön delvis för att jag är en sån som vill förbereda men också för att ställa in mig på en eventuell pojke. Jag har två brorssöner som jag älskar otroligt mycket, är glad att min tjej har sina kusiner och bryr mig inte om könet alls. Struntar också fullkomligt i vilket kön kompisars barn har eller jämnåriga bebisar vars mammor jag umgås med. Hade jag fått en pojke så hade jag givetvis aldrig velat byta ut honom men jag hade alltid känt en sorg och saknad om jag inte fått en dotter, den saknaden finns inte nu. Anledningen, förutom att jag känner att jag har lättare att identitfiera mig med en dotter är att jag vill kunna klä i flickkläder, att jag avskyr "killeksaker" (lego, krigsspel, vapen, bilar etc.) får väl antagligen påhopp nu ang. genus och leksaker men min dotter har en halvbror och det är BARA sådana leksaker. Jag ser fram emot Barbie och dockskåp. Jag ser fram emot mamma-dotter shopping, visst finns det pojkar som gillar sådant också men ingen kille jag vet intresserar sig för att prova skor. Jag vill bli mormor hellre än farmor i framtiden, jag vill fläta hår och sätta upp i tofsar och rosetter. Jag känner mig helt enkelt som en flick-mamma, men återigen hade jag fått en pojke hade jag självklart älskat honom oändligt. Sen kan jag ju aldrig vara säker på att hon blir så som jag önskar eller intresserar sig för sådana flick-grejer som jag vill men jag anser att chansen är större med en flicka än en pojke. www.minibell.blogg.se

• Gudinnan
    Jag har en dotter och 2 pojkar men jag önskar mig starkt och även mannen att få en dotter till då jag och mannen bara har 2 pojkar tillsammans.
    Men man kan inte beställa.
    Dottern vill också ha en lillasyster då hon har tröttnat på att få små bröder hehehe men kan kan som sagt inte beställa hem någon skön
    Men om det skulle bli pojke blir man såklart överlyclig så länge man får en liten bebis i magen så är det skitsamma vad det än blir så länge han/hon är frisk och mår bra.   
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • cloudberry79

Jag tror verkligen inte det är folk som vill BYTA sin son mot en dotter. Varför tror du att folk vill det TS???

Jag har en av varje, men jag har inte haft någon särskilt bra relation till min egen mamma, så kön känns oviktigt. 

(M)amma till V -07 och E -12
  • antifeminist

Allt jag läser här är ju bara ursäkter från ett gäng F*tt feminister. Män är högre än kvinnor på alla sätt. Det högsta en tjej kan bli är vad? läkare? det högsta en kille kan bli är Elitidrottare som tjänar mer pengar på 1 månad än vad er läkardotter gör. Och ni pratar jag endast om pojken blir det högsta han kan bli och en tjej blir det högsta hon kan bli.

politiker/president är uteslutet. Och då är tjejer chanslösa. Döttrar är Ho*iga av sig och är väldigt oförutsägbara och impulsiva. Dagens "döttrar" är mera använda än tjänsten Google. Komigen för fan, ni är ett gäng feminister och ni kmr inte kunna att förtrycka män till den gränsen som Fi försöker åtstadkomma. Vet ni varför? jo för att män är poliser, män är militärer. VIsst finns det kvinnor i polisstyrkan och militären men dem är som leksaker. Ni är inget utan män. Män har byggt världen, män har uppfunnit allt, om män kunde föda barn så hade män gjort det utan smärtstillande och lustgas. Män regerar!

• Juronjaure
    antifeminist skrev 2014-06-07 19:54:03 följande:

Allt jag läser här är ju bara ursäkter från ett gäng F*tt feminister. Män är högre än kvinnor på alla sätt. Det högsta en tjej kan bli är vad? läkare? det högsta en kille kan bli är Elitidrottare som tjänar mer pengar på 1 månad än vad er läkardotter gör. Och ni pratar jag endast om pojken blir det högsta han kan bli och en tjej blir det högsta hon kan bli.

politiker/president är uteslutet. Och då är tjejer chanslösa. Döttrar är Ho*iga av sig och är väldigt oförutsägbara och impulsiva. Dagens "döttrar" är mera använda än tjänsten Google. Komigen för fan, ni är ett gäng feminister och ni kmr inte kunna att förtrycka män till den gränsen som Fi försöker åtstadkomma. Vet ni varför? jo för att män är poliser, män är militärer. VIsst finns det kvinnor i polisstyrkan och militären men dem är som leksaker. Ni är inget utan män. Män har byggt världen, män har uppfunnit allt, om män kunde föda barn så hade män gjort det utan smärtstillande och lustgas. Män regerar!

...och du menar att detta är skälen till att många kvinnor vill ha döttrar...? Jag förstår inte ditt resonemang.
  • adastra

För det första, har aldrig hört att någon mamma varit besviken för att ha fått en pojke? Herregud!
    För det andra, det är väl inte så konstigt att kvinnor önskar sig en dotter.

• adastra

Asg...
    Det var det sjukaste inslaget...
    Haha...
    Inget sammanhang... Troligen skrivet av en man...
    Haha....
  • linnéa001

Män har byggt världen, män har uppfunnit allt,

Kan det kanske bero på att kvinnor inte tillåtits att studera och arbeta? Kan ju också tilläggas att krig startas av män och att de flesta brott begås av män. Fast jag tror att du bara vill provocera så jag kommer inte diskutera med dig.

Kan tillägga att jag har en dotter.  Var helt övertygad att jag väntade en son och var så glad över detta. Så på tillväxtultraljudet sa de att det var en flicka. Jag blev grymt förvånad, men inte alls besviken och inte min kille heller. Vi ville ha ett barn.

För några år sedan önskade jag helst en dotter, men det var enbart för att jag inbillade mig att det skulle vara svårare att ta hand om en pojke, helt enkelt för att jag inte vet något om pojkars kroppar. Fast sedan slog det mig att min kille garanterat har den vetskapen så du skulle det aldrig bli något problem.
  • sahara1989

För att en son är bara din tills hans gifter sig medan en dotter är "din" livet ut :) 

• Cornellia

Jag önskade mig en dotter, fick en son. 

Givetvis skulle jag inte byta min son mot allt i världen, han är ju det absolut finaste och bästa jag har! 

Jag önskade mig en dotter mest för att jag inte gillar män som grupp särskilt mycket, och jag ser att det är en näst intill hopplös uppgift att uppfostra en pojke med tanke på alla normer i samhället. 

• nokla

När jag var gravid första gången önskade jag en flicka, troligtvis påverkad av omgivningens önskemål, en farmor som bara hade pojk-barnbarn bla. Fick en pojke. När jag var gravid andra gången önskade jag mig en pojke till, för att det var det jag kände till typ, fick en flicka. När jag var gravid tredje gången kändes kön helt ointressant, önskade mig bara ETT sista barn, en liten sladdis som hela familjen skulle ha tid att skämma bort med massor av närhet och uppmärksamhet. Fick två, och fullt upp Är väldigt glad och tacksam för alla mina barn!

Svar på tråden Varför vill du ha en dotter?