• Aprilia77

Astrid Lindgrens värld? Värt ett besök?

Jag tänkte överraska min man och barn (son 4,5 år och dotter 2,5 år) med en liten resa så här off season. Har hört mycket bra om Astrid Lindgrens värld, vad tycker ni? Är det värt en bilresa på 25 mil? Tänkte i så fall boka en stuga med inträde för två dagar.

• Svar på tråden Astrid Lindgrens värld? Värt ett besök?
  • pigglet
    HHansson skrev 2012-09-18 10:21:36 följande:
    NEJ NEJ och åter NEJ!!! Det är inte ens värt en bilresa på 5 minuter - jag lovar!

Detta är det absolut sämsta ställe vi varit på med barnen. Dyrt, segt, långtråkigt, otrevlig personal och så dåligt anpassat för barn konstigt nog.

Deras intresse för att sälja biljetter och tjäna pengar lyser igenom så man nästan bländas. När man sedan kommer in så känner man sig inte ett ruttet lingon värt. Detta blir helt garanterat en besvikelse om du planerar en rolig överraskning.

Nej, tänk om! Jag skulle kunna rekommendera Junibacken i Stockholm, Kålmården med boende på vildmarkshotellet, eller kanske badhotellet i Fredrikshamn i Danmark.

Lycka till! 
    ???
    Oj, att man kan tycka så olika!!!
    Dyrt - JA
    Segt o långtråkigt - inte en chans, hur skulle det kunna vara det med teatrar som pågår hela tiden och ställen att leka på ÖVERALLT. Mycket bra shower med proffsig musik och dans.
    Otrevlig personal - vi hade nog ingen kontakt med någon personal iofs.
    Dåligt anpassat för barn - hela stället är ju gjort för barn. Våra hade inga problem att ta sig fram/ roa sig/ hitta toaletter osv. Bra uppbyggt så att det gick bra att se teatrarna även om man satt en bit bak. Överallt ställen att leka på för den yngsta, som inte var jätteintresserad av showerna. Nej, jag vet inte ens vad du menar...     
  • Dixie
    pigglet skrev 2012-09-19 19:51:33 följande:
    ???
    Oj, att man kan tycka så olika!!!
    Dyrt - JA
    Segt o långtråkigt - inte en chans, hur skulle det kunna vara det med teatrar som pågår hela tiden och ställen att leka på ÖVERALLT. Mycket bra shower med proffsig musik och dans.
    Otrevlig personal - vi hade nog ingen kontakt med någon personal iofs.
    Dåligt anpassat för barn - hela stället är ju gjort för barn. Våra hade inga problem att ta sig fram/ roa sig/ hitta toaletter osv. Bra uppbyggt så att det gick bra att se teatrarna även om man satt en bit bak. Överallt ställen att leka på för den yngsta, som inte var jätteintresserad av showerna. Nej, jag vet inte ens vad du menar...     
    håller med dig - mer barnvänligt ställe får man ju leta efter!
  • 7 michelingodingar

Kan inte påstå att det är värt dem pengarna, tyvärr. Vi har varit där vid några tillfällen och blivit lika besvikna varenda gång. Långtråkigt och barnen lessnade efter knappt en timme. Dyrt är det där inne med så nej det är inte värt att åka så långt.

• mandelblomma
    NEJ NEJ och åter NEJ!!! Det är inte ens värt en bilresa på 5 minuter - jag lovar!

Detta är det absolut sämsta ställe vi varit på med barnen. Dyrt, segt, långtråkigt, otrevlig personal och så dåligt anpassat för barn konstigt nog.

Deras intresse för att sälja biljetter och tjäna pengar lyser igenom så man nästan bländas. När man sedan kommer in så känner man sig inte ett ruttet lingon värt. Detta blir helt garanterat en besvikelse om du planerar en rolig överraskning.

Nej, tänk om! Jag skulle kunna rekommendera Junibacken i Stockholm, Kålmården med boende på vildmarkshotellet, eller kanske badhotellet i Fredrikshamn i Danmark.

Lycka till! 
    oj du är nog den första jag hört som tycker junibacken är bättre än AL.
    Vi är hängivna AL fans och jag har besökt parken i över 10 år.
    klart bättre än Disney land sa mina barn då de var små.
  • lotten77

Sådär tycker jag, en dag räckte absolut tycker det är alldeles för litet för att vara där två dagar.

• hernameispekka
    lotten77 skrev 2012-09-20 13:55:33 följande:
    Sådär tycker jag, en dag räckte absolut tycker det är alldeles för litet för att vara där två dagar.
    Det kan jag nog hålla med om. 
  • Höghus

Jag håller med om att Junibacken, Kolmården mm är bättre än ALV. Var där med barnen och vi blev jättebesvikna. Smutsigt, plastigt och dyrt skulle jag sammanfatta det.

• gemba

Lycka till! 

Som något tidigare sade, det här var nog första gången jag hörde någon vara så negativ om ALV.
    Vi har två ungar som älskar shower av alla de slag, och som tycker att det är roligare med lekplatser/hinderbanor än karuseller. På legoland tyckte en av dem på allvar att det allra bästa under dagen var (den i våra vuxna ögon ganska fattiga) showen som var det allra bästa, trots att han åkte massor och älskar lego. På den nivån är det. Därför är det inte mycket som slår ALV för oss, eftersom det finns teater att se (och delta i ) hela tiden. Och massor av lekvänliga miljöer. De som husen vid Bråkmakargatan - där kan ungarna vara i timmar och springa in och ut medans vi föräldrar sitter på en parkbänk och har lite småtråkigt... men det är ju för barnens skull vi är där.
    Och vad personalen beträffar - jag har jobbat på nöjesfält när jag var yngre och jag vet att personalen i slutet av säsongen var trötta och otrevliga. På ALV däremot - första gången vi var där var det augusti, och vi blev chockade av att tom de som sålde sockerdricka och städade var så trevliga. Så jag tycker precis tvärtom, men så kan det kanske få vara ... ;)
  • Liten elak och intelligent

Ja, det tycker jag! Var där förra sommaren med 5-åring, 3-åring och 8-åring. Alla hade jättekul! Riktigt god mat i stora restaurangen vad den nu heter.

• pigglet

Ja, junibacken åker vi inte till igen. Det enda som var en upplevelse där var det där tåget - men det var iofs riktigt bra!

• Smulu

Junibacken är riktigt bra, om man åker dit en vardag. Då finns det plats att leka i miljöerna.
    Jag är riktigt sugen på att även testa ALV någon gång.

• Ingrid 149

Kan rekomendera höstmarknaden om man bor i närheten.

Har själv varit på ALV flera gånger som liten och älskade det. Däremot tycker jag det är alldeles för dyrt under högsäsong. I år kommer vi att gå på höstmarkanden och se hur sonen på 3 reagerar. Kanske åker på lågsäsong nästa år.

Svar på tråden Astrid Lindgrens värld? Värt ett besök?