• Anonym (Förvirrad)

Jag är en kvinna från mellanöstern och vill skilja mig efter 17 års äktenskap

Först och främst ber jag om ursäkt i fall finns stavnings fel och hoppas ni förstår vad jag skriver.

Jag och min man har varit gifta i 17år bor i hus och har 4 gemensamma barn och nu är jag gravid i v.15.och jag ser jätte bra ut för att vara mamma till så många barn.

Jag har ett stort problem och i dags läge leva jag i ständigt dilemma och vet inte hur ska jag gå till väga ….

Våran relation är rena kaosen och vi bråkar ofta, han behandlar mig som en bekännare förutom dom tiderna som han har behov av mig, jag blev fysisk misshandlad av honom tidigare och detta tog slut och gick över psykisk misshandling och han trycker ner mig total, jag läste på högskolan men det var inte ngt omtyckt av honom vilket gjorde att jag inte kunde slutföra min studie och gick tillbax till heltids jobb, men det var inte bra heller jag kunde inte jobba pga. han bråkade med barnen och jag kunde inte jobba heller för att jag var orolig för mina barn hela tiden och sagt upp mig från jobbet för att skydda mina barn… jag hör massa negativa saker från honom om mig varje dag t.ex. att jag är en dålig fru och mamma, eftersom jag är arbetslös och är hemma jag får göra allt ,den enda han gör är att han jobbar ,klippa gräset, tvätta bilarna inget annat … ibland är jag så trött att sköta allt hushålls arbeta helt ensam när han kommer hem från jobbet blir han jätte arg på mig om jag inte serverar maten till honom då börjar han bråka med mig och anklagar att jag är inte som alla andra fruar och jag är verdelöss. Det räcker inte med allt dessa beteende mot mig han börjat med otrohet m.m … jag kom på att han tog kontakt med sin ex och försökte lämna mig och barnen för henne men antagligen kom dom inte överens så kom han tillbacka till oss med svansen mellan benen och jag förlåtit honom! Han blir snäll då och då men det är bara ngn dag, man kan säga att vi har rena helvetet oftas. Jag har försökt att skilja mig tidigare i många gångar men det blev inte ngt pga.
    1. Mina barn *Två av dom är tonåriga och jätte känsliga*
    2.jag älskar honom 3. Pga. det handikappad kulturen som följar oss trots att jag har bott i Sverige i mer än 22 år nu.

Nu orkar jag inte helt enkelt och kämpa mera jag vill skilja mig trots arbetslöshet och min graviditet, för om jag stannar och försöker då lurar jag mig själv samt då betyder att jag är en dålig mamma om jag låter mina barn leva i en trasslig relation. Jag är trött på att döljer allt för folk och alltid ha falsk leende på läpparna jag är ledsen och orolig alltid och jag har ingen som jag kan lita på eller prata med om mina problem :(

Jag vet inte hur ska jag göra och vad är det första steget man måsta ta för att bli så bra som möjligt för barnen skull.. Jätte tacksam för er tips och råd 

• Svar på tråden Jag är en kvinna från mellanöstern och vill skilja mig efter 17 års äktenskap
  • Pissenisse

Jag tror att du skulle få bättre råd om du vände dig till en syster eller kvinna som du har en bra relation med än vad du skulle få här på familjeliv.
    Det är helt klart att du hade blivit lyckligare av att skilja dig, hur du skall gå till väga rent praktiskt vet jag inte..

• Anonym (p)

Kanske kan du kontakta socialen först och fråga om de kan hjälpa dig med bostad och pengar? Så att du vet var du ska ta vägen och att du kan försörja dig och dina barn. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (p) skrev 2012-09-11 20:28:42 följande:
    Kanske kan du kontakta socialen först och fråga om de kan hjälpa dig med bostad och pengar? Så att du vet var du ska ta vägen och att du kan försörja dig och dina barn. 
    Jag har a-kassa så jag klarar mig ,har jobbat i 16 år innan jag blev arbetslöss!
  • Anonym

Hej vill beklaga först att du har det så himla dårligt i ditt relation. Alla är värda att bli väll behandlad samt att man ska vara lycklig. Jag är själv en muslimsk kvinna med en annan kultur och lever i ett bra förhållande. Han har inte rätten att behandla dig på det visset, jag tycker att du ska vända dig till din familj ifall du har någon nära så att du har någon som stöter dig sen tycker jag att du ska öppna korten för din man och berätta hur du upplever det. Är han inte redo att ändra sitt beteende så får ni väll gå skilda världar men det är tufft men det går. Lycka till

• Charlotte73

Då är det väll Tingsrätten du ska kontakta för att få hem skilsomässopapper, tror jag. Har du nån stans att ta ivägen då??

• Anonym

En ärbar man behandlar sin kvinna så som han själv vill bli behandlad - som en kunglighet.
    Du ska inte leva i en relation där du känner dig osäker eller illa behandlad. Det finns jättemånga instanser här i Sverige som du kan vända dig till för tips och råd om hur du ska gå till väga, ifall du är osäker själv.
    Dessutom kan du där finna stöd, och komma i kontakt med andra i liknande situationer.

• Karro94

Jag tror att du kommer må mycket bättre om du skiljer dig, även dina barn! Han behandlar dig inte rättvist och tyvärr är sådant väldigt svårt att ändra på sådana män. Lycka till! Hjärta

• Anonym (Förvirrad)

Tack till  alla Er som visat omtanke och medkänsla!
    Vill bara tillägga att jag har försökt och ändra på honom i 17år utan resultat, tyvärr han lever i stenåldern. Dess värre har jag ingen alls att vända mig till :( tack vara att han är en så bra skådespelare fram för folk så han har en personlighet hemma och an annan ute bland folk, alla som känner oss är nästan avundsjuka på mig att jag har en så bra karl men de har ingen aning vilken sort av karl är han.

Jag har ingenstans bo i tills vi säljer vårt hus*detta är gemensamt hus* sedan får jag se hur det blir 

• Ironhead
    Anonym (Förvirrad) skrev 2012-09-11 21:41:40 följande:

Tack till  alla Er som visat omtanke och medkänsla!
    Vill bara tillägga att jag har försökt och ändra på honom i 17år utan resultat, tyvärr han lever i stenåldern. Dess värre har jag ingen alls att vända mig till :( tack vara att han är en så bra skådespelare fram för folk så han har en personlighet hemma och an annan ute bland folk, alla som känner oss är nästan avundsjuka på mig att jag har en så bra karl men de har ingen aning vilken sort av karl är han.

Jag har ingenstans bo i tills vi säljer vårt hus*detta är gemensamt hus* sedan får jag se hur det blir 

Ta kontakt med en kvinnojour. Det behöver ingen veta om att du gör, ifall det känns jobbigt.
    Där får du bra kontakter som kan hjälpa dig med hur du ska gå till väga.
  • Anonym (Partner)

Så finns det kvinnor som skaffar sig en svensk partner eller är det uteslutet 

• Anonym (Partner)

Vad tycker kvinnorna om skandinaver? 

• Anonym (Om)

Försök o hitta en lägenhet först. Kanske genom socialen. Till dig o barnen. Så att ni har någonstans att ta vägen. Den Dan du tänker skilja dig. Du är en bra o stark mamma.

• Anonym (kompis)

Är man och har en kompis med utländsk bakgrund som blivit lämnad av sin fru. Av allt att dömma (dvs utifrån allt som han har berättat) så har han varit helt OK mot henne. Inga kvinnomisshandlar-tendenser eller så. Men när hon lämnade honom så blev han helt knäckt, pratade om att han skulle kunna döda henne osv. Jag blev tvungen att via omvägar tipsa hans numera före detta fru att inte träffa honom ensam längre utan alltid i sällskap av nån eller ute där det finns mycket folk. De har förresten gemensamma barn, så viss kontakt blev det oavsett.

Med den beskrivning av din man som du ger så verkar det finnas all anledning att fundera ordentligt på HUR du ska lämna honom, även om du kanske borde ha lämnat honom för längesen. Som någon annan skrev - har du någonstans att ta vägen? Det låter inte som en situation där du kan berätta för honom att du kommer lämna honom, för att sen bo kvar tillsammans till dess att skilsmässan gått igenom helt. Har du möjlighet att fixa egen lägenhet utan att han får veta något? Känner du någon som du kan bo hos en längre tid?

Med tanke på den oro du beskriver för barnen  så kanske det finns anledning till att be om ensam vårdnad. Dokumentera det beteende som gör dig orolig för att lämna honom själv med barnen i dagboksform, så att du beskriver vad det är han gör som gör dig orolig och hur ofta det sker. Standardupplägget i Sverige är ju delad vårdnad och det kan vara svårt att få ensam vårdnad om inte han också håller med om att du bör få det. Det verkar behövas en tydlig och regelrätt hotbild mot barnen för att du ska kunna få det (läser man tidningarna så verkar det vara långt ifrån tillräckligt att du är hotad eller till och med är dokumenterat misshandlad av honom för att du ska få ensam vårdnad).

Även om du får bo på liten yta med många barn och liten inkomst - Det kan omöjligt vara värt att bo kvar tillsammans med den man som du beskriver. Friheten att kunna vara sig själv och för sig själv när ett förhållande inte fungerar är värt så mycket! Året jag separerade från min fru beskriv min son som det lyckligaste i hans liv. Även jag har beskrivit honom som känslig och var rädd för hans reaktion vid separationen, men att inte behöva bo i ett hem där föräldrarna ständligt grälar eller där den ena är rädd för den andras reaktioner kan mycket väl uppskattas mer än att föräldrarna bor ihop!

• Anonym
    Anonym (Partner) skrev 2018-03-17 15:05:58 följande:

Så finns det kvinnor som skaffar sig en svensk partner eller är det uteslutet 

Det Finns inget intresse alls
  • Anonym (J)

Känner du till kvinnojouren Terrafem?

De riktar sig till invandrarkvinnor och förstår vad du går igenom nu. Du behöver inte fatta något beslut utan kan ringa dem för rådgivning. Deras hemsuda: www.terrafem.org/

Du kan förstås också ringa "vanliga" kvinnojouren men det är viktigt att de förstår din situation med tanke på din bakgrund så att de kan hjälpa dig att göra rätt riskbedömningar.

Man lever bara en gång så se till att inte slösa mer av ditt liv på honom. Strunta i om andra skvallrar, du måste bli trygg och lyckkig, även för dina barns skull.

• Anonym (Tina)

Du är värd mycket bättre .Lev inte med en man som skadar dig.Det är inte kärlek.Det år svårt men det är så.

Svar på tråden Jag är en kvinna från mellanöstern och vill skilja mig efter 17 års äktenskap