• Quefa

Finns det föräldrar som sover dåligt trots att barnen sover hyfsat

Jag har dom senaste veckorna sovit uruselt, svårt att somna, vaknar tidigare och tidigare för varje morgon. Känner att jag är inne i ett dåligt sömnmönster. I natt sov jag tre timmar och är som sagt trött och seg på dagarna. Finns det fler föräldrar som sover dåligt trots att barnen sover hyfsat. Jag har börjat fundera på att be min läkare om insomningstabletter, men oroar mig för att inte höra barnen på natten, men undrar samtidigt hur länge man orkar sova dåligt. Finns det fler som jag och hur klarar ni vardagen.

• Svar på tråden Finns det föräldrar som sover dåligt trots att barnen sover hyfsat
  • Lena

Vi gör det om vi är oroliga för något tex jobb eller ekonomi

• Quefa
    Lena skrev 2012-09-12 09:21:00 följande:
    Vi gör det om vi är oroliga för något tex jobb eller ekonomi
    Sover du generellt dåligt, eller är det bara ibland och hur får du vardagen att gå ihop.
  • La Lola

O ja.
    Jag sover sällan mer än 4-5 timmar i sträck o efter det blir det många uppvak innan det är dags att kliva upp.

Så har jag varit i minst 12 år.
    Hur det var innan jag fick barn minns jag ärligt talat inte......

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Quefa
    La Lola skrev 2012-09-12 09:25:22 följande:
    O ja.
    Jag sover sällan mer än 4-5 timmar i sträck o efter det blir det många uppvak innan det är dags att kliva upp.

Funkar din vardag, med barn och jobb och allting, jag undrar mest vad jag ska göra om det fortsätter så här. 
  • Lena

Bara i vissa perioder. Jag blir trött och irriterad. Försöker lösa eller släppa problemet som stör

• Cornellia

Jag har väldigt svårt att somna, och blir stressad av att jag vet att sonen kommer vakna skit tidigt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det, jag har alltid somnat sent och vaknat sent, och precis som dig har jag funderat på insomningstabletter, men jag är orolig att jag inte kommer vakna av sonen eftersom jag redan nu har problem att vakna.

• La Lola
    Quefa skrev 2012-09-12 09:27:31 följande:
    Funkar din vardag, med barn och jobb och allting, jag undrar mest vad jag ska göra om det fortsätter så här. 
    Ja jag är ju van....
    Visst, jag sätter mig ogärna i soffan och kollar på Bolibompa med Hedda för då somnar jag på 2 sek.
    Sen på kvällen blir jag så jäkla pigg! Lägger mig aldrig före 23.30....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Quefa
    Cornellia skrev 2012-09-12 09:30:31 följande:
    Jag har väldigt svårt att somna, och blir stressad av att jag vet att sonen kommer vakna skit tidigt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det, jag har alltid somnat sent och vaknat sent, och precis som dig har jag funderat på insomningstabletter, men jag är orolig att jag inte kommer vakna av sonen eftersom jag redan nu har problem att vakna.
    Fungerar vardagen för dig, jag känner att jag börjar bli trött och jag vet att barnen vaknar tidigt så det finns en stress i allting. Jag funderar allvarligt på insomningstabletter, mannen tar ju barnen också, generellt sett mer än mig så det kanske skulle kunna gå. Kräver bara 5-6 timmars sömn och då är jag nöjd.
  • Quefa
    La Lola skrev 2012-09-12 09:31:36 följande:
    Ja jag är ju van....
    Visst, jag sätter mig ogärna i soffan och kollar på Bolibompa med Hedda för då somnar jag på 2 sek.
    Sen på kvällen blir jag så jäkla pigg! Lägger mig aldrig före 23.30....
    Man kanske blir van, som sagt jag kräver inte mycket sömn, men mer än nu. Går och lägger mig tidigt och vaknar då mitt i natten och kan inte somna och mellan 5 och 6 vaknar barnen. Men det kanske bara och vänja sig om man inte ska ta tabletter.
  • Cornellia
    Quefa skrev 2012-09-12 09:33:06 följande:
    Fungerar vardagen för dig, jag känner att jag börjar bli trött och jag vet att barnen vaknar tidigt så det finns en stress i allting. Jag funderar allvarligt på insomningstabletter, mannen tar ju barnen också, generellt sett mer än mig så det kanske skulle kunna gå. Kräver bara 5-6 timmars sömn och då är jag nöjd.
    Nej, oftast är jag så trött att jag inte orkar göra det jag borde på dagarna, utan på fm så orkar jag bara att göra det som jag absolut måste.
    Min man får dessutom ta mycket stor del när han kommer hem från jobbet, och han tar oftast sonen på helgerna så att jag får "sova ikapp".

Det största problemet är att dom dagarna som mannen är föräldraledig, och det är tänkt att jag ska till skolan, så blir det oftast att jag missar föreläsningarna för jag är så sjukt trött.
  • Natulcien

Ja, sömnproblem har nog de flesta till och från. Jag kan sova dåligt i perioder av stress eller oro. Men oftast sover jag som en klubbad säl mellan ca 23-23.30 till 07.30... Glad

Men om du har haft det så här en längre period och det går ut över din vardag så är det ju dags att ta tag i problemet. Vissa (bl.a. min sambo) blir hjälpta av meditation vid sömnproblem. Googla på "kroppsscanning", det är en otroligt avslappnande metod.
    Sömnpiller bör väl vara en sista utväg om inget annat funkar. Men visst, att ta det en period kanske kan få in dig på rätt spår igen...

• Tanja

Jag hade enorma sömnproblem när sonen var mellan 3-7 månader, vissa nätter sov jag INGET alls, hade svårt att slappna av somna mm.  nu är sonen 9 månader, jag sover bra ifall vi inte är iväg eller folk som sover över som är på nåt sätt stressande för mig. Har tagit hjälp av sömnmediciner samt gått hos rehab mot stress och sömn  där jag övar på avslappningsövningar, tror allt beror på stress.
    Har du någon rutin i din vardag? tänk på att inte dricka kaffe efter kl  16, motionera varje dag, ha en lugn kvällsrutin.. =)

• Mimmi77

Japp! Mina barn sover hela natten, det gör inte jag!!! Allra bäst sov jag när de var nyfödda och ammade på natten faktiskt, då somnade jag om direkt.åh vad jag njöt av nätterna då!

• Quefa
    Tanja skrev 2012-09-12 13:41:06 följande:
    Jag hade enorma sömnproblem när sonen var mellan 3-7 månader, vissa nätter sov jag INGET alls, hade svårt att slappna av somna mm.  nu är sonen 9 månader, jag sover bra ifall vi inte är iväg eller folk som sover över som är på nåt sätt stressande för mig. Har tagit hjälp av sömnmediciner samt gått hos rehab mot stress och sömn  där jag övar på avslappningsövningar, tror allt beror på stress.
    Har du någon rutin i din vardag? tänk på att inte dricka kaffe efter kl  16, motionera varje dag, ha en lugn kvällsrutin.. =)
    Jag brukar läsa på kvällen innan jag ska somna, jag motionerar varje dag och börjat med mindfullness övningar. Jag var hos läkaren idag och fick insomningstabletter, känner att jag kommer inte lösa det utan att få lite hjälp. Jag har en del stressande saker i mitt liv just nu, positiva, men stressande, jag går även på cipralex för att minska ångesten. Jag hoppas det ska vända.
  • Quefa
    Mimmi77 skrev 2012-09-12 13:43:51 följande:
    Japp! Mina barn sover hela natten, det gör inte jag!!! Allra bäst sov jag när de var nyfödda och ammade på natten faktiskt, då somnade jag om direkt.åh vad jag njöt av nätterna då!
    Jag sov också underbart bra under spädbarnsåren, amningen var hela grejen :), har du svårt att somna, eller vaknar du tidigt. 
  • Little Ms Chatterbox
    Quefa skrev 2012-09-12 09:02:34 följande:
    Jag har dom senaste veckorna sovit uruselt, svårt att somna, vaknar tidigare och tidigare för varje morgon. Känner att jag är inne i ett dåligt sömnmönster. I natt sov jag tre timmar och är som sagt trött och seg på dagarna. Finns det fler föräldrar som sover dåligt trots att barnen sover hyfsat. Jag har börjat fundera på att be min läkare om insomningstabletter, men oroar mig för att inte höra barnen på natten, men undrar samtidigt hur länge man orkar sova dåligt. Finns det fler som jag och hur klarar ni vardagen.
    Be läkare att få testa Circadin istället för sömnmedicin. Circadin är tablettformen av det kroppsegna hormonet Melatonin som gör att man blir trött på kvällen när det börjar bli mörkt och man varvar ner. 
    Sömnen och regleringen av Melatonin kan ha blivit störd och kommit i obalans när man har småbarn som sover  dåligt. Sen när banen börjar få in sin rutin så står föräldrarna där med kraschade nivåer själv och kroppen klarar inte att rätta till det själv.
    Så det kan räcka med några månader med Melatonin för att få upp rätta nivåerna eller så har nivåerna sjunkit så långt att man kommer behöva det längre. (Gamla har naturligt lägre halt Melatonin i kroppen)
    Det viktigast är att veta att man bara blir trött och somnar lättare om man faktiskt går och lägger sig, man vakna lätt om det är ett barn som kräver uppmärksamhet och vaknar lättare på morgonen, man känner sig inte bedövad eller seg. (ok, vissa personer kan känna känna viss kvarvarande effekt men det är ytterst få som får några biverkningar alls). Om man vaknar på natten, tex att man blir väckt av ett barn så är det också lättare att somna om så man inte behöver ligga och snurra och vänta på att sömnen kommer tillbaka igen.
    Melatonin är alltså ingen sömn/insomningsmedicin i traditionell betydelse men det är det lättaste, riktiga, naturliga för att somna och sova bra.

Min son har tagit Circadin nu i ett halv år. Han har haft sömnstörning sen mycket tidig ålder, det är först nu som han för första gången verkligen känner trötthet och lust att sova på kvällen. Det är nog en väldigt trevlig känsla att känna som 10-åring. 
  • Sousou
    Cornellia skrev 2012-09-12 09:38:46 följande:
    Nej, oftast är jag så trött att jag inte orkar göra det jag borde på dagarna, utan på fm så orkar jag bara att göra det som jag absolut måste.
    Min man får dessutom ta mycket stor del när han kommer hem från jobbet, och han tar oftast sonen på helgerna så att jag får "sova ikapp".

Det största problemet är att dom dagarna som mannen är föräldraledig, och det är tänkt att jag ska till skolan, så blir det oftast att jag missar föreläsningarna för jag är så sjukt trött.

Känner igen mig. Skrev en annan tråd, men fick inget svar.
  • Aaglars
    La Lola skrev 2012-09-12 09:25:22 följande:
    O ja.

Precis likadant här.... 
  • Veritaslux

Jag skulle starkt avråda från sömnmedicin. Det är väldigt lätt att bli beroende, eftersom det stör kroppens förmåga styra sömnen själv. Jag har ätit insomningstabletter en gång i mitt liv, och det var när jag höll på att gå in i väggen. Jag kunde inte sova alls, var helt sönderstressad och grät när jag vaknade efter några få timmars halvslummer. Jag fick terapi och läkaren skrev ut medicin med motiveringen "Detta är endast för att du nu i detta akuta skedet måste sova, annars kan du inte bli bättre". Hon förklarade att hon är extremt restriktiv med att skriva ut insomningstabletter. Det är en akut lösning vid akut sömnbrist, inte en behandlingsmetod för sömnproblem.

Jag kände inte till att man kunde få melatonin, så det låter som ett bättre alternativ, men jag tycker också att du ska försöka lösa dina sömnproblem på andra sätt. Det finns böcker att läsa, gratis e-kurser på nätet, meditationsövningar etc.

Det som hjälpt mig i perioder, inte minst nu när jag är småbarnsmamma med en dotter som aldrig sovit bra på nätterna är att "acceptera läget". Nu kommer det vara såhär ett tag, att jag blir störd och sömnen är det si och så med, men det blir bättre.

Sedan kan det kanske också vara lugnande att veta att det där med att vi behöver 8 timmars sömn per natt är en myt, något som uppmärksammats först på senare tid. Det verkar som att många blir stressade och kan inte sova bara av tanken att de får för lite sömn, när så kanske inte är fallet!

www.dn.se/nyheter/vetenskap/atta-timmars-somn-en-myt

Finns fler källor om du googlar.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden Finns det föräldrar som sover dåligt trots att barnen sover hyfsat