• Analoga

Varför är en del barn så otroligt bråkiga o störande?

Min dotter går i 2:an. Hon berättar ofta om några specifika barn som ofta bråkar o stör på lektionerna.

En pojke t ex som kan sitta och slamra med en penna i bordet eller göra något annat störande. Läraren säger till men han flinar bara och fortsätter.  En gång var han så arg att han kastade en stol i golvet och gick ut ur klassrummet när han blev tillsagd.

Samma pojke kan vara lugn o fin ibland.  Vet vilka föräldrarna är och han verkar ha ordnade förhållanden hemma. Man skulle kunna tro att han har slafsiga föräldrar som inte bryr sig ett dugg...

Men jag undrar verkligen över detta beteende. Blir irriterad när jag hör dottern berätta hur han stör. Varför är en del barn så här????  

Nu nämnde jag ett barn, men jag har hört om fler barn som är lite småelaka coh tråkiga också. De måste ju ha det jobbigt hemma på något vis? Kan inte komma på någon annan anledning!       

• Svar på tråden Varför är en del barn så otroligt bråkiga o störande?
  • Blaha

Det låter som det barnet har lite problem med sin impulskontroll och han låter lite rastlös.

Alla barn är inte likadana. Pojken kanske skulle behöva lita extra stöd i att lära sig hantera sitt känsloliv.

• Blaha

... Och du kan inte komma på en endaste anledning förutom att det är föräldrarnas fel? Okej...

Det kan inte vara så att skolformen inte passar dem? Att de har en dold funktionsnedsättning? Att de inte får tillräckligt med stöd i skolan?

• Analoga
    Blaha skrev 2012-09-12 09:51:38 följande:
    Det låter som det barnet har lite problem med sin impulskontroll och han låter lite rastlös.

Alla barn är inte likadana. Pojken kanske skulle behöva lita extra stöd i att lära sig hantera sitt känsloliv.

Jag hoppas att läraren pratar med hans föräldrar om detta coh inte bara låtsas som det regnar!
  • Blaha

Iofs kan ju du tala med läraren och upplysa om att han upplevs som störande.

• Analoga
    Blaha skrev 2012-09-12 09:53:10 följande:
    ... Och du kan inte komma på en endaste anledning förutom att det är föräldrarnas fel? Okej...

Det kan inte vara så att skolformen inte passar dem? Att de har en dold funktionsnedsättning? Att de inte får tillräckligt med stöd i skolan?

Men är det inte lärarnas skyldighet att informera föräldrarna i så fall? Att de bör kanske utreda? 
  • Blaha

TS: Man kan ju tycka det, men alla lärare är inte uppmärksamma...

• chobokid

Det är inte bara föräldrarnas fel. En del barn har svårt att styra sina impulser. De kanske har någon diagnos och borde få extra resurs för både sin egen och alla andras skull. Det är dessutom oftast killar som blir utåtagerande när de inte kan kontrollera sina impulser.  

• cruz

Läs den Lärande Hjärnan av Torkel Klingberg så förstår du varför alla barn inte beter sig så "skolmoget" . En jätteintressant bok.

• Lindsey Egot the only one

Det kan ju finnas miljoner olika orsaker varför pojken beter sig på detta sättet. Jag kan lätt räkna upp fem enkla saker som inte har med diagnoser att göra.
    1 skolan är tråkigt
    2 det finns ingen utmaning i skolarbetet
    3 det finns roligare saker än skolarbetet
    4 han blir också stressad av andra barns ticks.

Allt måste inte vara en diagnos jämt och ständigt!

• Litet My
    chobokid skrev 2012-09-12 10:22:23 följande:
    Det är inte bara föräldrarnas fel. En del barn har svårt att styra sina impulser. De kanske har någon diagnos och borde få extra resurs för både sin egen och alla andras skull. Det är dessutom oftast killar som blir utåtagerande när de inte kan kontrollera sina impulser.  

Tänkte också i de banorna när TS beskrev hur barnet var/betedde sig.
  • Höghus

Han kanske helt enkelt är ouppfostrad. Även om familjen verkar ok utåt kanske de har dålig pli på sina barn. Hur tråkig man än tycker att skolan är är det ingen ursäkt för att störa andra.

• cruz
    Höghus skrev 2012-09-17 04:18:30 följande:
    Han kanske helt enkelt är ouppfostrad. Även om familjen verkar ok utåt kanske de har dålig pli på sina barn. Hur tråkig man än tycker att skolan är är det ingen ursäkt för att störa andra.

Jag tycker att det är viktigt att man som förälder samarbetar med läraren och pratar med barnet om hur man bör bete sig i skolan, men det funkar ju inte att man som förälder tex. börjar bestraffa sitt barn där hemma för att det uppfört sig illa i skolan. Uppfostran handlar inte om att ha pli på sina barn, utan mer om att lära dem att ta hänsyn och lära dem att ta andra människors perspektiv. Förmågan att behärska sina impulser ser tex. väldigt olika ut hos sexåringar. Detta beror på att prefrontalcortex faktiskt ser olika ut hos olika människor och utvecklas i olika takt.
  • Höghus

Cruz: Vem har pratat om straff? Jag tror inte på att bestraffa barn överhuvudtaget. Däremot på att lära dem att visa hänsyn och respektera och lyssna på andra samt ta skolan på allvar. Det är det jag menar med "pli". Men visst utvecklas barn i olika takt. Därmed inte sagt att det alltid är barnen eller deras mognad det är "fel" på. Det finns faktiskt föräldrar som inte förmår uppfostra sina ungar ordentligt.

• cruz
    Höghus skrev 2012-09-18 21:43:43 följande:
    Cruz: Vem har pratat om straff? Jag tror inte på att bestraffa barn överhuvudtaget. Däremot på att lära dem att visa hänsyn och respektera och lyssna på andra samt ta skolan på allvar. Det är det jag menar med "pli". Men visst utvecklas barn i olika takt. Därmed inte sagt att det alltid är barnen eller deras mognad det är "fel" på. Det finns faktiskt föräldrar som inte förmår uppfostra sina ungar ordentligt.
    Nej, jag ber om ursäkt, det var jag som överdrev min tolkning eftersom många använder uttrycket "pli" just när det handlar om att barnen ska lära sig att lyda blint. Jag tycker ofta att den gängse uppfattningen är att barn som är stökiga i skolan är ouppfostrade. Med hårdare tag där hemma så löser sig skolproblemen tycks många resonera. Själv har jag faktiskt aldrig stött på ouppfostrade barn.
Svar på tråden Varför är en del barn så otroligt bråkiga o störande?