• Quefa

Finns det några föräldrar här som tagit insomningstabletter trots ni har barn

Jag undrar bara om det finns föräldrar här som under perioder tagit insomningstabletter trots att ni har små barn som vaknar på natten. Funderar på det, men undrar hur dom verkar och om hör när barnen gråter.

• Svar på tråden Finns det några föräldrar här som tagit insomningstabletter trots ni har barn
  • IsDimma

Jag är ingen förälder och har inga barn hemma. Men stora sömnsvårigheter och vaknar normalt av ALLT som händer i lägenheten, även med sömntabletter.
    Men tar jag insomningstabletter så hör jag inte ett ljud dom närmsta tre, fyra timmarna efter att jag somnat, inte om han går på toaletten (vilket jag alltid vaknar av), inte om telefonen ringer. Ingenting. Så hade jag barn hade jag varit väldigt försiktig med dom.

• Quefa
    IsDimma skrev 2012-09-12 10:00:20 följande:
    Jag är ingen förälder och har inga barn hemma. Men stora sömnsvårigheter och vaknar normalt av ALLT som händer i lägenheten, även med sömntabletter.
    Men tar jag insomningstabletter så hör jag inte ett ljud dom närmsta tre, fyra timmarna efter att jag somnat, inte om han går på toaletten (vilket jag alltid vaknar av), inte om telefonen ringer. Ingenting. Så hade jag barn hade jag varit väldigt försiktig med dom.
    Jag har en man som vaknar när barnen låter, jag sover dåligt nuförtiden, svårt att somna, vaknar tidigare och tidigare varje morgon, i natt sov jag bara 3 timmar. Jag vet inte om jag ska ta insomningstabletter eller vänja mig vid så här lite sömn. Är orolig för hur jag ska klara vardagen, blir så stressad över att jag inte sover.
  • Winterfell

Har du en man som vaknar så är det ju inga problem!

Det som är lite vanskligt i början är ju att man inte vet hur man reagerar på tabletterna och det kan ta tid att hitta någon som passar ens behov och alla reagerar inte på samma sätt. 
    Jag har fått prova mig fram för att se vad som fungerar. Läkare skriver ju däremot inte ut det tyngsta på en gång utan börjar och se om du blir hjälpt av milda läkemedel. 

När man ställt in sig på rätt medicin och rätt dos däremot så brukar det inte vara några problem att vakna om det behövs. 

• Quefa
    Winterfell skrev 2012-09-12 10:25:45 följande:
    Har du en man som vaknar så är det ju inga problem!

Det som är lite vanskligt i början är ju att man inte vet hur man reagerar på tabletterna och det kan ta tid att hitta någon som passar ens behov och alla reagerar inte på samma sätt. 
    Jag har fått prova mig fram för att se vad som fungerar. Läkare skriver ju däremot inte ut det tyngsta på en gång utan börjar och se om du blir hjälpt av milda läkemedel. 

När man ställt in sig på rätt medicin och rätt dos däremot så brukar det inte vara några problem att vakna om det behövs. 
    Har du barn, vilka insomningstabletter har du provat. Fick stilnoct för massa år sedan och vill helst klara mig på något mildare. Men känner att jag måste göra något åt denna situation, är så trött på dagarna. Har två barn, heltidsstudier som blir lidande av detta. 
  • Winterfell
    Quefa skrev 2012-09-12 10:28:22 följande:
    Har du barn, vilka insomningstabletter har du provat. Fick stilnoct för massa år sedan och vill helst klara mig på något mildare. Men känner att jag måste göra något åt denna situation, är så trött på dagarna. Har två barn, heltidsstudier som blir lidande av detta. 
    Jag har barn ja.
    Stilnoct har jag provat, det slutade jag med för jag blev bakis av den.
    Den mildaste varianten jag har haft är Propavan som dessvärre inte fungerat alls på mig men jag vet flera som gillar dem. 
    Nu har jag Zopiklon som är det enda som både låter mig somna, vakna lätt och inte ger mig dagen efter biverkningar. Dessvärre är detta ett sistahandsalternativ eftersom det är starkt beroendeframkallande och man ger det bara under kortare perioder om det inte föreligger speciella omständigheter som i mitt fall, då man kan få det hela tiden. 
  • Quefa
    Winterfell skrev 2012-09-12 10:39:11 följande:
    Jag har barn ja.
    Stilnoct har jag provat, det slutade jag med för jag blev bakis av den.
    Den mildaste varianten jag har haft är Propavan som dessvärre inte fungerat alls på mig men jag vet flera som gillar dem. 
    Nu har jag Zopiklon som är det enda som både låter mig somna, vakna lätt och inte ger mig dagen efter biverkningar. Dessvärre är detta ett sistahandsalternativ eftersom det är starkt beroendeframkallande och man ger det bara under kortare perioder om det inte föreligger speciella omständigheter som i mitt fall, då man kan få det hela tiden. 
    jag har redan nu propavan och det har fungerat tills för några veckor sedan, men nu har jag en sådan stress över sömnen och dom få timmar jag sover, att jag inte längre tror att jag kan sova. Nästan alla insomningstabletter är ju beroendeframkallande, men jag vet inte om jag ska be att få några utskrivna eller vad jag ska göra. 
  • IsDimma

Propavan är ingen insomningstablett.
    Själv tar jag just nu zopiklon, precis som winterfell här ovan. Men inte varje natt, tar det kanske tre, fyra nätter i veckan. Sen kombinerar jag det med attarax och mirtazapin för att få sova hela nätter.

Och självklart så ska du få sova så gå du till doktorn så kan väl hon eller han guida dig rätt i djungeln av sömn/insomningstabletter

• moschino

Propavan är en tablett med lugnande. Som ska ge en lugnande sömn och släpper efter 8 tim. Funkar därför väldigt bra som sömntablett.

• IsDimma
    moschino skrev 2012-10-02 20:04:32 följande:
    Propavan är en tablett med lugnande. Som ska ge en lugnande sömn och släpper efter 8 tim. Funkar därför väldigt bra som sömntablett.

Visst. Men det är skillnad på insomningstablett och sömntablett
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
Svar på tråden Finns det några föräldrar här som tagit insomningstabletter trots ni har barn