• Frida och Neo

Gravid-studier-arbete-tjänstledigt-arbetsförbud

Hej! Är nu gravid i v.14, bf 19mars 2013. Har ett arbete om 100% där jag är tjänstledig så jag enbart arbetar 45tim i månaden. Är tjänstledig fram till 1 februari. Pratade med min chef igår och berättade att jag var gravid. Han förbjuder mig att arbeta från mitten av oktober, pga höga risker om våld och hot i arbetet. Mina frågor: 1. Ska jag fylla i att jag arbetar 100%? Men bifoga tjänstledighetsintyget. Hur annars ska jag fylla i? 2. Jag är tjänstledig fram till 1 februari 2013, måste jag då därefter ändra i min ansökan om graviditetspenning att jag då egentligen skulle ha gått tillbaka till arbetet om 100% om jag inte hade varit gravid. 3.Inkomstuppgifter- ska jag skriva föregående års totala inkomst, eller årets? Räknas även "inkomst" från försäkringskassan för vab? Mycket frågor! Hoppas det går bra att förstå dem! Mvh/ Frida

• Svar på tråden Gravid-studier-arbete-tjänstledigt-arbetsförbud
  • Frida och Neo

Kan tillägga att jag är tjänstledig pga studier. Har under tiden studielån från csn.

• Försäkringskassan

Hej!

Jag skulle rekommendera att du skriver in under "övriga upplysningar" (eller skickar med ett extra papper om det inte får plats under den punkten) där du förklarar situationen, att du är anställd på 100   % men tjänsledig under en period och sedan återgår till 100 % igen. Precis som du förklarade det i din fråga. Så att det framgår att du ansöker för deltid fram till 1 februari och därefter på 100 %.

När det gäller inkomsten ska du få hem en blankett där arbetsgivaren fyller i uppgfiter om inkomst och arbetstid. Där kan arbetsgivaren fylla i att du är tjänstledig en tid och fyller i dina inkomster under den perioden och de fyller även i dina ordinarie anställningsuppgifter och den ordinarie inkomsten.

Huvudsaken är att vi får in all information som behövs angående inkost, perioder med tjänstledighet o.s.v. Förklara det bara så tydligt du kan på din ansökningsblankett. Om vi behöver ytterligare information kommer vi kontakta dig eller arbetsgivaren.

Hälsningar
    Bushra, handläggare

• Frida och Neo

Tack så mycket för hjälpen!
    Har en till liten fråga, det står att moderskapsintyget ska bifogas tillsamans med blanketten "ansökan graviditetspenning". Men det får jag inte förrens i v.24. Och min graviditetspenning är satt från v.19. Måste skicka in papprena snarast eftersom det bara är 5 veckor kvar. Behandlar ni det iallafall, eller kommer det att slängas bara? Hur gör jag?

• Försäkringskassan

Hej igen!
    Du kan göra på samma sätt där; att du skriver på själva ansökan (eller på bifogat papper) att du kommer skicka in moderskapsintyget så fort du har fått det av barnmorska vid ultraljud eller liknande.

Det är möjligt att ärendet inte kommer kunna handläggas förrän moderskapsintyget har kommit in (eftersom det behövs för att styrka graviditeten). Men ärendet kommer inte att stängas, utan väntar då på att bli komplett. För att underlätta för handläggaren är det jättebra om du gör en notering om att du kommer skicka in moderskapsintyget så fort du fått det.

Hälsningar
    Bushra, handläggare

Svar på tråden Gravid-studier-arbete-tjänstledigt-arbetsförbud