• Uppror

Ok säga fula saker vid bråk?

När min man blir riktigt arg och frustrerad på mig säger han fula saker. Så som "din jävla fitta", "sur-kärring", "ditt jävla krog-luder" osv. Han skriker dessa ord med avsky i rösten. Han ber aldrig om ursäkt förrän jag påtalar det eller hotar om separation. Ofta säger han "att han ber om ursäkt om jag gör det först".

Han är på många sätt en fantastisk partner och pappa. Men just denna sida kan få mig att vilja lämna honom. Överdriver jag?

• Svar på tråden Ok säga fula saker vid bråk?
  • Selma1966

Inte ok. Låter som en hormonstinn, bortskämd tonåring. En sådan människa hade jag inte ens blivit ihop med och definitivt inte flyttat ihop med. Kallar han kollegor för sånt också när han ogillar något de säger eller gör?

Har ännu inte varit ihop med någon som betett sig så. Det är inte normalt av en vuxen. Min man och jag har varit ett par i snart tio år och trots att vi blivit osams - om än ej ofta - har vi aldrig kallat den andra för något fult. Man respekterar sin partner även om man blir osams.

• HWR

Verkligen inte!!
    Jag ser det som så att om man kallar varandra för fula saker så har man gått över en gräns som man aldrig kan gå tillbaka från. Och att det oftast bara blir värre.
    Om man tex går över gränsen och säger "du är dum i huvudet"
    Nästa gång man bråkar så biter inte det längre och man säger något värre.

Jag skulle aldrig acceptera det från min partner. 

• CaCC

Visst att man kan råka säga något fult om man bråkar, men skulle min man säga något i stil med de exempel du ger så skulle jag inte ta honom på allvar. HUR kan man säga så till någon som man älskar och delar livet med???

• vargaa

Absolut inte ok. Det är bara ett sätt att avreagera sig själv på och bidrar inte på ngt sätt till diskussionen/konflikten. Prata om detta med honom när ni är sams och försök hitta en metod som hjälper honom att sluta med dwet beteendet. Samtidigt tycker jag att du ska sluta hota honom med separation. Det är minst lika illa och obehagligt om barnen får höra det. Försök istället att nyktert avsluta diskussionen när det ballar ur och prata vidare när ni kan prata lugnare.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Natulcien

Va!? Det är självklart inte okej. Hur kan en människa som skriker på det sättet vara en "fantastisk partner" över huvud taget?

• duntäcke

Verkligen inte! När vi bråkar så händer det att vi säger dumma och korkade saker, men aldrig så elaka saker som han kallar dig. Det värsta vi hat kommit upp i i ett bråk har nog varit typ "men vafan, tänk lite innan du pratar" "jamen det är ju du som är korkad"

• TantMy

Nä, så säger man ju inte till varandra! Det har vi aldrig gjort! Jag skulle inte acceptera det, inte ok alls!!!En vuxen Karl säger väl inte så till sin partner?

• Mercurialis

Totalt oacceptabelt!

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Hoppfull84

men allvarligt talat, hur kan du leva med någon som kallar dig för luder?

visst man kan ha olika uppväxt och olika uppfattning om hur allvarligt det är att slänga ur sig fula saker, men om du inte tycker det är okej så ÄR DET INTE OKEJ. punkt slut.
    bara för att man är sur eller upprörd så måste man som vuxen människa kunna ta ansvar för sin handlingar och vad man säger. han kanske är uppvuxen i en miljö där sådana ord är vardagsmat, förklara att för dig är det absolut inte det och om han gör om det så får han flytta ut.

jag skulle aldrig acceptera att bli förnedrad på det viset, och speciellt inte om det finns barn i närheten som kan höra, vad lär ni dom? att andra har rätt att nedvärdera deras mor, att det är normalt att skrika och kalla varandra för hemskheter?

han måste växa upp och ta ansvar för sitt beteende!

• kapten howdy

Men.. Alltså.. Så du ts säger inga saker alls? Kastar inte saker? slår i saker och slänger igen dörrar?
    hm.. Har Väldigt svårt att tro att han är den enda i eran frustration.  Svälj din stolthet och prata istället.

• Sommarfjäril

Det där är verkligen inte OK, inte på något vis! Jag har lyckligtvis inte varit med om något liknande och blir alltid lika förvånad över att höra att man står ut med sådana saker. Det låter som om han är ganska omogen. Och att han bara ber om ursäkt om "du gör det först"?? Vad är hans ursäkt då värd undrar jag?

Om jag vore du skulle jag kräva att han sökte hjälp för det här beteendet. Sätt hårt mot hårt, så här ska du inte behöva bli bemött!!

• Kefir

Nej, min åsikt är att man inte älskar någon fullt ut om ens egen ilska är större än den nåd och kärlek man ändå känner för den andra. 

Kärleken ger förbarmande mot sitt "offer" även om man bråkar, så tänker jag. 
    Han visar inget förbarmande gentemot dig, inte ens när ni slutat bråka, då han kräver att du ska "blotta strupen" först. 

Svar på tråden Ok säga fula saker vid bråk?