• Anonym (Maktlös?!)

Mitt barns farmor tror hon bestämmer när jag ska få tillbaka min dotter, nu är min dotter där o jag får inte hem henne

Behöver råd om vad jag kan göra, o vad jag har för rättigheter. Mitt äldsta barn, dotter på snart 13 år, drar ofta hemifrån när det inte passar här hemma. Hon åker då till sin farmor o farfar som bor en halv kilometer från mig. Hon vägrar att komma tillbaka hem när jag säger åt henne att komma, o hennes farmor ställer sig helt på hennes sida. Som tex nu har hon varit hos sin farmor sen i söndags och vi kom överrens att hon skulle komma idag. Men min dotter vägrar att komma hem o farmor säger att hin inte kommer komma hem förrens min ditter vill. Så här har det hållit på periodvis sen hon var liten, men blivit mycket värre dem senaste åren. Orkar inte längre då jag känner mig helt överkörd som mamma. Är så arg just nu, vad har jag för rättigheter, kan dem verkligen bete sig så här. Imorgon kommer jag gå till botten o ta reda på bad som verkligen gäller. Var bara så arg just nu, i somras var hon borta en månad innan hon fick åka hem. Hennes pappa bor 3 mil härifrån, vi har gemensam vårdnad men har aldrig bott hos honom o dem har ingen bra kontakt. Vad göra???

• Svar på tråden Mitt barns farmor tror hon bestämmer när jag ska få tillbaka min dotter, nu är min dotter där o jag får inte hem henne
  • sirisdotter
    hellokill3r skrev 2012-09-15 10:40:16 följande:

Lagligt sett så är det inte tillåtet att göra så med tonåringar, men det är tillåtet att ta upp sin treåring i famnen och knata hemåt under feta protester, som du skriver om förskola mm. Och det finns situationer då man är tvungen att hålla fast och föra med sig småbarn.

Mitt barns biopappa är ej närvarande, och jag lever ihop med den han ser som sin pappa så jag kan inte säga nåt om den situationen, förutom att jag definitivt gjorde så när mitt barn var mycket litet och fortfarande hade sporadisk kontakt med sin biofar (1-2 års ålder)

Bar iväg min sexåring en gång när hon skulle iväg och få håret klippt och vi hade en tid att passa.    Trodde att förskolepersonalen skulle anmäla mig -  de  förklarade att så kan det bli ibland och föräldern  har rätt att visa att den bestämmer.

När pappan kidnappade barnet  ett par gånger,  som ettåring och som 6-åring,   fanns inget stöd hos soc.  eller polis för mig att hämta tillbaka barnet.    Enligt myndigheterna  skulle det göras den lagliga vägen;   jag kunde begära verkställighet av vårdnad  (som ensam vårdnadshavare)   via rätten.   När de fattat beslut efter 14 dagar skulle hämtning  EVENTUELLT  kunna ske om inte barnet lämnats tillbaka frivilligt.
  • Anonym
    myamone skrev 2012-09-15 10:25:00 följande:
    över 12 år bestämmer Du ganska mycket själv var Du vill bo, om det inte är direkt olämpligt att bo hos farmor,
    om allt fungerar där låt henne stanna 
    Visst bestämmer barn över 12 år mer var dom vill bo men då gäller det faktiskt hos vem av vårdnadshavarna dom vill bo och inga andra. Vid 16 års ålder däremot så kan tonåringen flytta hem till en pojkvän eller kompis om den så vill, men 15 åringar lyder under sina vårdnadshavare och pappan är knappt inblandad i det här alls.
  • Anonym (mm)
    Beyond Life skrev 2012-09-13 12:52:22 följande:
    Farmor har ej någon vårdnad för barnet. Vad jag vet så kan du se till att polisen hämtar hem ditt barn.

Rent krasst så har du möjlighet att släpa hem ditt barn. Samtidigt så får du inte tränga in i farmoderns hem om hon vägrar dig tillgång. polisen har dock denna rättighet. 

Fast man får ju inte låsa in sina barn så ungen kommer bara vända tillbaka till farmor igen.
  • Anonym

Ts, varför är det så viktigt att hon kommer hem idag? Är det för att visa att det är du som bestämmer?

Låt henne vara där tills hon själv vill komma hem. DÅ kan ni försöka lösa problemen ni har hemma.

• sextiotalist
    Anonym skrev 2012-09-18 11:01:59 följande:
    Ts, varför är det så viktigt att hon kommer hem idag? Är det för att visa att det är du som bestämmer?

Låt henne vara där tills hon själv vill komma hem. DÅ kan ni försöka lösa problemen ni har hemma.
    Jag undrar också om det inte blivit en prestigekamp mellan Ts och farmor (missuppfatta inte nu Ts, jag förstår att du inte vill att hon skall springa till farmor så fort det blir en konflikt och att jag förstår att farmor ställer sig på flickans sida istället för att reda ut det hela gör dig irriterad).
    Men ta vapnet från farmor, istället för att försöka tjata hem dottern, så packa en väska med hennes saker säg att nu får du stanna några dagar hos farmor, men du är välkommen hem när du än vill. Men här har du saker så du klarar dig och sedan lämnar du över schemat till farmor, samtliga skolböcker och säg till henne att "oss vuxna emellan, men håll koll på att hon kommer i tid till skolan och att hon göra sina läxor, jag ringer till skolan och säger att hon är hos dig några dagar" 
  • sirisdotter
    sextiotalist skrev 2012-09-18 11:23:09 följande:
    Jag undrar också om det inte blivit en prestigekamp mellan Ts och farmor (missuppfatta inte nu Ts, jag förstår att du inte vill att hon skall springa till farmor så fort det blir en konflikt och att jag förstår att farmor ställer sig på flickans sida istället för att reda ut det hela gör dig irriterad).
    Men ta vapnet från farmor, istället för att försöka tjata hem dottern, så packa en väska med hennes saker säg att nu får du stanna några dagar hos farmor, men du är välkommen hem när du än vill. Men här har du saker så du klarar dig och sedan lämnar du över schemat till farmor, samtliga skolböcker och säg till henne att "oss vuxna emellan, men håll koll på att hon kommer i tid till skolan och att hon göra sina läxor, jag ringer till skolan och säger att hon är hos dig några dagar" 
  • Anonym

Jag förstår inte hur en del resonerar! Hur ska man lära sina ungdomar konflikthantering om man visar att det är ok att smita undan ifrån alla obehagliga situationer och diskussioner?
    Ungdomarna lär sig inte att ta ansvar på det sättet utan familjen bör istället reda ut det som syns som ett problem för flickan, det kan vara allt ifrån att tjejen är lat och inte vill hjälpa till hemma till att det faktiskt ÄR stora problem i hemmet och hon inte mår bra.
    Men då är det väl bättre att familjen gemensamt beslutar att söka hjälp åt henne utan inblandning av farmodern som förmodligen låter henne få ha en fristad där utan att ta itu med det som verkligen är problemet, farmodern splittrar familjen som inte kan planera någonting för att dom aldrig vet när flickan kommer hem.

• sextiotalist
    Anonym skrev 2012-09-19 08:28:43 följande:
    Jag förstår inte hur en del resonerar! Hur ska man lära sina ungdomar konflikthantering om man visar att det är ok att smita undan ifrån alla obehagliga situationer och diskussioner?
    Ungdomarna lär sig inte att ta ansvar på det sättet utan familjen bör istället reda ut det som syns som ett problem för flickan, det kan vara allt ifrån att tjejen är lat och inte vill hjälpa till hemma till att det faktiskt ÄR stora problem i hemmet och hon inte mår bra.
    Men då är det väl bättre att familjen gemensamt beslutar att söka hjälp åt henne utan inblandning av farmodern som förmodligen låter henne få ha en fristad där utan att ta itu med det som verkligen är problemet, farmodern splittrar familjen som inte kan planera någonting för att dom aldrig vet när flickan kommer hem.
    Det är ju det bästa, men det finns ett uttryck som säger att man kan leda hästen till vattnet men aldrig tvinga den att dricka. Dvs du kan inte tvinga en motvilligt tonåring till en bra konfliktlösning om tonåringen tvärvägra. Då får man testa andra vägar. Nu verkar det som denna flicka har kunnat använda farmor som ett vapenallierad när det blivit konflikter, då får man plocka undan vapnet, dvs att springa till farmor blir inte sätt att lösa konflikten, utan bara ett andrum innan konflikten löses.

Och
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2012-09-19 08:28:43 följande:
    Maskrosbarn berättar ofta hur viktigt  det varit för dem att det fanns någon annan vuxen i deras liv som såg dem,  som de kunde lita på när det var för jobbigt i kärnfamiljen/ursprungsfamiljen.
  • PetraD

En halv kilometer?! Är väl bara att gå dit och hämta henne, eller iallafall prata

• Pluppisarna

Det är ju dottern som bestämmer och farmor vill vara snäll. Sätt gränser din dotter mår bara bra av att veta vem det är som bestämmer. 

äntligen 6 barns mamma <3
Svar på tråden Mitt barns farmor tror hon bestämmer när jag ska få tillbaka min dotter, nu är min dotter där o jag får inte hem henne