• Celest

När döpte nu ert barn?

Finns det några rekommendationer för hur gammalt barnet bör vara vid ett dop? 1 mån, ett år?

• Svar på tråden När döpte nu ert barn?
  • Lindsey Egot the only one

Celest

Min var 15 år

Mina andra kommer väl också var 14-15 år om de nu väljer att konfirmera sig!
    Alltså även om man väljer att bli medlem i svenska kyrkan för det är det dopet även handlar om så måste man inte bli det som 1-3 månads bebis! Sedan att ni väljer det är helt ok för mig.

• La Lola

Mina barn har varit 5-6 mån.

Tycker de är så små innan dess.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Gravid till sommaren

Min dotter var 1 månad när hon döptes, kanske tom lite yngre. Jag vill gärna att mitt kommande barn också döps tidigt, får väl se vad min man tycker om det. Hur man överhuvudtaget kan tycka att det är hemskt att döpa barn förstår jag inte. Jag har all respekt för alla som inte alls är troende och därmed inte ser någon vits med att döpa sitt barn. Men det lider ju knappast någon skada. Vill man inte att barnet ska vara med i Svenska kyrkan kan man begära utträde för sitt barn. Nu lider man ju inte direkt av att vara medlem heller men ändå.

• IsabellaP

Dottern döptes när hon precis skulle bli 3 månader

• fortsätt paddla

Äldsta flickan var 3 mån.
    Mellaflickan var 6 mån
    Och den yngsta är nu två år och odöpt.
    Det är sambon som propsat på dop och planerat mm;)

• Sixxty

Dottern var 5 månader och sonen 3 månader. Vi ville döpa på en särskild dag (söndagen efter midsommar) så det föll sig så.

• snowinsummer

Favoriat.
    Undrar också. Har för mig att det stod på Svenska kyrkans hemsida att 3-4 månader var vanligast.

(ignorera bara de som endast är ute efter att skapa debatt)

• Moderator

Debatter är intressanta men denna tråd är inte rätt ställe för det.
    Starta gärna en separat tråd om ni vill debattera dopets vara eller icke vara.
    /Moderator

Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
Svar på tråden När döpte nu ert barn?