• nenwood

Hur tidigt kan man göra blodprovet innan kub?

Jag ska göra kub den 26e och min bm sa att jag kunde gå och ta blodprovet i början av nästa vecka. Har dock en himla massa möten på jobbet (en riktigt hektisk tid framför mig på jobbet) och funderar på om jag kan gå imorgon och ta blodprovet? Det blir då 13 dagar innan ultraljudet.
    Är detta för tidigt? Man ska väl ta minst en vecka innan om de ska hinna analysera blodprovet?
    Är i v 10+2 idag.

• Svar på tråden Hur tidigt kan man göra blodprovet innan kub?
  • E Maria

Blodprov kan göras i v 10+0-13+6... Allra bäst om det kan tas i v 10+0... ultraljidet kan göras i v 11+0-13+6... Allra bäst om det kan göras i v 12+0..

• nenwood

Tack för svaret, då borde jag ju kunna göra blodprovet imorgon.
    Men det finns ingen gräns att det måste vara typ en vecka mellan blodprov och ultraljud? Att man kan ta blodprovet för tidigt?

• E Maria

Nej det harjag aldrig hört talas om, men fråga på din mvc.. Hoppas testet går bra!

• E Maria
    Hjärtefröjd skrev 2012-09-13 17:22:14 följande:
    Jag gjorde blodproveti vecka 9+2, det gick bra enligt mig BM!

Hmm... Låter konstigt.. Ring o fråga utan att säga nåt om det o kolla när man kan göra blodprovet.. Säger dom 10+0 så kräv pengarna tillbaka om du betalt för det.. Det är ju konstigt om det är olika regler i olika landsting....
  • Hjärtefröjd

Varför ska jag ringa och kolla när de sa från vecka 9 och alla värden såg bra ut? Vi gjorde KUB för flera veckor sedan.

• nenwood

Jag gjorde blodprovet idag iaf och frågade där och de sa att det inte är några problem...
    Nu gäller det att hålla tummarna att allt är bra..

• Vendelsö

9+0 säger de i alla fall på SÖS i Stockholm. Men min erfarenhet säger mig att ha lite marginal om man räknar utifrån senaste mensens första dag. Jag fick nämligen göra om blodprovet eftersom de vid kub- ultraljudet ansåg att jag var kortare gången än vad jag trodde. Så tipset är att göra blodprovet när man gått åtminstone 10 veckor och sen vänta nån vecka med ultraljudet så att de hunnit få blodprovssvaret och kan beräkna kub-svaret vid ultraljudsbesöket. Det här borde man inte själv behöva ha koll på och planera men i mitt fall missade bm detta och det innebar dubbla blodprov och onödig väntan på svar.

Svar på tråden Hur tidigt kan man göra blodprovet innan kub?