• Mollyskrutt

Lägger bebisen lite senare för natten. När? och hur ser era dagar ut?

Hej

Vår tös är snart 8 månader och vi lägger henne för natten vid 21. Somnar sen allt mellan 21:20 -23. Men vanligast vis 22. Jag går och lägger mig samtidigt för vi samsover och jag kan inte gå där ifrån för då vaknar hon. Hon är väldigt mammig  av sig och inne i seperationsfasen.

Hon har börjat bli allt gnälligare och gnälligare om dagarna och speciellt på kvällarna. Har funderingar på att vi kanske lägger henne för sent om kvällarna och det är därför jag skriver här, för att förhoppningsvis få lite råd och synpunkter från er andra kloka mammor. 

Vår dag:

Går upp mellan 8:30-9:30

Sover 1,5 timme mellan 11-13

Sover 1 timme mellan 16:30-17:30

Badning, pyjamas, och lite kvällsgröt mellan 20-21

Nattning 21-21:30

Vaknar allt mellan en gång i timmen till var annan, tredje timme. Ammar mycket och får gröt och fruktpuré om dagarna. 

NÅGON SOM KÄNNER IGEN SIG?
    HUR HAR NI DET OCH HUR SER ERA DAGAR UT?

Behöver lite att jämföra med och höra hur andra gör och har det där hemma. 

• Svar på tråden Lägger bebisen lite senare för natten. När? och hur ser era dagar ut?
  • Majmamma1984

Nu är vår tjej bara 4,5 månad men jag har kommit underfund med 2 saker. (Vi modererar fortfarande våra dagar/kvällar för att få in en bra rutin.)

Vår dotter vill göra morgon vid 06,30-07 oberoende på om hon somnar vid 20 eller 21. Och de ska ju helst sova 12-timmars nätter from 4 månader läste jag någonstans. Så enligt den teorin är det bara att anpassa efter när hon vill göra morgon? Så egentligen borde då vår dotter nattas vid 18,30-19. Hmmm tål att testas. *tänker lite för mig själv här*

Tidigare har hon sovit sista gången vid kl 16 och lagts vid 19,30.(vi har tänkt att hon ska vara riktigt trött då hon ska sova för natten)  Hon har då alltid vaknat efter ca 3o min och vi måste natta om henne. Blir i bland 2 såna gånger. Nu har vi kommit på att om hon får sova en gång till vid kl 18 och sen lägger henne vid 20,30 så blir det inga "om-nattningar". Sömn föder sömn som jag så klokt läste någonstans. Alltså om hon är vaken för länge innan nattningen så sover hon oroligt den första timmen. Sen sover hon dock bra resten av natten.

Vet inte varför jag skrev men hoppas du kan ha nån liten nytta av det jag kommit fram till. =)

• Majmamma1984

Kan tillägga att vid ca 3 mån lades hon för natten vid 22. Vi tyckte det var sent så succesivt provade vi lägga henne tidigare och tidigare. Tror hon mår bra av det och vi får barnfria kvällar vilket är väldigt skönt.

Skrev nog därför att ajg kände igen mig. =)

• Majmamma1984

oj spammar tråden hehe men om jag tittar på dina tider enligt min teori så har ju ert barn den längsta vakenperioden på kvällen och sen så vaknar hon ju med jämna mellanrum nattetid. Hon kan nog läggas tidigare tror jag och sover då kanske bättre. ni kan ju testa några kvällar och se vad som händer. =)

• Legewiel

Vår tjej (nu 15 mån) lägger sig också sent, om hon själv får bestämma. Mellan kl. 22-24 var standard hela första året av hennes liv, sen började hon hos dagmamma och stiger upp före 08 så nu somnar hon oftast strax efter kl. 21. Det känns lagom för oss. På dagen sover hon 1½-2½ timme på eftermiddagen.

Sen har hon själv valt att bara sova en gång om dagen sen tja, 4-5 månaders ålder? Så där kan jag inte kommentera så mycket men jag TROR ändå att det är lite onödigt sent att låta henne sova till 17.30 - det leder ju onekligen till att hon blir kvällspigg. Men om det funkar bra med er är det ju inte ett problem heller!

Du skriver att du ammar mycket och hon äter gröt och fruktpuré. Hur är det med "riktig" mat, är hon intresserad? Det kan ju också vara en orsak till att hon är gnälligare, hon kanske är småhungrig? Minst ett mål lagad mat om dagen skulle jag nog servera, om hon vill äta.

Det var faktiskt rätt struligt med både mat och sömntider här hos oss från ca 7 mån till ett år, och värst var det runt 10 mån. Vi testade så mycket - lägga sent, lägga tidigt, sova mycket på dagen, sova lite, sova tidigt, sova sent, sova i vagn, i säng, i sjal... Det gick över det med, som alltid på lillans villkor! För oss hjälpte det också att börja stiga upp tidigare på mornarna, då fick vi bättre rutiner under hela dagen och allt blev liksom lite tidigare, även läggningen.

• Cornellia

Våra dagar ser ungefär lika ut. Han vaknar dock tidigare på morgonen, och sover mer på dagarna. Han är 1 år.

Går upp mellan 6 - 8
    Sover 2 timmar mellan 11-13
    Sover 1,5 timme mellan 17-18.30
    Nattning 21-22

Nu har vi en rutin som fungerar bra, han är glad när han är vaken, och sover bra när han sover.

• Siggelina

Vår kille är 9,5 månad nu men har haft följande sovvanor i ca 4-5 månader:

Vaknar oftast vid 7.30 (men det kan variera från 06.45-08)
    Sover vid 10, ca 1,5-2 timmar
    Sover igen vid 15, 1,5-2 timmar då med
    Nattning 19.30

Han sover i spjälsäng i vårt sovrum.

Oftast är sonen lätt att natta men han har tyvärr den egenskapen att han vaknar flera gånger per natt då han har tappat nappen. Sen har han de sista 2-3 veckorna sovit lite sämre och har ett par tre fyra nätter vaknat och vägrat somna om. Bara gallskrikit om vi lagt honom ner i sin eller vår säng. Sambon har fått sitta och titta på tv med honom ett tag och sen har det funkat att lägga honom igen. Jag antar att det beror på en kombination av förkylning med snorig näsa, att några tänder varit på väg samt att jag nu slutat amma.

Att bli väckt varannan timme för att stoppa in nappen är väl okej men att han kan vara vaken flera timmar på natten är inte så skoj, speciellt när man ska upp och jobba. Men det går väl över hoppas jag Glad.

• Tanja

Såhär ser våra dagar ut , på ett ungefär, ändras nästan vecka för vecka jo äldre han blir, han är nu snart 9 månader =)

vaknar  mellan 6-7
    sover 9.30-11.00
    sover 13.30-14.30
    nattning 19-20

han sover i eget rum.

• Mollyskrutt

Tack för alla svaren. Jag skulle gärna vilja veta hur fler har/hade det när deras små var 7-9 månader.

• Liselurvan

Vad intressant TS: min dotter är 7.5månad och PRECIS likadan som din!! Jag "måste" också lägga mig samtidigt som hon annars vaknar hon och jag får börja om från början igen...snuttar på mig "hela" natten och ammar ganska mkt dagtid också ( ca 2-3 timmar emellan, ibland äter hon mkt ibland bara lite grand)  Hon erbjuds frukostgröt, smörgåsbitar, rån, majskrokar, lagad puremat till lunch/middag och sen oftast gröt på kvällen igen. Oftast äter hon ett par matskedar o sen vill hon inte ha mer, hon vet ju att bröstet kommer

Jag skulle också vilja lägga henne tidigare, typ 20 men orkar/vill inte ta fajten med att somna själv och jag vill inte gå o lägga mig så tidigt. 21 är tidigt nog liksom..som det är nu väntar jag på "rätt tillfälle" för att få henne att sova natten i sin säng det där tillfället verkar dröja...heheh...Hellre ligga kvar i sängen hela natten än att springa upp o söva om en gång i timmen, så tänker jag!

Kortfattat i ca tider:
    8.30 vakna, amma
    9 frukostgröt
    11 amma lite inför sovstund
    11.15-13.15 sova (ibland får jag söva om efter 45min då hon inte är färdigsövd)
    13.15 amma
    14 lunch/middag burk el hemmalagat och fruktpure
    16 mellanmål fruktpure o majskrok
    16.30 amma lite inför sovstund
    16.45-18.15 sova, ev lite amma när hon precis vaknat om hon åt lite innan sov.
    18.30 kvällsmat gröt eller pure.
    21 amma inför natt men ofta för "stimmig" för att suga, förmodligen övertrött??!!
    21.30-8.30 sova natt o tuttar som hon vill under natten men oftast behöver jag inte stga upp för att söva om

När jag läser det själv ser det ut som hon äter mkt/ofta men hon följer sin kurva o som sagt: ibland äter hon bara lite när bröstet erbjuds.
    Ni andra som läser detta; vad tycker ni? Några kloka tips, ideer?
    Sammafattat skulle jag vilja att hon ammade mindre både dag o natt och helst somnade själv inför natten så mor kan få titta på lite Hollywoodfruar o så ))

• MaEng

Ts: våra dagar är ungefär exakt som era. Min dotter är nu 1 år och jag måste fortfarande ligga brevid henne för att hon sla sova. Helst med bröstet tillgängligt hela tiden. Börjar vara trött på det nu så ikväll ska jag sova borta för första gången o min man ska prova natta henne. Får se hur det går men är helt slut av att vakna varje - varannan timme bara för att hon ska snutta lite grann. Hoppas på att tjejen ska kunna få andra sovvanor om vi får bort nattsnuttningen

• MaEng

Jo för mannen och dottern gick det bra. Hon hade somnat på fem minuter, vaknat vid två och fått lite banan sen somnat igen.

Jag däremot kunde inte sova alls (sov hos min mamma). Så halv 4 tog jag bilen hem och smög in i extra sovrummet och sov där :)

Kl 5 vaknade dottern igen och grät massor och då fick jag komma in till dom och sen ammade hob lite och sov till halv 10. Så det gick över förväntan :) skönast var att hon faktiskt kunde somna med nån annan än mig för det har aldrig gått tidigare. Så vi får prova igen nån dag, men då får inte jag vara så mesig och åka hem mitt i natten.

Svar på tråden Lägger bebisen lite senare för natten. När? och hur ser era dagar ut?